dissabte, 20 de novembre del 2004

Ruta del Císter: Santes Creus - Pla de Santa Maria

Senders de pedra i silenci.

Data: dissabte 20 de novembre de 2004.

Hora de sortida: set del matí.

Ubicació: Comarca del Alt Camp.

Temps aproximat: Unes 5 h.

Desnivell: 50 m

Programa: Marxarem el dissabte dia 20 de novembre a les set del matí direcció al Pont d’Armentera.

ITINERARI: Des de l'autopista A-2, sortida del Pla de Santa Maria. Als afores del poble hi ha una carretera comarcal que porta al Pont d'Armentera (T-200), i des d'aquest punt, una altra via que va directament al monestir de Santes Creus (TP-2002). En tot moment hi ha pannells informatius sobre la situació del monestir.

Tota l'estona seguirem les marques blanques i vermelles del GR-175. També anirem trobant molts cartells de fusta i xapes de color verd amb el nom de "Ruta del Císter". Aquest és un itinerari circular de poc més de cent quilòmetres. Per tant, quan se'n vol fer un tram curt, s'ha de fer lineal, anant i tornant pel mateix lloc.

En aquest cas començarem l'excursió al monestir de Santes Creus. Prendrem el camí asfaltat que porta a la carretera principal. En travessar el riu i arribar a la carretera anirem cap a l'esquerra, en direcció contrària al Pont d'Armentera. Trepitjarem poc asfalt, perquè de seguida s'ha de prendre la pista que hi ha a l'altra banda de la carretera. Sempre hi ha marques blanques i vermelles.

Aquest camí, molt ben marcat per l'ús habitual, el seguirem durant una bona estona. Aviat trobarem una bifurcació, però anirem cap a l'esquerra, seguint la pista. Poc després hi ha un altre encreuament; seguirem cap a la dreta, per la pista més bona. Seguint els senyals del GR arribarem al Mas de la Capona, ara abandonat i en ruïnes. Al final dels edificis, al camí principal, trobarem un sender que marxa cap a l'esquerra de la pista. Està marcat amb un pal informatiu. El sender va resseguint una paret de pedra seca i passa a tocar de diverses barraques. Finalment, torna a la pista de terra principal. Només ens caldrà caminar una mica més per trobar, a mà esquerra, una bassa on es recull l'aigua de pluja per al bestiar.

A uns cinquanta metres d'aquesta construcció trobarem una cruïlla. Prendrem el camí de la dreta, el camí del Mas d'en Roig. Com sempre, anirem per la pista en més bon estat de conservació. Després d'un quilòmetre i mig, aproximadament, ens deixarà en una pista asfaltada. La prendrem cap a la dreta, travessarem l'autopista i ja serem al Pla de Santa Maria.

La tornada la farem pel mateix camí.

Observacions: Alguns membres del Centre Excursionista la Xiruca Foradada han editat un llibre titular "La Ruta del Císter. A peu i amb BTT". Es tracta de la descripció de tots els camins que formen part d'aquest itinerari circular. També hi ha informacions històriques i altres de pràctiques per als caminants.

El llibre, editat per Cossetània Edicions dins de la Col·lecció Azimut, inclou un mapa detallat de tota la Ruta del Císter.

La visita al monestir de Santes Creus és del tot obligada per començar aquesta ruta. Val molt la pena veure el muntatge audiovisual que explica la vida dels monjos cistercencs.

Coincidint amb un tram de la Ruta del Císter, a l'indret anomenat les Planes, a prop del Pla de Santa Maria, es concentren una gran quantitat de construccions fetes amb la tècnica de la pedra seca. És per aquest motiu que s'està treballant per obrir al públic una ruta turística per visitar i conèixer aquestes construccions i el paisatge que les ha fet néixer. La tècnica de la pedra seca consisteix a edificar construccions aprofitant la pressió que les pedres fan les unes sobre les altres per la força de gravetat. Es basteixen voltes, parets, arcades, només amb les pedres, sense fer servir argamassa de cap mena. Aquesta tècnica, utilitzada des de fa segles, gràcies a l'accessibilitat de la matèria primera, ha servit per fer construccions relacionades amb les tasques pageses: barraques de vinya, aixoplucs, pous, tancats per als ramats, basses, marges, etc. Actualment hi ha molt pocs homes que coneguin la tècnica i les mateixes construccions comencen a desaparèixer. És bo conèixer i preservar aquest patrimoni arquitectònic i cultural.

Arribarem a casa entre les sis i les set de la tarda.