diumenge, 11 de novembre del 2012

Taillón (3.144 m.)

12-13-14 d’octubre de 2012

Hora de sortida: 6 del matí.

Ubicació: Comarca del Sobrarbe (Aragó)

Temps aproximat: 8 h. (14,5 Km.)

Desnivell: 1.404 m. (acumulat)

Dificultat: Difícil.

Programa: Cal calcular l’hora de sortida, per tal d’estar al refugi de Serradets, com a molt tard, a les cinc de la tarda del divendres 12 d’octubre. Al refugi s’hi arriba caminant després de dues hores. Sortint de Barcelona, calculeu unes 7 h. 15 min. (sense parades) fins al punt de trobada.

Ens trobarem a Gavarnie davant l'oficina de turisme a les 14h. Gavarnie és una localitat petita, aparqueu a l'entrar al poble a la dreta i caminant us serà fàcil d'arribar a l'oficina de turisme.

Itinerari:

Per divendres 12 d’octubre: Hem d’anar, per la A-2 en direcció a Lleida i sortir cap a la Val d'Aran, i entrar a França per Les, a partir d'aquí anem seguint la N-125 i en pocs quilòmetres trobarem l'autopista que hem d'agafar en direcció a Tarbes, cal deixar l'autopista en aquesta localitat i agafar direcció Lourdes, passem Lourdes i a Argelès - Gazost agafem direcció Luz St Sauveur, aquest és un bon lloc per dinar. Des de Luz St Sauveur amb uns 30' més arribarem a Gavarnie, on també hi ha diferents restaurants. Cal preveure unes 6:00h de viatge des de Barcelona fins a Gavarnie. Ja sabeu que a França a les 12:00h ja es pot dinar.

A l’entrada de Gavarnie, en dirigirem a Les Especières (per una carretera sempre asfaltada), Col des Tentes i Boucharo. Passarem al costat de l’estació d’Espécières, Col des Tentes i deixarem els cotxes al Port de Bujaruelo (2.270 m.) un total d’onze km. des de Gavarnie. Des de aquí, i en unes dues hores, per un camí amb poc desnivell (317 m.), que segueix, amb pujades i baixades, la base de la cara nord del Gabieto Oriental i del Taillón, pel damunt de la vall de Pouey Aspé. El camí conflueix amb el que puja des de Gavarnie, remuntant la mateixa vall, es guanya alçada per un terreny pedregós. Tot seguit s’ha de travessar el cabalós torrent que baixa de la gelera del Taillón. El camí segueix en suau ascens fins a l’inici de les neus permanents, s’aconsegueix el coll de Serradets i, tot seguit, al girar el camí apareix el refugi de Serradets (2.587 m.), on soparem i dormirem.

Itinerari per dissabte 13 d’octubre: Sortirem del refugi (2.587 m.), ben d’hora i un cop esmorzats. Agafarem el camí fins a la visible Bretxa de Roland (2.807 m. – 45 m.) nexe d’unió dels dos parcs nacionals: el dels Pirineus a l’estat francès i el d’Ordesa i Mont Perdut a l’estat espanyol. Al veure la vall d’Ordesa es gira a la dreta (oest) per flanquejar la cara sud de la Punta Bazillac, on, sota la seva paret extra plomada s’acostumen a fer bivacs. A l’altre extrem de la muralla es troba la Falsa Bretxa (2.909 m.) amb el seu característic Dit.

Superat aquest pas, un tant aeri, que domina la Gelera del Taillón, el camí puja el pedregós turó de la cresta fronterera pel costat meridional fins aconseguir l’ample cim del Pic del Taillón (3.144 m. – 2 h.) Creu de ferro. La vista és magnífica. Veiem l’aparcament del col de Bujaruelo ple de cotxes i més enllà el Gran Vignemale amb el seu cercle de tres mils i la gran gelera, el Balaitús i el Midi d’Ossau encara més lluny. El Gabieto i la gelera del Taillón queden a la nostra esquerra. A la dreta el Casc, el Marboré i el Mont Perdut.

Tornarem pel mateix camí. Dinarem i descansarem al refugi, i després tornarem als cotxes que tenim aparcats al Port de Bujaruelo. Amb ells anirem al poble Gavarnie, on als afores hi ha La Grange d'Holle (alberg molt acollidor) on ens dutxarem, soparem i dormirem.

Diumenge: Després d'esmorzar aprofitarem per anar a visitar el proper circ de Troumouse, considerat per a molts més bonic que el de Gavarnie. Aquí no cal caminar, s'arriba en cotxe fins el mateix circ per una carretera de peatge.

Observacions: Un dels 3mils més fàcils, per la vall de Gavarnie. marxar el divendres 12, ben d'hora per anar a dormir al refugi de Serradets (unes 2h des del cotxe) al peu mateix de la bretxa de Roland. L'endemà, pujar al Taillón (unes 2h des del refugi), i baixar a dormir a Gavarnie, a La Grange d'Holle (alberg molt acollidor). El diumenge per tornar cap a casa.

El Circ de Gavarnie, coliseu natural. A més de ser el circ glacial més visitat dels Pirineus, és el més colossal. La vista frontal, rodejada per tretze cims que superen els 3.000 metres, es formidable, amb la seva part inferior coberta per arbres de diferents espècies.

Sobre els llocs on dormirem: Al refugi de la Bretxa o de Serradets, no ens podrem dutxar amb aigua calenta. A l'alberg de La Grange d'Hölle (hi dormirem dissabte) sí que ens podrem dutxar amb aigua calenta però cal portar la tovallola, sabó... Per a dormir amb ambdós llocs, només cal portar un sac/llençol. Al refugi de la Bretxa s'hi arriba en unes 2h de caminar i a La Grange d'Hölle s'hi arriba en cotxe.

Aquesta ressenya va adreçada a tots aquells/es que ja vàreu fer i pagar la reserva dels refugis, fa uns mesos. Agrairé re-confirmeu la vostra assistència. Qui vulgui venir, i no tingui reserva feta, cal que m’ho faci saber i estarà en llista d’espera per si tenim alguna baixa.

El diumenge, el dinar és lliure. No hi ha previst cap lloc.

Tornarem a casa per la tarda del diumenge 14 d’octubre.

Excursió organitzada conjuntament amb l’Agrupació Sant Jordi.