dimecres, 22 de gener del 2014

Turó Gros – Montnegre (773 m.)

Dijous 23 de gener de 2014

El cim més alt de la comarca del Maresme

Hora de sortida: 2/4 de vuit del matí (matinal)

Ubicació: Comarca del Maresme.

Temps aproximat: 2 h. 45 m. (5 km.)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i agafarem l’autopista AP-7 fins a la sortida 11 (abans ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei del Montseny). Un cop a la sortida 11, caldrà seguir les indicacions en direcció a Sant Celoni, sense entrar al poble, seguirem per la carretera C-35 en direcció a Girona fins a la cruïlla del parc de bombers, on ens hem de desviar a la dreta per la carretera que indica “Boscos del Montnegre” i pujar a la muntanya, primer per una carretera asfaltada que després és converteix en pista de terra (seguint els indicadors de “Restaurant Montnegre” i “Sant Martí de Montnegre”. Després d’uns 10 km. arribarem a l’aparcament situat al costat de la pista i molt proper al restaurant i al santuari de Sant Martí de Montnegre, on deixarem els cotxes.

Itinerari: Travessarem la pista de terra i seguirem les indicacions del GR-5 i del SL-C-103 (de color blanc i verd i que seran les que ens marcaran el nostre recorregut fins al cim).

0,3 Km.: Collada Negre. Deixarem una pista a l’esquerra i seguirem pujant de front. En el petit bosc de la dreta abunden els arboços i les sureres.

0,5 Km.: Desviament a l’esquerra per un camí que s’endinsa en un bosc d’alzines i castanys. En aquest tram recorrerem una de les zones més frondoses de tot l’itinerari. Seguirem les marques de pintura vermella i blanca del GR-5.

1,6 Km.: Arribarem a una gran esplanada guarnida amb grans pins i una cruïlla de varies pistes en forma de creu. Seguirem de front pel camí senyalat amb les marques del GR.

2 Km.: Coll de les Basses. Només superat el coll seguirem rectes i deixarem la pista de terra que baixa a la comarca del Maresme a l’esquerra.

2,5 Km.: Arribarem al cim del Turó Gros amb 773 m. d’alçada (el cim més alt de la comarca del Maresme) des de el cim es pot contemplar la serralada litoral, el Parc natural del Montseny i el mar Mediterrani.

La tornada la farem pel mateix camí.

Observacions: Cim que ja vàrem pujar el dissabte 24 de gener del 2004 (just, farà 10 anys).

El Parc natural del Montnegre forma part de la serralada litoral, a la comarca del Maresme, amb una alçada màxima de 773 m. en el cim del Turó Gros, l’objectiu d’aquesta excursió pels boscos de la zona anomenada la selva del Montnegre.

Anomenar ”selva” a les masses forestals del Montnegre no és una exageració. Realment, no estem en un país tropical on les plantes aconsegueixen dimensions descomunals i els animals salvatges abunden per tot arreu, però caminant pels frondosos castanyars del Montnegre (sobre tot si hi anem a la tardor) rodejats dels colors torrats i grocs dels roures i el verds perennes de les sureres, la sensació és semblant a estar ficats en una jungla, però sense monos xiscladors ni jaguars.

En alguns racons humits dels barrancs de muntanya, orientats als vents freds del nord, apareixen petites comunitats de faigs. També hi han arboços i zones de repoblació de pins pinyoners. En general es tracta d’un típic bosc mediterrani amb sureres, alzines, castanys, arboços i bedolls en les zones tancades dels barrancs.

A la primavera el major encant del bosc és els soroll dels ocells volant per les branques dels arbres. Per la proximitat al mar, el clima a la muntanya, acostuma a ser agradable, el que afavoreix la presència de gran varietat d’aus de notable valor ornitològic com el gaig i l’astor.

També visiten la zona les bandades d’aus migratòries que recorren la costa en els seus viatges anuals entre Europa i Àfrica, augmentant temporalment la riquesa biològica i natural de la acollidora Selva del Montnegre.

Tornarem a casa als voltants de dos quarts de dues de la tarda.