dimecres, 8 de novembre del 2017

GR-151: Rupit – Roca Llarga – Camins del Bisbe i Abat Oliba (1.187 m)

Dissabte 4 de novembre de 2017

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca d’Osona.

Temps aproximat: 3 h 30 m (11,2 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic, aturant-nos abans a les 4 Carreteres de Tona a fer el tallat. Després anirem fins a Rupit.

Itinerari: Rupit és un dels pobles més pintorescos de Catalunya, representat al poble Espanyol de Barcelona. A cavall del camí ral entre Vic i Olot, tingué el seu màxim esplendor cap al s. XII que fou habitat per famílies nobles dedicades al comerç. L’antic castell, documentat de l’any 968, està actualment en ruïnes. A l’actualitat, Rupit està consagrat al turisme, amb tota mena de serveis, i representa un dels indrets més visitats de la Catalunya interior, amb més de 700.000 visitants anuals de les més diverses procedències i nacionalitats.

Sortirem del poble de Rupit pel SW, l’enllosat del carrer i la imatge de les primeres cases ens fa una idea del que és el poble, tot i que les darreres cases són noves.

Creuarem el camí carreter que uneix la masoveria de La Palomera, actualment en ruïnes amb la masia del Soler. Continuarem pel sender marcat.

Arribarem a les pastures del Soler, seguint el traçat del GR-2 que ens acompanya.

La fageda xica de Rajols, a la baga de la muntanya, tot seguint el curs del torrent de Sabaters és d’una frescor agradable que en mesos d’estiu s’agraeix.

Rodejarem la masia de Rajols pel darrera. Trobarem la desviació del GR-151. Nosaltres continuarem i voltant la masia de Rajols girarem a la dreta.

Mirador de Pla Boixer, des d’on s’albira el mar en dies de bon temps. Podrem veure les Medes que estan a 64 km en línia recta, el santuari del Far, l’ermita romànica de Sant Joan de Fàbregues just sota nostre o el mateix poble de Rupit a 2 km de distància en línia recta. Aquesta gran superfície calcària arran de penya-segats voltada de pastures és anomenada Pla Boixer degut a que per la poca quantitat de terra que hi ha dipositada damunt la mateixa roca, sols hi creixen els boixos. A la nostra dreta quedarà la Canal del Teix.

Arribarem a la masia de l’Avenc, un casal gòtic renaixentista datat del s. XIII, ara restaurada i perimetrada, és una de les construccions més antigues de la contrada i actualment es dedica al turisme rural i cultural.

Entrarem dins de la finca de l’Avenc per una porta (que tornarem a tancar) i seguirem pel camí que la voreja per la parta superior en forta pujada.

Seguirem recte amunt pel camí fins arribar a un petit prat, on trobarem una fita, que ens indica el pas entre vegetació per on hem de continuar (no hem d’agafar el camí de la dreta)

El camí segueix de pujada cap els cingles, amb tendència cap a l’esquerra. Així arribarem a uns prats i seguirem el camí cap a la dreta, fins arribar al punt geodèsic situat sobre la Roca Llarga, penjada sobre el cingle. Ens dirigirem cap a ella per gaudir de les magnífiques vistes.

Després seguirem el camí que ja portàvem, fins el cim del puig de Cortils i després continuarem pels prats, amb ramats pasturant, en zona de fageda. En trobar una cruïlla, el camí de la dreta es dirigeix cap a Rupit pel collet de Rajols.

Un cop a la masia de Rajols, agafarem el camí pel que hem pujat fins a Rupit, seguint les senyals del GR.

Observacions: La ruta que uneix Rupit i Tavertet, és un clàssic dels clàssics, una etapa perfecte amb tots els ingredients per a seduir a caminants i a excursionistes. Les increïbles vistes que ofereix la cinglera no tenen comparació, les masies que descobrirem al pas son úniques i de gran antigor, la vegetació variada, de rouredes mil·lenàries a fagedes exquisides i a les bagues més fresques. Rupit, un autèntic pessebre 365 dies l’any, un representant perfecte de l’arquitectura de poble de muntanya català amb una gastronomia coneguda.

Amb un itinerari de un dia coneixerem el poble de Rupit i ens passejarem per damunt de les espectaculars cingleres de l’Avenc i de Tavertet.

Dinarem a l’Hostal Estrella de Rupit a la Plaça del Bisbe Font, 1, tel.: 93 852 20 05.