dijous, 31 de juliol del 2008

Vallibierna (3.067 m.)

Divendres 1 i dissabte 2 d’agost de 2008

(Sortida d’inici de la temporada 2008-2009)

Hora de sortida: sis del matí de dissabte, des del refugi de Conangles.

Ubicació: Comarca de la Ribagorça

Temps aproximat: 8 h. 30 m.

Dificultat: Difícil.

Itinerari: Els camins per pujar i baixar del Vallibierna (o Ballibierna, o Vallhiverna, tot depèn) són diversos, en funció de si es fa la pujada des de Llauset o des de Senarta (Benasc). Nosaltres pujarem per Llauset.

Per als qui no conegueu el Vallibierna direm que està situat al sud del massís de les Maladetes (Aneto) i separat d'aquests muntanyes per una vall. El formen dos pics, el Vallibierna i el Culebres. Entre els dos cims hi ha un petit pas, uns 30 metres d'afilada aresta amb caiguda de cents de metres per les dues bandes. És l'anomenat Pas de Cavall dels Vallibierna. Si vens des de l'Alta Ribagorça, des del poble d'Aneto per la vall i el llac de Llauset, fas en primer lloc el Vallibierna (les vistes són meravelloses)

Sortirem del refugi, ben d’hora, amb els cotxes, a l'alçada de l’embassament de Senet hi ha un trencall que mena fins al poble d'Aneto. Des del trencall s'ha de comptar una mitja hora de carretera fins a l'estany / embassament de Llauset. Gairebé arribant es passa per un túnel. A l'embassament es deixen els cotxes. Actualment el túnel està en obres i està tancat al pas de vehicles. A l'hivern també resulta normal trobar-lo tancat. Això representa, entre anar i tornar uns 40 minuts més de trajecte, que nosaltres hem de fer i que ja estan afegits al temps total.

HORARIS I DESNIVELLS

Llac de Llauset 2.210 mts 6:30'
Cruïlla Botornàs - coll LLauset 2.250 mts 7:15' - 45' - 45' - 40 mts - 40 mts
Cruïlla llac Cap de Llauset 2.425 mts 8:00' - 45' - 1:30' - 175 mts - 215 mts
Llac sense nom 2.580 mts 8:45' - 45' - 2:15' - 155 mts - 370 mts
Coll 3.030 mts 10:55' - 2:10' - 4:25' - 450 mts - 820 mts
Vallibierna 3.067 mts 11:20' - 30' - 4:40' - 37 mts - 857 mts

La sortida és del lloc per aparcar els cotxes, abans del tunel que ens durà a l'estany i presa de Llauset. Després vindrà un petit túnel, després voregem el llac amb pujades i baixades. Un pont sobre un rierol ens indicarà que estem a prop d'on es desvien els camins. Hem d'agafar el de la dreta cap a l'estany de Botornàs (ara hi ha una cabana nova per a 4 persones).

De moment el camí és un GR i està ben indicat. Passat Botornàs arribem a un altre indicador. Hem d'anar a l'esquerra, a la dreta ens aniríem a l'estany Cap de Llauset. Es la primera pujada forta. Abans de trobar-nos els llacs superiors veiem el desviament cap al Collado Vallibierna, per on també va el GR. Aquí dalt ja veiem el Vallibierna (no exactament el cim) una mole blanca (esquerra) i rosada (dreta).

Passem un parell de llacs i les fites ens fan franquejar la vall. De nou, una forta i sostinguda pujada per grans blocs de pedra ens fan guanyar força desnivell. I comencem a veure l'Aneto. El collet que dóna pas a la cresta del Vallibierna és a prop. Des d'allà es veu la presa de Llauset i els cotxes.

Arribem al cim.

Observacions: Ens trobarem el divendres 1 d’agost al refugi de Conangles entre les 8 i 2/4 de nou del vespre (s’hi arriba amb cotxe)

Refugi de Conangles: Altura 1.555 mts. Situat al Pirineu Occidental Català. El refugi és propietat del Conselh Generau d’Aran. Situat a uns 1.200 mts de la boca sud del túnel de Vielha, al marge esquerra del riu Noguera Ribagorçana. Les poblacions més properes són Vielha, Vilaller, Senet i Aneto. L’accés és per la Ctra. N-230 (Lleida - Vielha) PK. 150, trobarem una zona gran d’estacionament de camions, des d’on surt una pista que ens portarà fins el refugi.

Característiques: Energia elèctrica per generador, dutxes amb aigua calenta, lavabo, aigua en font exterior, calefacció amb llar de foc i plaques al menjador, lliteres, matalassos, emissora, no hi ha cuina ni telèfon.

Places limitades. Els que vulgueu venir, cal que ens ho feu saber abans del 25 de juliol per poder fer les reserves del refugi i del restaurant.

Dinarem a l'Hotel Montsant de Vilaller.

Tornarem a casa a quarts de nou del vespre del dissabte.