divendres, 19 de gener del 2024

Albanyà – Lliurona (810 m)

Dijous 18 de gener de 2024

Hora de sortida: ¾ de set del matí.

Ubicació: Comarca de l’Alt Empordà.

Temps aproximat: 5 h (10,8 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per l’autopista AP-7 en direcció a Girona. Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei de La Selva i després seguirem en direcció a Girona i Figueres.

Agafarem la sortida 3 en direcció a Figueres. Des de Figueres tenim una bona carretera asfaltada que passa per Llers, Terrades, Sant Llorenç de la Muga i arribarem a Albanyà on aparcarem.

Itinerari: El camí veïnal d’Albanyà a Lliurona està ben senyalitzat amb marques blanques i grogues. Arrenca del centre del poble i segueix pel pont d’Albanyà, atrevida construcció per on la carretera de Bassegoda travessa el riu Muga.

A uns 350 m trobarem un rètol que ens indica el camí cap a Lliurona (camí marcat per Itinerannia), sempre de pujada.

El camí s’enfila cap al Puig de l’Olivet de Can Costa, coll Bertran i la Parada, masia molt ben emplaçada i d’arquitectura poc comuna en aquesta zona, passarem pel seu costat.

Després de la casa de La Parada el camí és pedregós, força degradat. A partir d'aquí el camí augmenta la seva pendent i mala petja (no apte per a gent sense hàbit de caminar per la muntanya)

Més enllà, el camí puja amb continues marrades cap al Reposador i els cingles de la Parada, excel·lent mirador. Seguirem cap a l’emboscat pla de la Creu i, ja per pistes forestals, arribarem als Pujals, Branca Torta i el Relliquer.

Descobrirem el poble, pocs metres per sota nostre, Lliurona (o Llorona, si ho preferiu) que fou pràcticament abandonat entre els anys 1966 i 1967, tot i que un matrimoni hi va viure a can Vim fins al 1980. Un any més tard varen començar a instal·lar-s’hi diferents famílies neo-rurals, que han donat un nou alè de vida als ruïnosos edificis. L’església parroquial, dedicada a Sant Andreu, és romànica dels segles XII-XIII. Ara és un local social. Farem un cop d'ull al estil de vida alternatiu.

Tornarem pel mateix camí cap a Albanyà, on acabarem l’excursió amb la imprescindible visita a l’església parroquial de Sant Pere (s. X)

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/albanya-lliurona-158530831

Observacions: Lliurona fou el principal nucli de població de l’antic municipi de Bassegoda, agregat l’any 1969 al d’Albanyà. La seva situació, en un extens altiplà a mig camí entre els cims de Bassegoda i del Mont, el fa un objectiu molt apreciable. L’excursió visita també els interessants cingles de Parada, en una zona de transició entre l’Alta Garrotxa i l’Alt Empordà, anomenada “Garrotxa empordanesa”.

Dinarem al restaurant Ca la Francisqueta al c/. Sant Quirze, 21 de Llers, tel.: 972 52 83 62. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.