dilluns, 19 de juny del 2023

Vall de Llo (1.840 m) Vall d’Eina (2.185 m) Vall de Ridolaina (2.069 m)

16, 17 i 18 de juny de 2023

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarques de la Cerdanya i de l’Alta Cerdanya.

Temps aproximats: 5 h (14,2 km) - 6 h 15 min (14,3 km) – 5 h (13,8 km)

Desnivells: 645 m – 644 m – 664 m (acumulats)

Programa: Sortirem el divendres 16 de juny a l’hora esmentada i anirem per l’Eix del Llobregat en direcció a la Cerdanya. Passarem el túnel del Cadí i ens aturarem a fer el tallat a la seva àrea de servei. Després seguirem en direcció a Puigcerdà, passarem la frontera i Agafarem la N-116 en direcció a Sallagosa. En aquesta població ens desviarem a la dreta per prendre la carretera que ens portarà a Llo.

Des de Llo, agafarem la carretera que va a les aigües termals i aparcarem en una zona d’aparcament, indicada a Google maps com a “Pàrquing de Llo”.

Vall de Llo (5 h – 14,2 km – 645 m de desnivell acumulat)- Itinerari: Començarem a caminar pujant sempre per pista i passant per sota del pont penjat que duu al començament de la via ferrada de Les Escadilles. Deixant aquesta via equipada a l’esquerra, seguirem per la carretera asfaltada durant un tram en el qual tindrem el riu Segre també a la dreta. Aviat veurem la impressionant paret sud del turó de Sant Feliu de Castellvell i els primers revolts estrets que formen les gorgues del Segre. Més endavant, la carretera creua un petit pont a partir del qual el riu queda situat a l’esquerra. Rodejats de parets esveltes i impressionants, i admirant les boniques formes del riu, arribarem al final de la carretera, on trobarem un darrer pont, el desviament al Mas Patiràs i uns cartells indicadors (35 min).

Aquí comença l’inici de la pista forestal sense asfaltar. La seguirem fins a arribar a una tanca metàl·lica i a un pas canadenc per al bestiar (1.604 m). Seguirem per la pista cap al sud. El riu baixa ara a la nostra esquerra, impetuós. El traçat de la pista va guanyant alçada al principi i planeja, després, cercant el riu. Creuarem un bonic bosc de pi negre i continuarem per la pista cap al sud. El riu baixa ara a la nostra esquerra, impetuós. El traçat de la pista va guanyant alçada al principi i planeja, després, cercant el riu. Creuarem un bonic bosquet de pi negre i continuarem per la pista. A mà esquerra sobresurt la Serra dels Clots, que ens separa de la Vall d’Eina. L’itinerari de la pista va guanyant alçada gradualment, i el riu queda ara enfonsat a l’est. L’anirem seguint, sempre cap al sud, fins que una mica a l’esquerra, distingirem el refugi de la Culassa.

Finalment arribarem a l’últim pont del trajecte. Aquí deixarem la bifurcació que continua a la dreta i que ascendeix, en una corba pronunciada, fins al Pla de la Creu. Nosaltres, però, hem de travessar aquest pont, girar a l’esquerra i dirigir-nos a les immediacions del visible refugi de la Culassa (1.834 m). Unes fites situades a la part alta del prat que hi ha davant el refugi ens indiquen el començament del sender que duu a les Fonts del Segre i al Coll de Finestrelles.

Al tornar, al principi seguirem el mateix camí, fins arribar al pont de les Oublies on ens desviarem a la dreta i passarem fent una circular per l'ermita de Sant Feliu. Hi ha una bona vista sobre la vall.

Després farem una baixada en forta pendent fins al poble de Llo que travessarem fins arribar als cotxes.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/vall-de-llo-138186942

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/648c5cd53736df6ce776cbd5

Observacions: Aquesta interessant excursió ens permetrà recórrer les belles gorges que forma el riu Segre en el seu inici.

Vàrem fer aquest trajecte i fins al Pla de la Creu. Aquí podeu veure la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com/2014/08/?m=1

Ens endurem el dinar.

Abans d’anar a l’hotel, anirem a algun supermercat de Puigcerdà a comprar el dinar per demà.

Anirem a dormir a Cal Marrufès a Age, http://www.calmarrufes.cat/

Anirem a sopar al restaurant de la Hípica de Prats i Sansor, Carrer del Barri, 12 – Prats, Telèfon: 972 89 00 26

Dissabte 17 de juny – Vall d’Eina / Pla de Beguda (6 h 15 min – 14,3 km – 644 m de desnivell acumulat) - Itinerari: Anirem fins al poble d’Eina per la carretera D-33, que va a Llo. Aparcarem a la zona d’aparcament a la entrada del poble. Travessarem el poble i anirem a l’inici de la pista (1.599 m). caminarem a través de prats. Marques blaves i alguna fita. Deixarem a la dreta un vial ample i entrarem al bosc. La pista es fa més estreta i esdevé camí de bast. Trossos empedrats i ben conservats. La ruta per on anirem fou antany emprada per pastors i pelegrins que es dirigien a Núria.

Continuarem pujant. Se’ns ajuntarà per la dreta un camí senyalitzat amb pintura vermella i blanca, el GR-36.

S’acaba un tram de la pista. Petita clariana. El GR-36 se’n va cap a l’esquerra i baixa al riu. Iniciarem una pujada per un pendent pronunciat i pedregós. Després, el camí es torna planer. Veurem a la dreta un canal de rec.

Porta de ferro. La pista travessa el canal. La vall, plena de bosc de pi negre amb bàlec i força herba, s’estreny. El camí torna a ser de bast i el pendent augmenta.

Nova tanca de ferro. Ascensió suau pel camí. Avançarem per la dreta del riu. La vall se’ns obre. Les flors d’alta muntanya, a partir de maig, esdevenen abundants en aquest indret.

Pla de l’Orri (2.015 m). Grans pastures que s’estenen per la part baixa dels dos vessants de la vall. Les solanes estan ocupades per matolls de bàlec amb petits boscos de pi negre. La flora cada vegada resulta més variada. Continuarem per la vall en sentit SE. Superarem un petit contrafort per mitjà d’unes llaçades. El camí torna a travessar matolls de neret.

Cascada a l’esquerra (2.100 m) Vial altre cop planer. Un petit contrafort rocós tanca el pla que hem atès.

Pujarem a un tossal a l’altra banda del riu. El camí continua encara planer. Molt fressat, s’enfila pel contrafort a la base del qual hi ha una font. Curta ascensió enmig de pedregam i nerets.

Assolirem un llom que ens situarà en un gran pla herbat.

Pla de la Beguda (2.335 m). pastures ocupades sovint pel bestiar a l’estiu. Al S encara hi ha algun petit bosc. Vessants de tartera a la torre d’Eina, al cim de la qual apreciem una creu. Si tenim ganes de seguir caminant i el temps ho permet, es pot arribar en 45 minuts al coll d’Eina (2.670 m), des d’on es pot contemplar un bell panorama de la vall de Núria.

Tornarem pel mateix camí.

Itinerari extret del llibre: “La Cerdanya, rutes i passejades”, de Miquel Figuera, editat per Sinopsis, Vilassar de Dalt, 1999.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/vall-deina-138187166

Observacions: La vall d’Eina (també coneguda com la vall de les flors) és una de les més boniques de la Cerdanya no sols pel paisatge, sinó per la seva variadíssima riquesa florística. Botànics d’arreu del món l’han visitada des de fa molts anys. A la vegada, unes papallones de coloraines diverses encaixen a la perfecció amb les tonalitats de les flors. És recomanable, doncs, fer aquest itinerari entre els mesos de maig, juny i juliol si volem fruir de la vall amb el seu vestit de gala.

Itinerari que va per la Vall d’Eina i per riu que li dona el seu nom a la vall. Neix prop del Pic de les Nou Fonts i recorre la vall en direcció nord per unir-se al riu Bolquera i posteriorment al riu Segre.

El camí que és seguirà està ben traçat i no te pèrdua. Al principi ens hem de guiar per uns rètols de la Vall d’Eina, però després tan sols s’ha de seguir el corriol, no hi ha marques ni indicacions a excepció del primer tram.

Aquest camí és una ruta clàssica per anar a Núria des de la Cerdanya. El pas de la Cerdanya a Núria rep el nom del Coll d’Eina per la banda de la Cerdanya en canvi, pel costat del Ripollès rep el nom del Coll de Núria, on des de dalt el Coll veiem el Santuari de Núria.

El tram final és una ascensió d’uns 400 m de desnivell que es fa des del Pla de la Beguda fent llaçada fins arribar al final.

El poble d’Eina (1.574 m), possiblement un dels primers indrets que van ser poblats a la Cerdanya. Té una església parroquial dedicada a Sant Miquel Arcàngel i les ruïnes del castell, d’on van extreure els carreus per construir l’actual Ajuntament. És un centre turístic per la proximitat de l’estació d’esquí d’Eina 2.600, amb urbanització inclosa.

Ens endurem el dinar.

Soparem al restaurant del Molí de Bramasacs, a Víllec (Martinet), tel.: 685 31 29 37 – 973 515 200, www.bramasacscadi.com

Diumenge 18 de juny – Itinerari: Vall de Ridolaina (5 h – 13,8 km – 664 m de desnivell acumulat): Anirem fins a Bellver de Cerdanya i aquí agafarem la carretera en direcció a Pi i Olià i d’aquí resseguint una pista en bon estat del PR C-124 transitable fins al Clot de les Fonts, molt proper al Cortal de l’Oriol, punt on hi ha una tanca que no ens deixa continuar i on aparcarem.

Aquest és el punt d'inici de la ruta a peu, que remunta la vall primer per l'esquerra, després creuarem un riu i seguirem pujant per la dreta fins al coll de l'Home Mort, on trobarem la pista que puja de Montellà. La seguirem a l'esquerra per arribar en poca estona al refugi de Prat d'Aguiló.

Des del refugi les vistes a la cara nord del Cadí són fascinants.

La tornada la farem pel mateix camí.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/vall-de-ridolaina-12782952

Observacions: Ruta en bona part per pista forestal resseguint la Vall de Ridolaina cap al sud de pujada i retorn pel mateix camí.