diumenge, 1 de novembre del 2009

Els antics camins ramaders del Lluçanès (925 m.)

7 de novembre de 2009

Ubicació: Comarca del Lluçanès.

Temps aproximat: 4 h. 30 m.

Itinerari: Anirem per l'Eix del Llobregat (C-16) fins a Gironella, a la comarca del Berguedà. Des d'aquesta població surt la carretera comarcal C-154 que travessa tot el Lluçanès. Passa per Olvan, Sagàs i Prats de Lluçanès. Des d'aquest últim poble una carretera local porta a Lluçà.

Aquesta no és una ruta marcada, però en tot moment passa per pistes rurals, per tant no és perdedora. En cas de dubte, però, es pot consultar a la gent de les masies que es troben durant l'itinerari. En passar per camins aptes per a cotxes, aquesta ruta es pot fer tan curta o llarga com es vulgui. L'itinerari que proposo comença a Lluçà i finalitza a Santa Creu de Joglars, just a la bassa que hi ha a tocar de l'església del poble.

Començarem a caminar des de l’església de Lluçà. Agafarem la carretera en direcció a Vic i després de caminar un quilòmetre i mig, a la dreta trobarem un camí amb un rètol que indica al Mas Les Fonts.

El camí passa per sobre un gran rocallós, després va a tocar d'uns camps (queden a mà esquerra) i s'apropa al mas de La Font.

Travessarem un bosc de pins i girarem a l’esquerra. Després el camí es torna a dividir i travessarem un pont. En aquest punt el torrent fa uns engorjats que se solen conèixer com les Goles de Fumanya.

Anirem a petar al pont sobre el riu Lluçanès, que travessarem. Trobarem una altra bifurcació, anirem cap a la dreta. Després començarà una lleugera pujada. El camí aviat passarà per una pollancreda i a tocar del mas de Fumanya i els seus corrals.

Aviat trobarem una cruïlla. Cap a l’esquerra va a un abocador, prendrem l’opció de la dreta. Seguirem aquesta pista.

Ens trobarem amb un cartell que indica el mas de Fumanya, d’on venim. Seguirem el camí rural de terra fins que a ma dreta arribarem a una carretera asfaltada que seguirem uns quatre-centes metres.

A pocs metres de la carretera hi ha una de les fites de la via transhumant que passava per aquest indret. Com que és una llosa que fa un metre d'alçada no és difícil de trobar. I just al costat un alzinar, que també llinda amb la carretera. És el bosquet de Fumanya.

Veurem, a mà dreta, una pista forestal i unes torres d'electricitat. Després de caminarem un quilòmetre i mig, aproximadament.

Haurem de caminar per la carretera que ve de Sant Martí d'Albars i Santa Eulàlia de Puig-Oriol, ja que, en aquest cas, l'antic camí ramader hi coincideix durant una bona estona.

Travessarem per un pont elevat. Després del pont prendrem el carrer principal, en direcció a la carretera que va a Prats i Olost fins a Santa Creu de Joglars.

Tornarem pel mateix camí:

De Santa Creu de Joglars, just a la bassa que hi ha a tocar de l'església del poble. Prendrem el carrer principal, en direcció a la carretera que va a Prats i Olost, i la travessarem per un pont elevat. Després del pont haurem de caminar per la carretera que va a Sant Martí d'Albars i Santa Eulàlia de Puig-Oriol, ja que, en aquest cas, l'antic camí ramader hi coincideix durant una bona estona.

Després de caminar un quilòmetre i mig, aproximadament, veurem, a mà dreta, una pista forestal i unes torres d'electricitat. I just al costat un alzinar, que també llinda amb la carretera. És el bosquet de Fumanya. A pocs metres de la carretera hi ha una de les fites de la via transhumant que passava per aquest indret. Com que és una llosa que fa un metre d'alçada no és difícil de trobar.

Ens caldrà seguir la carretera asfaltada uns quatre-cents metres més fins que, a mà esquerra, trobem un camí rural de terra, amb un cartell que indica el mas de Fumanya. Seguirem aquesta pista. Aviat trobarem una cruïlla. Cap a la dreta va a un abocador, i cap a l'esquerra, va a Fumanya. Prendrem aquesta segona opció. El camí aviat passarà per una pollancreda i a tocar del mas de Fumanya i els seus corrals. Després començarà un lleu descens. Trobarem una altra bifurcació, també anirem cap a l'esquerra, i anirem a petar al pont sobre el riu Lluçanès, que travessarem. En aquest punt el torrent fa uns engorjats que se solen conèixer com les Goles de Fumanya.

Poc després de travessar el pont, el camí es torna a dividir. En aquesta ocasió anirem cap a la dreta, travessant un bosc de pins. El camí passa per sobre un gran rocallós, després va a tocar d'uns camps (queden a mà dreta) i s'apropa al mas de La Font. En aquest punt fa una pujada, fins la carena, on coincideix amb una altra pista perpendicular. Anirem cap a la dreta, en direcció al castell de Lluçà, que veurem al capdamunt d'un turó. Una mica abans d'arribar a la carretera asfaltada, a mà esquerra, trobarem un camí que travessa els camps i arriba fins l'església de Lluçà.

En arribar a Lluçà és molt interessant visitar el petit monestir canonical de Santa Maria de Lluçà. És una joia del romànic, i conserva una preciosa cripta. En aquest poble també us podreu refrescar o recuperar forces al restaurant La Primitiva, una antiga fonda molt acollidora (Restaurant La Primitiva, Lluçà 93.853.00.75)

Observacions: Al Lluçanès s'han definit quatre camins principals de transhumància: el que anava del Penedès a Castellar de n'Hug pel coll de Merolla, el que feia aquest mateix recorregut però per Sant Jaume de Frontanyà, el que anava del Vallès a Alpens i la ruta transversal que enllaçava el Montseny amb el Cadí.

Anualment, al Lluçanès es fan unes jornades dedicades a parlar dels camins ramaders. Hi ha diverses xerrades, però sobretot es proposen sortides per anar a recórrer aquestes vies. Enguany les excursions es van fer pel juny.