dimecres, 27 de febrer del 2013

La Farga de Moles – La Farrera dels Llops (1.200 m.) – Sant Serni de Tavèrnoles

Dissabte 2 de març de 2013

Hora de sortida: set del matí.

Ubicació: Comarca de l’Alt Urgell.

Temps aproximat: 3 h. 45 m. (7 km.)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada en direcció a la Seu d’Urgell, (passant per Ponts, on ens pararem a fer el tallat) i aquí agafarem la carretera que porta fins a Andorra. Pararem a deixar un cotxe al monestir Sant Serni de Tavèrnoles (s’hi arriba des de el poble d’Anserall, just després de sortir d ela Seu d’Urgell) i seguirem fins a La Farga de Moles. Just abans d'arribar a la frontera, girarem en sentit contrari, en una rotonda i agafarem direcció a la Seu. Tot seguit veurem a la dreta un desviament en direcció a un càmping. Travessarem el riu Valira i una carretera asfaltada i amb uns giravolts pronunciats. Veurem uns indicadors a la Farrera dels Llops i Santa Agnès, aquí deixarem els cotxes i començarem a caminar.

Itinerari: Començarem a caminar a tocar de la Farga de Moles (800 m), ara duana, abans el poble de Ports. La farga que dona nom al lloc, s'aprofitava dels miners de la muntanya de la Farrera. Deixant la pista que remunta el riu de Civís, agafarem la que s'enfila fent marrades, per la baga, passant a tocar les Cabanelles.

1 h.: Santa Agnès (1.170 m) Antiga església parroquial ara restaurada. Esmentada a la controvertida acta de consagració de la Seu d'Urgell, podia ser una construcció preromànica. Segons una llegenda, aquí hi havia la Meca, i al relativament proper castell d'Ars, la Seca. Al nostre davant tenim les valls d'Andorra. Aquí podem esmorzar.

1 h. 15 m.: La Ferrera dels Llops (1.200 m) Grup de cases, amb una porta al camí que diu “Propietat privada”. Entrarem. Sota grans boscos i una bona miranda. En aquests boscos hi habitava el llop-cerver, animal fantàstic barreja de llop i gat salvatge que era el terror del país (El camí comença a girar, entre el roc del Cornet, a sobre del poble i el Queralt i va en direcció sud, enlairat sobre la Valira) Al final de les cases més altes del poble, hi ha un prat i a la punta superior esquerra, surt el camí que ja no deixarem. La vegetació s'ha empobrit molt.

2 h. 15 m. Estalareny (1.030 m) Poble abandonat. Més endavant es creua el barranc de Cortingles.

3 h.: Morters (1.000 m) Un altre poble abandonat, amb església romànica de Sant Llorenç, enrunada i molt amagada entre la vegetació. Fent giragonses i entre verdor, contrastant amb el sector recorregut últimament, arribem a:

3 h. 45 m.: Sant Serni de Tavèrnoles (730 m) Església parroquial que aprofita part del temple del poderós monestir que el segle XI, tenia possessions centrades a l'Urgellet, però que anaven des d'Andorra fins a Lleida, la Cerdanya, el Berguedà i la Ribagorça a més de terres a l'Aragó, Castella, Lleó, Astúries i Extremadura. La capçalera de l'església guarda una mostra de la riquesa que ostentava i insòlita per què els absis son a ponent, les arcuacions romàniques estan solament en els murs laterals i per l'extrema complexitat dels absis.

Un cop aquí, agafarem el cotxe que haurem deixat i anirem a buscar els altres cotxes al punt de sortida de la Farga de Moles.

Observacions: Els antics termes d'Anserall, Arcavell, Ars, Bescaran i Civís, ara formen el municipi de les Valls del Valira. Aquest serà l'escenari d'aquesta excursió.

Dinarem al restaurant Hostal Vell d’Anserall. Tel. 973 360 660. www.hostalvell.com. Aquí tenen les claus si es vol visitar l’interior de l’església de Sant Serni. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.