diumenge, 19 de maig del 2013

Lo Tormo (523 m.)

Dissabte 18 de maig de 2013

Hora de sortida: set del matí.

Ubicació: Comarca de la Ribera d’Ebre.

Temps aproximat: 4 h. (6,1 Km.)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada. Agafarem l’autopista AP-7, (ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei del Penedès) sortirem de l'autopista a Torredembarra, pagarem i tornarem a entrar (l'entrada és just davant de la sortida) i sortirem a Vila-seca/Salou (el tram entre Torredembarra i Vila-seca et surt de franc (- 2,95 €), i després ja podem agafar l'A-7, que va paral·lela a l'AP-7 fins l'Hospitalet de l'Infant, que és com una autopista, dos carrils, velocitat màxima 120 km/h i en bon estat i deixes de pagar 2,65 € més (el tram de l'AP-7 només és gratuït si s’entra i es surt en alguna de les sortides entre Torredembarra i Vila-seca) seguirem fins a l’Hospitalet de l’Infant, on la deixarem.

Anirem direcció Vandellòs, Tivissa, Mora la Nova, Garcia, Vinebre i La Torre de l’Espanyol.

Itinerari: Començarem a caminar a La Torre de l'Espanyol (carrer Balmes), situat al cantó SE de la població. Lloc d’aparcament a l’entrada del poble, al costat d’una plaça.

Seguirem el carrer Balmes fins al final (indicadors de Lo Tormo). Prenem el camí que surt del poble (hi ha indicador), que és asfaltat. El camí planeja fins que fa un revolt i comença a pujar entre camps d'olivera, majoritàriament. Deixarem una mica més amunt, una bassa a la dreta. La pujada es fa més suau i entrarem en una petita vall on hi ha una caseta i marges. Revoltarem aquesta clotada i al seu damunt trobarem una bifurcació. Prendrem la pista de l'esquerra.

30 min. Les Mines. Antiga captació d'aigua. A la dreta tenim un sender amb una fita molt grossa que és per on farem la pujada. El sender puja per un terreny rocós, fa una ziga-zaga i es decanta cap a l'esquerra. Passarem un petit portell rocós i entrarem en una petita vall. Al davant tindrem el roc del Tormo. La vegetació està formada per llentiscle, garric, cirerer d'arboç, romaní, farigola... Si ens hi fixem veurem que en tota aquesta vall hi ha marges. Després de pujar una estona, planejarem cap a l'altra banda. Trobarem un recer en un dels marges i ens tornarem a enfilar cap a un penyal característic, en una carena, on girarem a la dreta per fer la darrera pujada fins a la carena. Pujarem per una obaga molt ombrívola i amb molt d'arboç. La pujada és força dreta.

1 h.. Carena. Anem cap a la dreta fent una petita baixada i per pujar per la roca fins al cim. Molt bon panorama (l'únic que l'espatlla és la visió de la central d'Ascó); dominem bona part de la comarca, el riu Ebre, el massís dels Ports. Seguirem un corriol que puja per la carena fins a la cresta rocosa que forma el cim.

1 h. 15 min. Lo Tormo. La vista s'amplia cap a la Mola de Colldejou, Llaberia, Vandellòs i Montsant. El cim queda tallat cap a l'est.

Després tirarem uns metres enrere i baixarem per un pendent rocós fins a situar-nos a l'alçada de la cresta, per arribar-hi tot planejant. Un cop hi som és millor seguir el fil de la carena (hi ha fites i alguna traça de camí). La carena va pujant.

2 h 15 min. Lo Piló. Malgrat que és el punt culminant de la carena, hi ha més vegetació i no té cap caràcter de cim. A partir d'aquí, la carena comença a baixar; hi ha més pins.

2 h 30 min. Collet. Trobem un sender molt ben traçat i que baixa molt suaument (fa algunes llaçades per perdre alçada) per dins el bosc. Passem un petit collet i trobem l'aljub.

3 h. Aljub del Carranco. Ens queda a la dreta. Construcció molt interessant. Servia per guardar l'aigua. En una paret hi ha la data de 1935 que, segurament, deu ser la data en que es va fer una reconstrucció. El camí baixa més decidit.

3 h. 15 m. Trobarem marges i un sender que se'ns uneix per l'esquerra. Planejarem i tornarem a baixar. Trobarem un tram descarnat i arribarem a un coll.

3 h 25 min. Coll. Deixarem un sender que baixa cap a la dreta. Al davant tenim unes oliveres abandonades. Tirarem cap a l'esquerra i arribarem a un camp. El camí ens fa baixar i travessar un camp.

3 h 35 min. Les Mines. Retrobarem el camí de pujada.

4 h. La Torre de l'Espanyol.

Observacions: Serra de moderada altitud situada al sud de la Torre de l'Espanyol i des d'on es domina una extensa panoràmica de la Ribera d'Ebre i de les muntanyes que l'envolten.

L'itinerari de pujada, que és relativament forta, té alguns indicadors de Turisme de Catalunya i senyals de pintura de color blanc i groc. En el descens de lo Tormo no hi ha camí marcat; cal seguir la carena rocosa, on hi ha algunes fites, fins al coll on trobem un sender molt marcat.

Dinarem al Restaurant Lo Molí, c/. Montsant, 1 de La Torre de l’Espanyol. Tel. 977 40 59 58. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.