diumenge, 27 de setembre del 2020

Tossal Gros de Vallbona (808 m)

Dissabte 26 de setembre de 2020

Sostre comarcal de l’Urgell - 100 cims

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca de l’Urgell.

Temps aproximat: 2 h 15 min (5,8 km)

Dificultat (1): Fàcil.

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem per l’autopista AP-7 en direcció a Tarragona. Ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei del Penedès.

Després seguirem i enllaçarem amb l’autopista AP-2 en direcció a Lleida, fins a la sortida 9 (Montblanc) on seguirem per la N-240 en direcció a l’Espluga de Francolí i Senan.

A l’arribar al poble de Senan, aparcarem al carrer del Portal de Senan on hi ha una zona d’aparcament.

Itinerari: Sortirem del lloc on haurem aparcat, i començarem a caminar en sentit sud-est seguint la carretera asfaltada que ben aviat deixarem per agafar una pista que surt a l’esquerra (senyal indicador del Camí de Sant Jaume). Passarem a tocar d’una bassa d’aigua i connectarem amb el GR-171. De moment deixarem els seus senyals perquè girarem a l’esquerra. Pel GR tornarem al final de la caminada.

La pista per la qual caminarem no té gaire complicació. En tots els encreuaments que trobarem pel camí, cal agafar sempre el camí de més pujada i deixar els trencalls que segueixen plans o en baixada.

Més endavant agafarem la pista que pren orientació nord-est, després, al primer encreuament important, la pista que agafarem pren orientació est.

Continuarem en aquest sentit per voltar un petit turó, entre les Planes i el Clot (topònims del mapa de l’ICGC).

Més endavant la pista va girant cap al sud-est, flanquejant la Serra. Després d’una estona de caminar ens trobarem amb una pista transversal. La seguirem un petit tros per l’esquerra. El següent trencall que trobarem també l’agafarem, girant a la dreta per seguir de nou cap al sud-est i finalment arribarem a un altre nus de pistes.

Estarem de nou al GR-171, ja als peus del cim. Aquí no calen interpretacions. Girarem a l’esquerra i farem el cim.

Una vegada baixem del cim, haurem de tornar a aquest punt.

Al cim trobarem un seguit de pessebres i la placa que l’acredita com a sostre comarcal. Un cop fetes les fotos de rigor i contemplat el paisatge, seguirem per un camí que surt en direcció contrària al que hem pujat. El camí passà per un altre pessebre de ferro, amb l’estrella d’orient que sembla una estelada. Un cop passat aquest punt, el camí comença a baixar, ara amb forta pendent.

Al final del pendent, enllaçarem amb una pista, que seguirem a la dreta on tornarem a trobar els senyals blancs i vermells del GR-171, tornarem de nou a Senan, punt final d’aquest recorregut.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/tossal-gros-de-vallbona-sostre-comarcal-de-lurgell-100-cims-57493834

Referències aproximades dels punts de pas.

Punt de pas

02:00

651

5.507

Observacions: Excursió circular que farem en el sentit horari, prenent com a punt de sortida la població de Senan.

També és pot fer el cim sortint des de la població de Montblanquet i fer un recorregut circular fent servir el GR-175, el GR-171 i el PR-C-58.

Aquest cim, igual que tota la serra del Tallat, es troba farcit de torres eòliques que, tot i que enlletgeixen el paisatge, resulta un punt curiós caminar entre aquestes moles metàl·liques. Segurament, en dies de vent, el soroll es faci una mica empipador, però no deixa de ser impressionant caminar sota les imponents aspes dels molins.

L’itinerari triat es pot catalogar de mixt perquè a més a més de pistes farem servir també camins i senders. Durant la pujada imperen les primeres i per fer la tornada trobarem més camí (GR-171), que farà més agradable el passeig. Si consulteu itineraris per fer el cim, trobareu moltes possibilitats i de molt variats perfils i distàncies. Us proposo una sortida curta per així poder-la fer com a matinal i qui vulgui la pot compaginar amb altres activitats, com pot ser visites turístic / culturals / gastronòmiques a poblacions dels voltants, com ara, Vallbona de les Monges.

Aquest cim està a la llista dels 100 cims de la FEEC i és el sostre comarcal de la comarca de l’Urgell.

També es pot aprofitar per fer altres cims singulars dels voltants. És el cas dels cims del Tossal de Suró, també a la llista dels 100 cims, i el turó del Galutxo, sostre comarcal de la Segarra.

Dinarem al restaurant Art de l’Espluga de Francolí, Camí Clos s/n, tel. 977 871 871 www.artrestaurant.es

Tornarem a casa als voltants de les quatre de la tarda.