dissabte, 10 de febrer del 2018

Castell d’Esponellà (271 m)

Dissabte 10 de febrer de 2018

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Pla de l’Estany.

Temps aproximat: 2 h 45 m (9 km)

Dificultat (1): Fàcil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Girona per l’autopista AP-7. Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Montseny (passat el peatge de Granollers) i després seguirem fins a la sortida 6 – Girona nord i anirem en direcció a Banyoles per l’autovia C-66.

Un cop passat Banyoles, trobarem un desviament a la dreta (carretera GIP-5121) en direcció a Figueres. Passarem per Fontcoberta i anirem en direcció a Esponellà. Una llarga recta ens portarà pel pla de Martís. Aviat arribarem a la residència per a la tercera edat “Pla de Martís”, on aparcarem els cotxes. Al davant tindrem l’entrada a l’antiga Casa dels Enginyers amb un mirador.

Itinerari: Començarem a caminar pel mateix camí pel que hem vingut, deixant a l’esquerra la residència i a la dreta la Casa dels Enginyers. En 100 metres s’acaba el tram asfaltat i comença un ample camí de terra, senyalitzat amb alguna marca blava i blanca.

Ben aviat trobarem un giravolt de 90º a la dreta. Deixarem a l’esquerra un camí amb indicadors de diferents cases de pagès. La ruta avança entre alzines i pins per un costat i entre vegetació de ribera per l’altre, doncs el riu Fluvià queda a la nostra esquerra.

Passarem per la presa de Martís i la Central elèctrica. A la nostra esquerra, al congost del Fluvià, a la cinglera veurem Sant Miquel de la Roca (o Sant Miquel del Portell, església gòtica troglodita)

Una mica més endavant es troba la Font de la Central. Seguirem el camí fins trobar el càmping Esponellà. La pista s’acaba a la carretera, just davant de l’entrada d’Esponellà, on arribarem després d’uns 45 minuts des de la sortida.

El petit poble d’Esponellà, molt proper a Banyoles, fou centre d’una important baronia creada a finals del segle XIV. La seva església de Sant Cebrià conserva elements romànics i gòtics, i en ella destaca la porta ferrada amb treballs de forja romànics.

També és interessant el pont medieval sobre el riu Fluvià, de 156 metres. El poble conserva plenament el seu caràcter rural, amb camps de cultiu en el mateix centre urbà.

Després de visitar el poble i els punts esmentats, seguirem la nostra ruta des de la gran rotonda (de les Carabasses) de la part nova del poble, on hi ha una important cruïlla de carreteres (Bàscara, Crespià, Figueres, Banyoles) agafarem la de Banyoles, que puja lleugerament, i al primer gran giravolt, la deixarem per seguir els pals de senyalització que trobarem a mà esquerra, just on hi ha un panell amb bústies. Per aquí pujarem al castell d’Esponellà, del que sols en queden les ruïnes. El camí està indicat amb alguns cartells..

El castell d’Esponellà (segles XI-XVII) és d’origen medieval. Fou construït com a torre de vigilància, però a l’any 1250 el rei Jaume I va donar llicència per aixecar aquí un castell. Les restes de l’edifici dominen els plans d’Esponellà i de Banyoles. El 1495 existia en aquest punt una capella dedicada a la Verge de l’Esperança, molt venerada a la zona, però el 1647, després de l’assassinat del rector d’Esponellà, es va deixar de dir missa en aquest lloc. Després de diverses vicissituds històriques, el castell fou abandonat completament en el segle XVIII.

Al baixar del castell agafarem una pista paral·lela a la carretera cap a l’esquerra. Després de caminar un kilòmetre arribarem al pla de Martís, on trobarem el mateix desviament que al començament de la ruta, però ara a l’altre costat, es a dir, a la dreta.

A 260 m ens desviarem a la dreta cap a Martís de Baix i de seguida arribarem al Salt de Martís o d’Espoll. Aquest salt arriba a ser força espectacular quan li arriba l’aigua del Clot d’Espolla mitjançant el Rec d’Espolla.

Tornarem al camí asfaltat i arribarem al punt de sortida.

Observacions: Ruta circular senyalitzada amb senyals blaves i blanques. Itinerari senzill i agradable que passa al costat del riu Fluvià, on podrem veure una petita pressa, i pel poble d’Esponellà, que conserva el seu caràcter rural. Des de les runes del castell d’Esponellà es gaudeix d’una magnífica vista de la comarca.

La primera part de l’itinerari es coneix com Camí de les Rescloses, perquè aprofitant el curs del riu es varen construir tres petites preses per produir energia elèctrica.

Llocs curiosos i interessants: en la ruta d’accés i en la proximitat de l’excursió n’hi ha uns quants:

1 - Aulines reclamadores:

Aulines o alzines amb la capçada de forma peculiar, modelades per l’home amb la finalitat de capturar ocells, sobretot tords. Es “reclamaven” fent sonar una mena de xiulet (reclam) i esperant que els ocells quedessin envescats. Les dues alzines següents han estat declarades monumentals:

·         Aulina Reclamadora de Puigsaguàrdia (arbre monumental) també anomenada "Aulina Reclamadora de la Rajoleria o dels Costers". Força a prop hi ha l’Aulina de l’Omeda, que es troba a uns 440 m en direcció ESE.
·         Aulina Reclamadora de l'Omeda (arbre monumental) Aulina o alzina anomenada "Aulina de l'Omeda". "Alzina Reclamadora" ha donat nom a l 'escola de Fontcoberta. També sabem que aquestes dues alzines eren utilitzades al final de la Guerra Civil com a referència per la gent que fugia cap a França.
Per arribar-hi:

Autopista i carretera C-66 direcció a Banyoles, al km 45,250 cal desviar-se, a la dreta, per la GIV-5132 (direcció Vilavenut i Fontcoberta). A uns 2 km continuar per la GIV-5136 cap a Fontcoberta. Aproximadament, quan arribem al veïnat d’en Fares (km 3,5), l'Aulina Reclamadora de Puig Sa Guàrdia apareix a la nostra dreta (direcció NE). És a uns 400 m (entre un camí agrícola i un sender). Tornarem pel mateix camí cap a la carretera i una mica més endavant (direcció a Fontcoberta), al km 3,6 veurem l’Aulina Reclamadora de Puigsaguàrdia (a 90 m a la nostra dreta).

2 - Sant Miquel de la Roca:

Sant Miquel de la Roca (o Sant Miquel del Portell) és una església gòtica troglodita del municipi de Crespià, al Pla de l'Estany. Es troba al congost del Fluvià prop de la central hidroelèctrica d'Esponellà, en una cinglera. S'hi accedeix per un camí des del mateix poble de Crespià, passant per l'església esgavellada de Sant Bartomeu de Portell. Es tracta d'un edifici d'estil gòtic encastat en un penya-segat rocós format per roques aglomerades cimentades per materials argilosos i sorrencs de tons rogencs. L'edifici es troba a la part superior del cingle, elevant-se a gran alçada per damunt del Fluvià. https://ca.wikipedia.org/wiki/Sant_Miquel_de_la_Roca

3 - Pont d’Esponellà:

El pont sobre el Fluvià és “modern” en el sentit que no té res a veure amb un suposat pont romà que servís l'estrada romana interior. La primera notícia certa de l'ús del pont la tenim de la senyora del lloc, Sibil·la de Vilademuls, la qual, el 1392, n'autoritzava la construcció i, un cop acabat (1442), imposava el dret de pontatge, exceptuant-ne els veïns d'Esponellà i els de Porqueres i Merlant. Fou una obra extraordinària per aquells temps: 16 m d'alçada sobre les aigües i 156 m de llargada sobre sis arcades semicirculars, la central més gran que les altres. Amb motiu de la Guerra Gran, el marquès de Las Amarillas donà ordre de volar-lo, per tal d'impedir el pas de les tropes franceses. Malgrat de l'oposició de la gent d'Esponellà, el pont era inutilitzat enderrocant-ne l'arcada central (1794), que romangué en aquest estat fins al començament del segle XX, quan la Diputació de Girona n'emprengué la restauració (1900-1903). Encara fou volat el 1939 en la retirada de l'exèrcit republicà, però fou restaurat a finals del mateix any. El ull central és cobert amb una jàssera metàl·lica. El pont és representat de manera heràldica (un pont de cinc ulls ) a l’Escut d’Esponellà.

4 - Salt de Martís o d’Espolla:

L’esmentat Rec d'Espolla té el primer tram que transcorre pel pla de Martís - Usall, una vegada arriba a Martís de Baix li cal guanyar el desnivell que el separa del Fluvià: una mica més de cent metres. De bon començament ho resol despenjant-se per la timba i formant el saltant Petit d’Espolla o Martís i el saltant Gros d’Espolla o Martís. Després el llit del rec, sempre de pedra i sovint recobert de concrecions calcàries, davalla més plàcidament. Algunes gorgues - gorga dels Gossos, gorga de les Anguiles…- retenen l’aigua quan el rec s’asseca. A l’arbreda d’en Colomer el rec d’Espolla descarrega discretament al Fluvià. http://www.esponella.cat/coneix/llocs-dinteres/salt-de-martis/

Dinarem en algun restaurant de la zona. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.