divendres, 9 d’abril del 2010

Serrat de Migdia (1.083 m.)

Dissabte 10 d’abril de 2010

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 5 h. (11 Km.)

Desnivell: 1.055 m. (acumulat)

Programa: Sortirem cada un del seu lloc, a l’hora recomanada, i per l’autopista Terrassa – Manresa, anirem direcció a Berga. Sortirem de Berga per la C-16 direcció Nord, i, just després del primer túnel, trencarem a la dreta per la C-26 fins a Vilada, on deixarem els cotxes al costat del parc dels Gronxadors.

Itinerari: La ruta està parcialment senyalitzada amb marques de pintura groga. Es parteix del parc dels Gronxadors per la carretera C-26 (c/. Teodor Miralles) en direcció a Borredà. Passat el bar l’Arç (on farem el tallat), es baixa a la dreta pel c/. Migdia. Quan s’acaba, es gira a mà dreta pel c/. d’Envistes. Aquest de seguida esdevé una pista que davalla per la dreta del camp de futbol. Al final d’aquesta es pren en el mateix sentit de la marxa un sender que passa entre dues cases, creua la ribera de Vilada i remunta pel bosc fent giragonses fins a la C-26 que se segueix planerament a la dreta (Sud Est)

De seguida es deixa la carretera i es descendeix per un trencall de la dreta que, després de travessar una pista, hi desemboca de nou vora el pont del Climent (675 m.), sobre el Mergançol. En creuar-lo, s’arriba a una bifurcació (pal indicador). S’haurà d’abandonar la pista i agafar el sender de la dreta que s’endinsa al bosc. Cal parar atenció. Pocs metres després es trenca a mà dreta per un corriol que discorrerà a ponent per la baga del Biel, paral·lelament al Mergançol. Es deixa a l’esquerra el camí per on es tornarà més tard.

En deixar una desviació a la dreta es planeja, ara a migdia, per l’esquerra del torrent Fred, que es creua al cap de poc per continuar a ponent fins al trencall del pont del Doro. A partir d’aquí es remunta el bosc al Sud per l’esquerra dels Agullons de Sant Miquel, resseguint un rec amunt. Cal creuar-lo diverses vegades i ascendir amb força fent ziga-zagues. A mesura que es guanya altitud, el pi, el roure i el boix comparteixen protagonisme amb el faig i l’alzina.

Deixarem un desviament a mà dreta i continuarem pujant. Se surt a un coll, on hi ha un petit prat, i se segueix al Sud per la solana (es canvia de vessant) fins a desembocar al camí que ve del mas, l’església i el pla de Sant Miquel de les Canals (2 h. 45 m. – 987 m.). Cal prendre’l a l’esquerra i, en arribar uns metres després a una nova bifurcació, continuar també pel trencall de l’esquerra en direcció al serrat de Migdia (pal indicador).

Arribem al collet de les Corts (952 m.) i flanquejarem en direcció Nord Est. Pocs metres després sembla que s’esvaeixi el camí. Cal avançar uns metres arran del rocam que queda a mà dreta en el mateix sentit de la marxa. De seguida es deixa a l’esquerra la desviació provinent del barranc dels Colletons. Es passa la font dels Cóms – que no sempre raja – i es remunta fins al collet dels Pins. Es trenca a l’esquerra per un senderó carener que corona, després de flanquejar per la dreta un avantcim i superar un grau, el cim del Serrat de Migdia, fantàstic mirador de la serra de Picancel (3 h. 30 m. – 1.083 m.)

Es desfà el camí fins al collet dels Pins i es descendeix fortament a l’esquerra (Est) pel sender deixat abans. Resseguirem en tot moment el barranc del torrent Fred. Es creuarà el torrent diverses vegades i, en sortir a un esperó rocós (l’era de la Castellona, 829 m.), el trajecte se n’allunyarà baixant al Nord Est. Seguidament es remunta fins al colet de la casa del Bosc i es davalla fins a una bifurcació, on hi ha un pal indicador. Cal seguir a l’esquerra cap a Vilada i Borredà. Després de travessar una torrentera es puja fins al portell de l’Ovellar, estret pas entre roques de grans dimensions. D’aquí es descendeix fins a retrobar l’encreuament de davant del pont del Climent (4 h. 45 m.). Des d’aquest punt es desfà el camí fins al punt de partida de l’itinerari.

Observacions: A través d’un entorn feréstec i solitari s’ascendeix a un dels cims de l’accidentada serra de Picancel, el serrat de Migdia. Gaudirem de magnífiques vistes del Pedraforca, el Cadí, el Catllaràs i part del Pirineu oriental. La frondosa vegetació que es troba als barrancs obacs dels Colletons i del torrent Fred, en què destaca la presència del faig, contrasta amb el predomini del matollar i l’alzina de la solana. L’església romànica de Sant Miquel de les Canals esdevé el contrapunt cultural de l’excursió.

Tornarem a casa a quarts de tres de la tarda.