dissabte, 3 de març del 2007

Montcau (1.057 m)

Data: dissabte 3 de març de 2007 (matinal)

Hora de sortida: Les vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Vallès Occidental.

Temps aproximat: 3 h. (9,5 Km.)

Itinerari: El punt d’inici és al coll d'Estenalles, on s’arriba per la carretera B-1221 que va de Terrassa a Talamanca i Navarcles. Es pot aparcar el cotxe al costat del Centre d'Interpretació del Parc Natural, que visitarem al tornar.

Al costat mateix de la caseta d’informació comença la pista, marcada amb senyals blanques i vermelles del GR-5, que s’endinsa a Sant Llorenç del Munt en una pujada marcada.

Es comença pel camí asfaltat que puja, en direcció nord-est, fins al coll d'Eres. Després d’una primera pujada forta, esdevé suau tot travessant petits alzinars. En 25 min i 1,5 km s’arriba al coll d'Eres, on hi ha una cruïlla de camins.

Per la dreta, un camí en direcció sud porta a la Mola de Sant Llorenç passant pel pla dels Ginebrons, des d'on, a mà esquerra, es pot agafar un camí que porta a la font Flàvia i a la bauma dels Òbits (a menys d’una hora del coll d'Eres)

Es gira a la dreta pujant suaument. 250 m enllà es deixa una desviació a l’esquerra. Als 35 min i 2,02 km de l'inici s’accedeix a una altra desviació. Es continua per la dreta girant cap al SO i s’entra a una roureda. Es passa pel costat d’un arbre de dimensions notables, el roure de Palau (2,22 km). Més endavant, als 47 min i 2,71 km de caminada, s’és al replà d’una antiga carbonera, es passa pel pla dels Ginebrons i, al cap de 200 m, s’és al collet dels Tres Termes, sota unes alzines corpulentes (58 min i 3,35 km).

Es deixa el camí principal i es gira a l’esquerra. Als 15 m hi ha una altra bifurcació. El sender de l’esquerra ve de la font Flàvia. Es continua per la dreta i s’arriba a una esplanada al capdavall de la qual hi ha una vista molt bona de les serres del nord, el Pirineu oriental, el Montseny i la Mola de Sant Llorenç.

Es torna enrere. A 150 m del mirador cal desviar-se a l’esquerra i baixar el cingle per un pas entre les roques. Un cop a baix, cal girar a l’esquerra i voltar la cinglera fins a la balma dels Òbits i les restes d’un antic mas troglodític.

Es continua seguint la base del cingle pel costat de la bassa d’aigua. Quan s'ha voltat del tot, en plena obaga, el camí puja una mica i s’arriba a la font Flàvia. Es continua en la mateixa direcció i 350 m enllà s’és de nou al collet dels Tres Termes, des d'on es fa marxa enrere fins al coll d'Eres (2 h, 6,85 km).

Des del coll d'Eres se segueix pel camí del davant que puja en direcció nord-oest cap al Montcau. Als 12 min s’arriba sota el molló del cim. Es busquen uns senyals blaus que indiquen l’ascensió directa. És un tram dret, però molt curt. Des del cim hi ha una panoràmica excepcional que, en dies molt clars abasta des del Mont Perdut i l'Aneto fins al mar.

Es torna de baixada al coll d'Estenalles. Podem acostar-nos al centre d’interpretació del parc, on podem agafar fulletons dels diferents itineraris que es poden fer per la zona.

Observacions: Curt i espectacular itinerari pel sector nord del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac. És un paisatge trencat i dur a causa de la fisonomia rocosa de l’entorn, però molt imponent i d’una gran bellesa.

Una excursió curta i maca: pujar al Montcau, un dels cims més característics del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i Serra de l'Obac. L’arrodonida muntanya rocosa del Montcau (1.057), pelada completament de vegetació, és el segon punt més elevat de la serra després de la Mola, cosa que la converteix en un excel·lent mirador.