dilluns, 6 de maig del 2013

L’agricultura al delta del Llobregat (20 m)

Dimecres 8 de maig de 2013 - matinal

Hora de sortida: Nou del matí.

Ubicació: Comarca del Baix Llobregat.

Temps aproximat: 3 h (7,8 Km)

Desnivell: 4 m

Dificultat: Fàcil.

Itinerari: El recorregut que proposo surt de l’estació dels FGC de Sant Boi, per agafar el camí del riu i anar en direcció al mar. Passarem pel pont per vianants que ve de Cornellà, en l’espai agrari del delta del Llobregat. Aquest delta presenta una estructura en mosaic, que integra amb harmonia zones agrícoles, l’espai fluvial del riu Llobregat i tot un seguit de petits espais naturals. All llarg d’aquest itinerari circular, descobrirem les terres fèrtils del riu Llobregat, les seves hortes i el seu patrimoni arquitectònic, tot passant pel Centre d’Informació i Gestió del Parc Agrari del Baix Llobregat, a Can Comas.

Podem arribar a Sant Boi en tren dels FGC. Des de aquí, com ja s’ha dit, seguirem el camí del sorral, per la vora dreta del riu fins al pont que travessa el riu des de la banda de Cornellà, a l’alçada del camp de l’Espanyol. Un cop al pont, avançarem cap a la zona agrícola i continuarem.

1. El pont sobre el Llobregat

El riu Llobregat, en arribar al mar, forma un delta de noranta quilòmetres quadrats, el segon en extensió a Catalunya. A la llera del riu podem observar vegetació espontània pròpia de zones d’inundació permanent o variable. En les vores, s’han realitzat actuacions de restauració paisatgística amb arbres de ribera. En el capítol de fauna destaquen els ocells, ja que el delta és una estació migratòria de primer ordre entre Europa i Àfrica.

Un cop passat el pont, arribarem al camí del riu, que prendrem girant cap a l’esquerra. Avançarem per aquest camí de terra, que transcorre paral·lel al riu Llobregat. L’itinerari trenca a la dreta en el punt on trobem el pont de la C-32/B-20 (Pota sud) i comença a endinsar-se en la zona agrícola pel camí de la Ribera. Passarem per la cruïlla amb el camí que porta a Can Parellada, que deixarem a mà dreta. El camí, asfaltat, continua, resseguit en bona part del seu recorregut per les canalitzacions de reg i/o drenatge que deriven del Canal de la Dreta, que forma part d’un dels tres sistemes principals de reg del Baix Llobregat. Tant el de la dreta (any 1858) com el de la Infanta (1819), van ser decisius per fer del Baix Llobregat una comarca capdavantera en producció hort fructícola.

2. La masia de Cal Misses

Al costat esquerra del camí de la Ribera trobarem la masia de “Cal Misses”, construïda a la primera meitat del segle XIX. L’actual masia formà part al segle XIX de l’Heretat l’Àngel, una important finca situada al districte agrari de la Ribera, que comprenia Cal Misses, Cal Parellada Vell i Cal Tivis (aquestes actualment enderrocades). Cal Misses es segregà de l’Heretat l’Àngel a principis del segle XX. El Nomenclàtor de la província de Barcelona la descriu com Alqueria (casa de labor). La casa, restaurada l’any 1886 i posteriorment el 2005, correspon a la tipologia de masies de crugies adossades, té planta rectangular, amb teulada a dues vessants i carener paral·lel a la façana. Al costat hi ha adossat un edifici per ús agrícola.

Un cop deixem enrere la masia del Cal Misses, l’itinerari continua pel camí de la Ribera. En la primera corba que trobem cap a la dreta, veiem la caseta de l’estació de bombeig de la finca de Cal Misses. Més enllà, deixarem a mà esquerra el camí de Can Ferrers, on hi ha un pollancre aïllat. Avançarem, i abans de prendre el gir que el camí fa cap a l’esquerra, podrem veure a mà dreta la masia de Can Parellada. Més enllà, a uns 50 m, ens desviarem a mà dreta per entrar a visitar les instal·lacions del Centre d’Informació i gestió del Parc Agrari a Can Comas.

3. La masia de Can Comas, Centre d’Informació i Gestió del Parc Agrari

La masia de Can Comas que veiem avui en dia no és la que hi havia originalment. Antigament n’hi havia una altra, construïda entre els segles XVI i XVII, que es va enderrocar per a construir-hi la nova, a causa del seu mal estat de conservació. La masia actual, de l’any 1878, va ser restaurada l’any 2004. La masia, de planta baixa i dos pisos, presenta elements arquitectònics d’interès, com ara la galeria amb arcs de mig punt del primer pis. S’han recuperat també el cobert agrícola - que acull exposicions temporals i l’aula d’educació agroambiental-, els dos pous, el safareig i l’abeurador. Si ens acostem al cobert podrem observar, inserida en el pilar del costat esquerra, una pedra on hi apareix una barca i la inscripció “BARCA SEM BOI. 1739”. Aquesta pedra marcava el punt de creuament en barca del riu Llobregat a Sant Boi. Podem visitar també els espais d’horta i l’Arborètum, col·lecció que comprèn seixanta-dues varietats tradicionals de nou espècies fructícoles del Baix Llobregat. A l’actualitat, Can Comas, cedida al Consorci del Parc Agrari, acull el Centre d’Informació i Gestió del Parc Agrari.

Cal tornar enrere per reprendre el camí que hem deixat. Continuem avançant pel camí de la Ribera, fins que trobem a mà esquerra la masia de Cal Xagó.

Abans d’arribar a la cruïlla del camí de la Ribera amb el camí de Cal Pinques, trobarem a mà esquerra la masia del Cal Xagò. Aquesta masia, de planta baixa, pis i golfes, es troba situada al terme municipal de Sant Boi de Llobregat, a la zona on aquest municipi s’endinsa en el que avui ja és el Prat de Llobregat. La masia té coberts d’ús agrícola adossats.

Continuarem avançant pel camí de la Ribera, fins que trobarem a la propera bifurcació, on haurem de girar a la dreta. Després de 100 metres ens trobarem davant la masia de Cal Monjo.

Cal Monjo, Can Comas i Cal Parellada són les tres masies situades més al nord del terme municipal del Prat, al llindar amb el riu Llobregat. A la clau de l’arc de la porta de la masia es va trobar la inscripció “lusephys Rumeus. Me fecit. 1670”. Efectivament, els primers propietaris de la masia es deien Romeu i al terme de Sant Boi el mas era conegut com Font Romeu. Un altre nom amb el es relaciona aquesta masia és la Torre de l’Estacada. Aquest nom respon a les estacades amb les quals hom es defensava de les sortides de mare del riu Llobregat, que passa a pocs metres de la masia. Finalment, el nom de Cal Monjo té una història més recent i respon a uns avantpassats dels masovers, la família Portillo: una de les familiars de Joan Portillo rebé el sobrenom de la Monja i, en conseqüència, el seu home – el masover – fou anomenat el Monjo. D’aquí el nom de la masia.

Seguirem pel camí de la Ribera passant entremig del cobert amb bestiar i el cantó est de la masia de Cal Monjo fins que trobem el camí del Sorral on haurem de girar cap a l’esquerra. Avançarem per aquest camí fins que trobarem a mà esquerra el camí de la Bomba, pel que continuarem l’itinerari cap a Sant Boi de Llobregat.

4. Els camps agrícoles i la xarxa de reg

Des del camí de la Bomba, pas elevat que transcorre sobre els camps agrícoles, podrem percebre l’equilibri entre la ciutat i el camp en un espai agrari periurbà, on les dimensions de lo urbà semblen difuminar el que hi ha al seu voltant. Cal recordar que l’agricultura al delta va representar el primer pas per fer de la zona un espai habitable i més endavant, i degut a la qualitat de la terra i de la producció hort fructícola i la proximitat a Barcelona, va fer del Delta i de la Vall Baixa del Llobregat els principals proveïdors de fruites i hortalisses de la gran ciutat al principi del segle XX, arribant fins i tot als mercats europeus.

Avançarem pel camí de la Bomba fins enllaçar amb el camí paral·lel al tren d’alta velocitat. Seguirem les indicacions fins enllaçar de nou amb el camí de la Ribera. Allà trobarem les indicacions que ens portaran fins al punt d’inici de l’itinerari.

Observacions: Excursió planera, fàcil i agradable, que segueix una part del curs del riu Llobregat i que s’endinsa en l’espai agrari del delta. Recomanable per a tots els públics.

Tornarem a casa als voltants de les dotze del migdia.