dijous, 25 de març del 2010

La baga del Noucomes (1.625 m.)

Divendres 26 i dissabte 27 de març de 2010

Pel camí dels Bons Homes i les vies mineres.

Hora de sortida: 6 de la tarda de divendres.

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 3 h. 15 m.

Desnivell (no acumulat): 415 m. (acumulat: 520 m.)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada, direcció Manresa, Puig-reig i aquí ens desviarem a la dreta en direcció a La Guàrdia de Sagàs i, abans d’arribar, a l’esquerra, a Sagàs i a l’Hotel Rural Els Casals. www.hotelelscasals.com Tel. 93 825 12 00, a on tenim reservada habitació, en règim de mitja pensió (sopar i esmorzar) al preu de 68.- Euros per persona (en habitació doble) IVA inclòs.

La idea és tenir temps per visitar l’explotació agrària i ramadera i després sopar plegats a 2/4 de deu.

Itinerari: Ens llevarem el dissabte a les set del matí, per esmorzar i marxar amb els cotxes fins a Casanova de les Garrigues.

Per accedir al punt de partida cal sortir de Berga per la C-16 en direcció al túnel del Cadí. Passat el túnel de Cercs es pren el primer desviament de la dreta a la població homònima (Cercs) i de seguida ens desviem a l’esquerra per una pista asfaltada que ascendeix a Casanova de les Garrigues (seguir les indicacions)

Tota la caminada està senyalitzada com a GR-107. Sortim de Casanova de les Garrigues (1.210 m.) per la pista que en direcció sud es dirigeix a la carretera dels Rasos de Peguera. En uns metre, abans del pont sobre un torrent (1.180 m.) girem a la dreta per un sender que s’endinsa al bosc.

S’ascendeix gradualment pel barranc a través d’una densa pineda. Es creuen els Esquers de Santa Maria i es passa a l’àrea de lleure de la Plana Rodona avançant vora el torrent de l’Oreller. Després del roc de l’Estany es desemboca a una pista, que seguirem a la dreta. En arribar en suau pujada al mas de l’Estany, hi ha una bifurcació. Cal prendre l’ample camí de la dreta (NE) que discorre per l’extrem oriental del pla de l’Estany.

Al coll de Noucomes es continua al NO per un sender que baixa per l’esplèndida baga de Noucomes, un entorn natural bucòlic format per frondoses fagedes que conviuen amb el roure, el pi roig, el boix i falgueres. Es tenen bones vistes al nord i a ponent de la Solana de Peguera, els Cingles, la Soleia de Confós i la vall de Peguera.

Es deixa a mà esquerra un desviament que mena les Graus (1.452 m.) i es descendeix fins al camí dels Plans (O/NO), que se segueix a la dreta en direcció SE. Cap a l’oest s’arribaria al poble abandonat de Peguera. Per aquí passava un trenet de tracció animal que transportava el carbó de les mines de Peguera fins a l’estació de ferrocarril de Cercs. Després deixar enrere algunes construccions en ruïnes de l’antic complex miner es baixa (NE) entre prominents fagedes fent ziga-zagues i es pren el sender pla que segueix un altra antiga via de transport de lignit.

Es voreja el sector oriental del serrat de la Casanova i es travessen els colls de la Baga i de les Bassetes. Es tenen magnífiques panoràmiques a l’Est i al Sud de la vall del Llobregat, l’embassament d ela Baells, el berguedà i les serres del Catllaràs i de Picancel. Passat el torrent de les Bassetes i la font de Santa Margarida, es torna a Casanova de les Garrigues.

Observacions: Ens endinsarem als rasos de Peguera, serra d’extensos boscos i pregones valls, per la baga de Noucomes, un ombrívol paratge on regna el faig. Travessarem també el pla de l’Estany, verda esplanada que va albergar en el passat un gran llac avui dessecat. Es recorren camins plens d’història com el dels Bons Homes (GR-107) i la senda dels Plans, antiga via del tren destinada al transport de carbó de les mines de Peguera.

Al tornar, anirem a dinar al afamat restaurant de Els Casals.

Tornarem a casa a les sis de la tarda.