dijous, 1 de juliol del 2021

Puigmal (2.913 m)

Dimecres 30 de juny de 2021

Hora de sortida: 3/4 de sis del matí.

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: 5 h 15 m (9,4 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic, parant-nos a fer el tallat a les 4 Carreteres de Tona. Després seguirem, passarem Vic i Ripoll i arribarem fins a Ribes de Freser, on ens desviarem a la dreta, per dins del poble i agafarem la carretera que ens portarà fins a Queralbs.

Un cop a Queralbs, travessarem el túnel del cremallera i entrarem al poble i girarem pel primer carrer a mà dreta on ja podrem veure un rètol indicatiu que ens marca el camí cap a Fontalba en 11,5 quilòmetres. L’asfalt dura molt poca estona i es converteix en una pista que generalment està en bon estat i que es pot pujar amb un turisme.

Arribarem a Fontalba, a uns 2.000 m d’altitud. Cal dir que la pista, va ser oberta als anys setanta del segle passat, per tal de poder baixar el bestiar i també era un projecte de carretera per arribar al santuari de Núria, que finalment, per sort, no s’acabà de fer.

Actualment, en determinades dates, s’ha de fer un pagament i una reserva prèvia per accedir a Fontalba, la gestió es fa des de aquesta adreça: https://www.queralbsnatura.com/ . El dia que nosaltres hi anem és de lliure accés i no cal fer res.

Itinerari: Un cop a l’aparcament, ens posarem de cara al Puigmal i veurem dos camins, un que puja i un que baixa, el que baixa és el camí cap al Santuari de Núria. Nosaltres agafarem el que puja i anirem seguint les fites que trobarem. A part de les fites, el camí és molt intuïtiu i no té pèrdua, ja que durant tota l’ascensió tindrem el cim sempre visible.

La pujada al Puigmal es fa pel vessant sud, seguint al llarg de tot el recorregut la carena que la separa de la vall occidental, al principi es puja a través de prats. Anirem guanyant alçada ràpidament al temps que a poc a poc va desapareixent la vegetació. Els prats donen lloc al color marró de la sorra i les pedres i comença a identificar-se el camí. Al llarg de l'ascensió s'observa un paisatge impressionant, en dies amb bona visibilitat es pot veure la serra del Cadí, les muntanyes d'Andorra i fins i tot la Pica d'Estats.

És important assenyalar que la pujada no presenta cap tipus de problema. L'itinerari és bastant senzill d'identificar a causa de que el cim ja s'observa abans de començar a caminar.

Després d’uns primers metres amb un desnivell poc pronunciat i caminant entre els prats verds, el camí comença a agafar desnivell poc a poc. Anirem trobant fites que ens aniran marcant el camí en tot moment.

El camí va pujant fent llaçades però sense cap mena de dificultat, fet que farà que en uns minuts ja ens trobem a una alçada considerable.

Després d’estar pujant en tot moment, arribarem al coll de Fontalba. Un cop passat el coll de Fontalba s’encara el tram final i més costerut de l’ascensió. Passat el cim del Borrut, encararem la collada final, l’últim obstacle abans de poder arribar al cim.

És la part més dura de l'ascensió que es troba entre 2.700 - 2.900 m, poc abans d'arribar al cim. És una tartera amb un pendent aproximat de 25º que es fa bastant dura després de 2 hores de pujada.

En aquest tram cal anar amb compte ja que hi ha moltes zones amb pedregam i que caldrà vigilar per tal de no relliscar. Aquest tram realment puja molt dret fent que tinguem que agafar-nos el nostre temps per anar pujant, per un camí amb llaçades molt petites i que agafa molt de desnivell.

El sender va fent ziga-zagues fins que finalment el pendent decreix i en qüestió de 10 minuts arribarem al cim de Puigmal (2.913 m).

El pic és una gran esplanada des d'on les vistes són excel·lents: pel Nord, s'observa tota la Cerdanya i les muntanyes que la separen d'Andorra i dels grans massissos francesos com el Carlit. A l'Est es troba tota la vall de Núria i la successió de cims que conformen l'anomenada "Olla de Núria". Al sud es veu el camí que hem fet de pujada. I, finalment, a la part oest s'identifica la serra del Cadí-Moixeró.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/puigmal-des-de-fontalba-77146102

La baixada la farem pel mateix camí. Cal tenir en compte que sense ser una ascensió difícil, si que exigeix un mínim de condició física ja que es cobreix molt desnivell en poc temps. Òbviament no és apta per a nens petits i només possible per a nens més grans que estiguin habituats a la muntanya.

Recordar que encara que no ho sembli estem davant un pic de gairebé 3.000 metres i per tant alta muntanya amb la qual cosa les condicions meteorològiques es poden tornar molt desfavorables en qüestió de minuts. Amb boira o neu és molt fàcil desorientar-se. Pot ser molt perillós, no tenir en compte les informacions meteorològiques o no anar correctament equipats.

Observacions: El Puigmal (2.913 m), està localitzat entre els termes municipals de Queralbs (Ripollès) i Err (Alta Cerdanya) és el més alt dels cims que configuren l'anomenada Gran Olla que envolta la vall de Núria. És un cim ampla i arrodonit; la seva ascensió és senzilla si les condicions climàtiques no són molt adverses. En el seu cim es troba una creu de ferro forjat i una placa amb versos de Mossèn Jacint Verdaguer.

Aquesta ascensió és un itinerari que comença a Fontalba, a 2.070 m d'altitud. Es tracta d'una de les rutes d'ascensió més fàcils a aquest pic de gairebé 3.000 metres. L'ascensió des de Fontalba no suposa gran esforç físic ni tècnic per a aquelles persones que surten habitualment a la muntanya, però mai s’ha d'obviar els perills de la muntanya en aquestes altituds com pot ser el clima i la meteorologia. A més, caldria afegir, per l’experiència en aquesta zona, que cal tenir especial cura amb la boira i amb el Torb, un vent huracanat que de tant en tant fa presència i converteix aquestes muntanyes de Girona en trampes mortals.

La carretera de Fontalba, d’uns 11 quilòmetres, només en té dos d’asfaltats. Uneix el poble de Queralbs amb el paratge de Fontalba, un dels punts clàssics per iniciar l'ascensió al Puigmal o per fer una suau excursió fins al santuari de Núria. Molt utilitzada per visitants de fora del municipi i de la comarca.

Serà la quarta vegada que pugem al Puigmal els de maifemcim. Aquí podeu veure les ressenyes i fotos:

2 de juliol de 2011: http://maifemcim.blogspot.com/2011/06/puigmal-2913-m.html

11 d’agost de 2007: http://maifemcim.blogspot.com/2007/08/puigmal-2913-m.html

13 de juny de 1998: http://maifemcim.blogspot.com/1998/06/puigmal-2913-m.html

Ens endurem el dinar i dinarem al baixar, a Fontalba, on tindrem els cotxes aparcats. Tornarem a casa als voltants de les cinc de la tarda.