diumenge, 6 de maig del 2018

Cova Negra i Forats d’en Bori (140 m.)

Dissabte 5 de maig de 2018

Matinal

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Garraf.

Temps aproximat: 1 h 30 m

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per l’autopista C-32. Ens dirigirem cap a Sant Pere de Ribes. Deixarem la C-15B a Sant Pere de Ribes a l'alçada de la rotonda del Palou Alt, per agafar la BV-2111 en direcció a Olivella. Al poc deixarem la carretera i tot recte entrarem a la urbanització Can Lloses - Can Mercer. Agafarem una pujada i el segon camí (es asfaltat) girarem a la dreta i seguirem per girar el segon a l'esquerra, carrer Jafre.

Itinerari: Aparcarem i agafem el GR-92.4, seguirem el camí al costat de la Riera de Jafre, la creuarem i seguirem entre riera i vinyes .Deixarem un trencall de la dreta i seguirem tot recte. Veurem la Serra de Saladella  a la dreta (carrer urbanitzat).

Tornarem a creuar la riera i entrarem al Parc Natural del Garraf, al davant la bonica Penya del Duc (zona d'escaladors) i al costat les barbaritats d'una urbanització estúpida que les administracions han permès.

Davant la Penya deixarem la pista i seguirem el GR, camí de l’esquerra, vorejant la riera entre pins i vorejat de càrritx. Es una zona molt agradable i normalment  molt tranquil·la, fins arribar a la Cova Negra (imprescindible una llanterna per entrar).

Podem seguir el camí, sempre seguint el GR-92.4 en direcció a Jafre, fins a trobar-nos els Forats d’en Bori, que els veurem uns 20 minuts després de la cova, en una paret de roca calcària, a la nostra dreta i des de la llera de la riera de Jafre.

Tornarem pel mateix camí.

Trac: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=2687541 (aprofitarem des de el Way-point 00-Sortida fins al 03-Cova Negra)

Observacions: Passejada agradable pels marges de la Riera de Jafre fins la Cova Negra. La cova Negra es troba a l’esquerra de la riera de Jafra, en el camí entre Can Mercer de la Penya i Els Masets.

Les característiques càrstiques que la roca calcària ha conferit al Garraf fa que estigui obert en les seves entranyes. Avencs, dolines, coves i fondos el fereixen per tot arreu.

De coves no n’hi ha tantes com d’avencs. La formació d’ambdós fenòmens és molt similar, però les coves es caracteritzen per tenir l’entrada horitzontal. A més, les distàncies subterrànies que recorren el Garraf són força més modestes que els avencs, més espectaculars. Per exemple, l’avenc de l’Esquerrà té 200 metres de profunditat i 400 metres de recorregut, mentre que la cova més llarga del Garraf és la dels Caus amb 48 metres de recorregut.

Avui és difícil trobar coves. Moltes d’elles es troben a la mateixa línia de la costa i són conegudes principalment per pescadors. D’altres han desaparegut per la construcció de carreteres o urbanitzacions. Qui vulgui tenir bona informació sobre les coves, avencs i altres secrets del Garraf, el millor que pot fer, és dirigir-se als tres toms del “Catalogo Espeleológico del Macizo del Garraf” que a mitjan dels anys setanta del segle passat va escriure Joan Borràs.

En algunes de les coves s’han descobert estris de sílex de fa més de seixanta mil anys. Darrera de Sitges, a la cova de Sant Llorenç, s’han trobat restes de ceràmica neolítica.

Si no es té una certa experiència, no es recomanable entrar a les coves o als avencs. En el cas de les coves, per entrar-hi cal anar previstos d’una llanterna i parar compte amb la humitat que provoca relliscades. Cal vigilar amb la mesura dels forats, potser sortir no sigui tant senzill com entrar....

No és estrany trobar dins d’aquestes coves rats penats o ratapinyades.

Tornarem a casa als voltants de la una de la tarda.