dissabte, 10 de febrer de 2018

Castell d’Esponellà (271 m)

Dissabte 10 de febrer de 2018

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Pla de l’Estany.

Temps aproximat: 2 h 45 m (9 km)

Dificultat (1): Fàcil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Girona per l’autopista AP-7. Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Montseny (passat el peatge de Granollers) i després seguirem fins a la sortida 6 – Girona nord i anirem en direcció a Banyoles per l’autovia C-66.

Un cop passat Banyoles, trobarem un desviament a la dreta (carretera GIP-5121) en direcció a Figueres. Passarem per Fontcoberta i anirem en direcció a Esponellà. Una llarga recta ens portarà pel pla de Martís. Aviat arribarem a la residència per a la tercera edat “Pla de Martís”, on aparcarem els cotxes. Al davant tindrem l’entrada a l’antiga Casa dels Enginyers amb un mirador.

Itinerari: Començarem a caminar pel mateix camí pel que hem vingut, deixant a l’esquerra la residència i a la dreta la Casa dels Enginyers. En 100 metres s’acaba el tram asfaltat i comença un ample camí de terra, senyalitzat amb alguna marca blava i blanca.

Ben aviat trobarem un giravolt de 90º a la dreta. Deixarem a l’esquerra un camí amb indicadors de diferents cases de pagès. La ruta avança entre alzines i pins per un costat i entre vegetació de ribera per l’altre, doncs el riu Fluvià queda a la nostra esquerra.

Una mica més endavant es troba la Font de la Central. Seguirem el camí fins trobar el càmping Esponellà. La pista s’acaba a la carretera, just davant de l’entrada d’Esponellà, on arribarem després d’uns 45 minuts des de la sortida.

El petit poble d’Esponellà, molt proper a Banyoles, fou centre d’una important baronia creada a finals del segle XIV. La seva església de Sant Cebrià conserva elements romànics i gòtics, i en ella destaca la portalada amb treballs de forja romànics. També és interessant el pont medieval sobre el riu Fluvià, de 156 metres. El poble conserva plenament el seu caràcter rural, amb camps de cultiu en el mateix centre urbà.

Després de visitar el poble i els punts esmentats, seguirem la nostra ruta des de la gran rotonda de la part nova del poble, on hi ha una important cruïlla de carreteres (Bàscara, Crespià, Figueres, Banyoles) agafarem la de Banyoles, que puja lleugerament, i al primer gran giravolt, la deixarem per seguir els pals de senyalització que trobarem a mà esquerra, just on hi ha un panell amb bústies. Per aquí pujarem al castell d’Esponellà, del que sols en queden les ruïnes. El camí està indicat amb alguns cartells..

El castell d’Esponellà (segles XI-XVII) és d’origen medieval. Fou construït com a torre de vigilància, però a l’any 1250 el rei Jaume I va donar llicència per aixecar aquí un castell. Les restes de l’edifici dominen els plans d’Esponellà i de Banyoles. El 1495 existia en aquest punt una capella dedicada a la Verge de l’Esperança, molt venerada a la zona, però el 1647, després de l’assassinat del rector d’Esponellà, es va deixar de dir missa en aquest lloc. Després de diverses vicissituds històriques, el castell fou abandonat completament en el segle XVIII.

Al baixar del castell agafarem una pista paral·lela a la carretera cap a l’esquerra. Després de caminar un kilòmetre arribarem al pla de Martís, on trobarem el mateix desviament que al començament de la ruta, però ara a l’altre costat, es a dir, a la dreta. Seguirem aquest camí asfaltat i arribarem al punt de sortida.

Observacions: Ruta circular senyalitzada amb senyals blaves i blanques. Itinerari senzill i agradable que passa al costat del riu Fluvià, on podrem veure una petita pressa, i pel poble d’Esponellà, que conserva el seu caràcter rural. Des de les runes del castell d’Esponellà es gaudeix d’una magnífica vista de la comarca.

La primera part de l’itinerari es coneix com Camí de les Rescloses, perquè aprofitant el curs del riu es varen construir tres petites preses per produir energia elèctrica.

Dinarem en algun restaurant de la zona. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.