diumenge, 4 de gener del 2015

Mola de Lord – Santuari de Lord (1.189 m.)

Dissabte 10 de gener de 2015

Primera sortida de l’any 2015

Ubicació: Comarca del Solsonès.

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada, agafarem la A-2 passant per Martorell, Manresa, Súria, Cardona, Solsona (on ens pararem a fer el tallat al bar el Trabucaire), passarem per sobre de la presa de la Llosa del Cavall, un lloc ideal per fer una bona fotografia, ja que es té una molt bona vista del santuari enfilat a la mola i arribarem a Sant Llorenç de Morunys.

Sortirem de Sant Llorenç per la carretera LV-4241, en direcció al coll de Jou. Al cap de 1,5 quilòmetres a l’esquerra trobarem el rètol indicador del santuari de Lord. Aquesta és una carretera estreta de tres quilòmetres que arriba fins a l’església romànica de Sant Serni del Grau (segles XI-XII) on deixarem els cotxes i començarem a caminar. Sant Serni del Grau (1.045 m.) és un temple rústic amb un atractiu absis semicircular.

Itinerari: Començarem a caminar per la carretera asfaltada tot seguint el GR-7.

En un punt, veurem indicat a la dreta, un camí (GR) que porta a Solsona / Santuati de Lord.

El camí ens portarà fins a la roca Foradada, una curiosa escletxa a la roca que permet creuar-la (el camí travessa per aquesta escletxa)

El camí, un cop passada l'escletxa, comença a baixar i ens tornarà a la carretera, un cop passat un túnel, i arribarem al petit aparcament del santuari.

A partir d’aquest punt el camí, tot i que fa pujada, és molt agradable i tranquil. El camí segueix el viacrucis (camí que enllaça diverses creus que representen els diferents moments de la passió i mort de Crist) o camí empedrat del grau de Lord, amb escales amples, per on pujarem progressivament fins a la Mola de Lord (1.189 m.) punt culminant de la sortida. Hi ha una creu. A mesura que s’enfila per la muntanya, les panoràmiques són cada vegada millors.

Des d’aquí iniciarem la baixada fins al santuari de Lord (1.150 m.) També hi ha una hostatgeria.

Trobarem un gran canó que commemora les guerres carlines.

Es pot visitar el santuari, interessant edifici d’origen medieval (segle X) tot i que l’actual és del segle XIX, (demanant permís als monjos ermitans que hi viuen en el convent del costat), amb una imatge de la mare de Déu de Lord, una imatge negra com la Moreneta dels segles XV-XVI. El temple agrupa diferents estils arquitectònics, des del romànic fins al barroc. Els diumenges, a les onze del matí es fa missa en gregorià.

Des de el santuari, hi ha fantàstiques vistes sobre els clots de Vilamala, l’embassament de la llosa del Cavall i la serra de Busa, del Verd i d’Ensija, els Rasos de Peguera i el Port del Compte. Des de aquí dalt s’observa clarament la vall que ha obert el riu Cardener en el seu camí cap a la desembocadura. Un conjunt impagable!

Un cop visitat el santuari, seguirem pel camí que hem pujat o pel Grau de Sant Jaume, que passa per la font del santuari i les coves de Verger, un antic centre ermità i que ens durà al punt on hem començat el viacrucis.

Si volem allargar la caminada, un cop en aquesta cruïlla, seguirem en direcció al túnel i uns 600 m. abans d’arribar-hi (si volem allargar la caminada) trobarem una torre d'electricitat metàl·lica just a la vora de la pista (senyal blanc i vermell de GR), a l’esquerra. A tocar d'aquesta torre comença un corriol estret que en uns quaranta cinc minuts ens portarà al mas de Torruella.

Atenció, perquè trobarem algunes bifurcacions. Poc després d'un filat de vaques, n'hi ha una i cal prendre el sender de la dreta, el que fa pujada.

Aviat en trobarem un altre, i farem el mateix: cap a la dreta. És qüestió de mantenir-se sempre a mitja muntanya (alguns d'aquests senders baixen a la riera)

Finalment trobarem una tercera bifurcació: cap a l'esquerra que ens portarà a la font de Torruella i després al mas, i cap a la dreta porta directament a la casa.

En arribar a Torruella, val la pena anar fins a la punta de l'Era, des d'on hi ha una bona vista sobre l'embassament de la Llosa del Cavall.

Tornarem enrere, desfent tot el camí fins al túnel (ara podem tornar per la carretera) i l’ermita Romànica de Sant Serni del Grau que visitarem en un moment.

Un altre opció és fe l'excursió des de Sant Llorenç de Morunys.

Observacions: Damunt d’una gran mola de roca a 1.180 metres d’altitud, rodejada de precipicis, s’alça el santuari de Lord. L’excursió comporta un petit esforç, recompensat per la vista sobre l’embassament de la Llosa del Cavall.

La sensació de fer un cim o arribar a dalt d’una muntanya, encara que no sigui de l’alçada d’una Pica d’Estats o un Puigmal, sempre és reconfortant. Fent la ruta que puja al santuari de Lord, al Solsonès, és fàcil gaudir de les emocions típiques de l’excursionisme sense fer grans esforços, una característic que fa ideal aquesta sortida per començar l’any nou.

A Sant Llorenç de Morunys es pot visitar el casc antic, amb carrerons i placetes interiors de regust medieval, i el conjunt arquitectònic format per l’església parroquial, d’estil romànic.

La visita a l’església parroquial de Sant Llorenç de Morunys és molt recomanable, tant per la seva barreja d’estils arquitectònics com perquè conserva un dels orgues més grans de Catalunya. L’estructura és d’estil romànic, però al seu interior, la capella i l’altar de la Mare de Déu dels Colls són d’estil barroc. Una llegenda vinculada a aquesta església explica que la imatge de la mare de Déu dels Colls va ser trobada en el lloc on més tard es va assentar la població. També a l’església, val la pena fixar-se en els retaules gòtics de Sant Miquel i Sant Joan – que van sobreviure als saqueigs que va patir l’edifici durant la guerra civil – i en el claustre, construït al segle XVI.

Dinarem en algun restaurant de Sant Llorenç de Morunys. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.