dilluns, 18 de febrer del 2013

Sant Pere de Graudescales (924 m.)

Dimecres 20 de febrer de 2013

Hora de sortida: vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Solsonès.

Temps aproximat: 2 h. 45 m. (10 km.)

Dificultat: Fàcil.

Programa: Anirem fins a Berga. Un cop a Berga agafarem la carretera LV-4241, que uneix Berga amb Sant Llorenç de Morunys.

En el km 18,8 en direcció a Sant Llorenç de Morunys venint de Berga, hi ha el pont d'Espingart (870 m), sobre l'Aigua d'Ora, gairebé al límit entre les comarques del Berguedà i el Solsonès. Immediatament després, a l'altra banda del pont, es pot deixar el cotxe.

Itinerari: S'ha d'agafar la pista forestal de l'esquerra, aigües avall, seguint el marge dret del riu en direcció a Valielles de Busa i Sant Pere de Graudescales. Seguirem en tot moment els senyals blancs i vermells del GR-1.

Als 350 m es troba una cruïlla (a 860 m d'altitud). A la dreta es deixa el camí de la vall de Valielles, oberta entre les serres de Busa i dels Bastets. Es passa el pont del riu, es deixa el molí de Valielles a la dreta i se segueix la pista - senyalitzada amb les marques del GR-1 - que duu riu avall. Mentre la pista s'endinsa pel congost aquesta va guanyant alçada contràriament al que caldria esperar. Aquí l'espectacle és la fageda i la vall.

A uns 55 min de caminada, als 2,7 km, s'arriba a la cota 924 m, la més alta de la ruta.

150 m més enllà s'arriba al mirador del President (915 m), ja en el terme municipal de Navès, amb les seves espectaculars panoràmiques sobre la serra de Busa i la vall d'Aigua d'Ora. La serra de Busa forma un ampli i sorprenent altiplà tallat per tots els costats per altes i verticals cingleres. A sota ja es pot veure Sant Pere de Graudescales. Ara la pista fa baixada.

45 min. després es troba una cruïlla (810 m, 4,6 km). Pel davant arriba la pista que dóna accés al santuari aigües avall, des de Navès, a la carretera de Berga a Solsona. Es gira a la dreta per passar el riu 50 m després (cota 808 m) per un pont de fusta i s'arriba al santuari (824 m, 5 km).

Sant Pere de Graudescales: Del lloc s’explica que al principi del segle X el prevere Magnulf, potser rector de la Móra, edificà en aquest lloc una església dedicada a sant Pere, consagrada el 913 pel bisbe d'Urgell Nantigís, i un estatge.

D'acord amb el bisbe i el comte Borrell, el prevere Francemir hi edificà el monestir perquè s'hi establís una comunitat de monjos que seguissin la regla de sant Benet. De fet, la comunitat fou de preveres de tipus canonical, que probablement per l'aïllament del lloc només perdurà fins al segle XIII, i el 1270 l'església esdevingué parròquia, títol que mantingué fins finals del segle XVI, aleshores Sant Pere passà a ser sufragània de la parròquia de Busa.

Cap el 1680 s'ensorrà la part de ponent de la nau, cosa que va obligar a fer una paret prop del creuer per aïllar la part sinistrada de la que encara es trobava en bon estat. El retaule de Sant Pere fou traslladat a la parròquia de Busa. L'església quedà abandonada i gairebé en ruïna.

El prior i després el rector detingueren el títol de degà de la Vall de Lord fins a la formació del bisbat de Solsona

Als anys 1956-58 , per acord de les diputacions de Lleida i de Barcelona, es restaurà l'església i s'estudiaren les ruïnes del monestir.

Als anys 80 hi hagué una nova restauració molt acurada, es van eliminar les restes de construccions annexes (el monestir) que enlletgien el conjunt i mig l'amagaven.

L’edifici que ens ha arribat és d'una sola nau, amb planta de creu llatina. La nau i el transsepte són coberts amb voltes de canó de mig punt, d'igual alçada i perpendiculars l'una amb l'altra. Al creuer, sobre els arcs de reforç, s'alça la cúpula damunt de trompes. El llevant de la nau és acabat amb un absis i als dos braços del transsepte hi ha les corresponents absidioles.

Té tres portals: un als peus de la nau i dos al transsepte, l'un al sud i l'altre al nord. Hi ha una finestra cruciforme a ponent i dues a l'absis major, asimètriques, l'una és al mig i l'altra a un costat. També tenen finestres les absidioles, els caps del transsepte i la nau, una a cada costat. Totes són de doble esqueixada i ampit horitzontal. Els absis presenten una decoració amb faixes d'arcuacions sense lesenes.

La cúpula, que exteriorment forma un cimbori vuitavat sobre un cos prismàtic de base quadrada corresponent a les trompes de dins, al cim té una obertura circular aixoplugada per un arc que sobresurt de la teulada.

Per Acord del Govern de la Generalitat de 26 de maig de 1998, publicat en la Resolució de 3 de juny de 1998; l'església fou declarada «Bé Cultural d'Interès Nacional»

Per tornar només cal desfer el camí.

Observacions: Aquesta magnífica excursió per la ribera d'Aigua d'Ora s'endinsa per una delicada fageda i fa cap a Sant Pere de Graudescales, una església romànica de gran bellesa, centre d'un antic cenobi benedictí, que corona la caminada.

L'església de Sant Pere de Graudescales està situada a la falda dels coneguts cingles de la serra de Busa, a la ribera d'Aigua d'Ora, solitària enmig d'un paratge de gran bellesa natural.

Dinarem al restaurant La Cabana de Berga, Ctra. De Sant Llorenç de Morunys, tel. 93 821 04 70 – www.lacabanaberga.com. Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.