dimecres, 15 d’abril del 2015

Tuixent – Coll de la Mola – Gósol (1.821 m.)

Dissabte 18 d’abril de 2015

Ubicació: Comarca de l’Alt Urgell / Berguedà.

Temps aproximat: 4 h. (11,2 Km.)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada, agafarem l’autopista Terrassa – Manresa, passat Manresa, seguirem direcció a Berga per l’eix del Llobregat, passat Berga ens pararem a fer el tallat a l’estació de servei Sant Jordi (Petromiralles) a Cercs.

Abans d’arribar a Guardiola de Berguedà, girarem a l’esquerra en direcció a Saldes i de Saldes anirem fins a Gósol, on deixarem un cotxe. Seguirem amb un altre cotxe fins a Tuixent on començarem l’excursió.

Itinerari: Sortirem de la plaça de Tuixent, on hi ha l’oficina de Turisme i el Museu de les Trementinaires, per un carrer que surt enfront del museu, lleugerament a la dreta, a l’altra banda de la plaça i en baixada i que va en direcció a la carretera que va a Sant Llorenç de Morunys.

• 3 min Anirem per un camí carreter entre marges de pedra.

• 5 min Creuarem la carretera i continuem la direcció que dúiem per un camí. Hi ha papereres i algun banc. Cinquanta metres més enllà, surt un enllaç a la carretera i a la casa Forestal per on va el sender de GR-150 que seguirem en tota la sortida.

• 7 min Per la dreta baixa el sender que duu al Molí Vell i per on va el circuit de circumval·lació de Tuixent.

• 8 min Deixarem a la dreta la pista que davalla a la pista poliesportiva.

• 10 min Sortirem a la carretera que travessarem i prendrem el camí carreter que puja a la granja del Cinca.

• 15 min Deixarem l'accés a la granja i agafarem un camí planer a la dreta que passa per sota de les instal·lacions ramaderes esmentades. Bell tram entre marges de pedra amb boixos i altres arbustos.

• 20 min Sortirem a la carretera prop del Pont del Regatell, que no arribarem a creuar, ja que prendrem un camí carreter que surt a l'esquerra, indicat com Ruta de les plantes medicinals.

• 25 min Font de la Molgosa que es recollida en un dipòsit d'aigua que trobarem a la nostra esquerra. Una mica més amunt hi ha la font del Marxant, sense gaire arranjament, però l'aigua és molt més bona.

• 45 min Palanca sobre el riu de Mola que ens permet canviar de vessant. A la dreta tenim les restes de l'antic Molí de Guix. En el seu interior encara hi podem trobar la pedra que rodava encara que tot el conjunt presenta un estat ruïnós. El camí s'adreça una mica, entrem a una pineda. Per la dreta baixen les escorrialles de la font dels Passants.

• 50 min Font dels Planells del Sastró (1.280 m). Amb unes taules i bancs per poder descansar.

• 55 min Creuarem el pont sobre el riu de Mola.

• 1 h. Deixarem a la dreta un ramal que puja fins a coll de Port per la Plana.

• 1 h 10 min Caseta a la dreta. Al costat hi ha la font de l'Aigueta. Uns deu minuts amunt hi ha les Deus de Mola o les Feus de Mola.

• 1 h 15 min Abandonarem la pista i prendrem un trencall a mà dreta.

• 1 h 20 min Passarem per la vora d'unes altives roques. Anirem per sobre el torrent profund del riu de Mola.

• 1 h 25 min Cortals del Fogató (1.511 m) a sota de la pista de Mola i d'una pilona de la llum. Paratge solitari que antigament era poblat únicament els mesos d'estiu.

• 1 h 30 min Sortirem a la pista que seguirem a la dreta (est)

• 1 h 35 min Revolt dels Fanerals. Uns metres més amunt surt el camí, molt perdut, que pujava per l'Obaga de les Costasses.

• 1 h 40 min Deixarem la pista i agafarem un camí a la dreta.

• 1 h 45 min Hi ha un pou de pedra (1.609 m)

• 2 h 25 min En un petit barranc, difícil de veure des de el camí, trobarem la ganga d'una antiga mina de carbó que té la boca tancada. Es veu que no era gaire productiva però la mantenien oberta perquè els joves de Tuixent en lloc d'anar al servei militar podien triar treballar en la mina i restar en el poble.

• 3 h 00 min Entre fils de les torres de llum, arribarem al coll de Mola (1.821 m.). En el mateix coll hi ha un camí que per la dreta que s'enfila al cim de la serra del Verd (1 h 30 min de pujada). Al nord hi destaca els Cingles de les Costasses, feréstecs, que ens duen fins als cimals dels Clotarons. A llevant, podem veure la silueta del Pedraforca.

Des del coll prendrem un camí carreter que passa per la vora d'una immensa torre elèctrica i iniciarem el descens. Davallant creuarem cinc cops la pista principal. En alguna cruïlla cal estar alerta, doncs el sender no surt sempre recte sinó que cal anar a buscar-lo uns metres pels voltants.

• 3 h 25 min Ermita de Santa Margarida (1.532 m). Originalment, romànica encara que molt transformada. Magnífica perspectiva sobre la contrada, presidida pel Pedraforca i la serra d'Ensija.

Seguirem avall, per sortir de nou a la pista que seguirem uns dos-cents cinquanta metres.

• 3 h 35 min En un revolt, agafarem de nou el sender. Hi ha un banc i un pilar amb una imatge de Santa Margarida. Passarem per sota d'uns penyals rocosos, a l'esquerra.

• 3 h 45 min Ens incorporarem, finalment, a la pista que seguirem a l'esquerra. En l'altre vessant de la muntanya veurem les restes de l'antic poble bastit dalt d'un turó. Hi destaca el vell castell.

Trencall a l'esquerra. Arribarem a les primeres cases de Gósol i pujarem per un carrer dret.

• 4 h 00 min Plaça central de Gósol (1.428 m).

Agafarem el cotxe que haurem deixat, per anar a buscar el que hem deixat a Tuixent.

Observacions: Us proposo una travessa que uneix els dos nuclis més destacats del Cadí meridional. El pas el realitzarem pel coll de Mola que resta al nord de la serra del Verd.

Entre moltes de les singularitats de Gósol sorprèn que és l'únic poble de la província de Lleida que es troba en la comarca del Berguedà. Aquesta bella localitat fou escollida pel cèlebre pintor Pablo Picasso per estiuejar al peu de les impressionants parets del Pedraforca. Una de les muntanyes catalanes amb més personalitat. Tuixent, per la seva part, té un museu dedicat a les Trementinaires, uns personatges captivadors - generalment dones - que es dedicaven a traginar fa cent anys pel país venen tota mena de remeis casolans. Els minsos beneficis que treien aquelles sofertes dones permetien sobreviure en una terra esquerpa.

Dinarem al restaurant Cal Paraire, Plaça Major, 2 de Gósol. http://gosol.ddl.net/gosol.php?lg=1&n=E030000&p1=15, telèfon 973370014 Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.