diumenge, 13 de maig del 2018

Els avencs de la Febró (1.016 m)

Dissabte 12 de maig de 2018

Circular al voltant de la Mussara

Ubicació: Comarca del Baix Camp.

Temps aproximat: 4 h 30 m

Distància: 7 km

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per l’autopista C-31 o per la AP-7. Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Médol i després seguirem fins a la sortida 34 que anirem en direcció a Reus, La Selva del Camp i l’Albiol.

Deixarem els cotxes a una esplanada que hi ha al coll de la Negra, just a la cruïlla de la carretera T-704, que puja de Vilaplana, amb la TV-7093 que va cap a la Mussara.

Itinerari: Començarem a caminar pel camí dels Motllats i anirem pujant suaument cap a un gran dipòsit que deixarem a la dreta; el camí es converteix en un corriol i segueix pujant fins a arribar al coll de l'Agustenc. A partir d'aquí continuarem per pista en lleugera baixada fins als plans del Panxó, lloc on esmorzarem mentre gaudim de les vistes del poble de la Febró.

Continuarem l'excursió ara per un viarany fins a trobar el sender que puja de la Febró, que agafarem a l'esquerra, en direcció a la Mussara.

En pocs minuts serem a l'entrada de l'avenc. Aquest té en tot el seu recorregut claror natural, i és força planer. Al final hi ha un munt de pedres procedents d'un ensorrament del terreny i quedarem tancats. Just en aquest punt, a la dreta hi ha unes escales de gat per on podríem sortir de l'avenc. Nosaltres tornarem enrere per desfer el camí. De tornada, qui vulgui podrà visitar la cova.

Un cop al corriol, resseguirem l'avenc per dalt fins arribar al punt d'on surten les escales de gat. D'aquí anirem a buscar el sender principal que anirem seguint fins arribar a un camí que ens durà fins a la carretera.

Quan arribem a la carretera la travessarem i agafarem un viarany pel mig del bosc que mena al sender que puja de Vilaplana i que ens durà al poble deshabitat de la Mussara.

El poble de la Mussara està situat a uns 990 m i ofereix un mirador espectacular sobre el Tarragonès i el Baix Camp. El terme municipal d'aquest petit poble del Baix Camp va deixar d’existir l'any 1961, en annexionar-se al poble de Vilaplana. Al poble hi havia vint-i-quatre cases comptant l’església i el xalet-refugi de les Airasses. La totalitat de les cases del que es considerava el carrer major estan enderrocades. L’església encara s’aguanta, tret del sostre.

Un cop al poble, pujarem a la punta de les Airasses per contemplar l'extensa panoràmica i visitar les restes de l’antic xalet-refugi del Centre Excursionista de Catalunya.

El xalet-refugi de les Airasses fou inaugurat el 14 de novembre de 1926 amb motiu del cinquantenari del Centre Excursionista de Catalunya i fou construït gràcies al patrici i soci Siríac Bonet i Escarrer.

Abans d'abandonar el poble de la Mussara farem una passejada pels seus entorns per gaudir de la riquesa botànica de l'indret.

Finalment, ens dirigirem cap al coll de la Negra, punt de sortida de l'excursió d'avui, passant per l'actual refugi de la Mussara.

Observacions: Els Avencs de la Febró són un conjunt d'esquerdes amb una llarga història, utilitzades per contrabandistes, conspiradors i espoliadors que en feren ús com amagatall o per extreure’n concrecions per adornar jardins. Estan situades al terme municipal de la Febró, a les Muntanyes de Prades.

L'excursió que es proposa permet visitar, sense dificultats, el més popular dels avencs de la Febró. L'esquerda té uns 300 metres de llargària i una alçada en el lloc més alt d'uns 30 metres, la seva amplada pot arribar als 8 metres i potser un parell de metres en el lloc més estret. A dins hi ha una cova amb una sala força gran, la Cova Gran. Qui vulgui visitar-la caldrà que porti un frontal o una llanterna.

Tindrem temps per gaudir de les diferents espècies de flors que hi ha a la Mussara. També és zona d'orquídies, tot i que no es pot assegurar que en trobem.

Donarem en un restaurant de Vilaplana, Ca la Perona, amb un preu de menú de 23 € amb cafè inclòs i que amb els refrescs s'aniria als 25 €. Tel.: 977 81 51 71.