diumenge, 27 d’abril del 2014

Tossal del Castell de Termes (1.769 m.)

Dissabte 3 de maig de 2014

Una visió idíl·lica del Pedraforca

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 3 h. 30 m.

Dificultat: Fàcil.

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada, agafarem l’autopista Terrassa – Manresa, i després per l’eix del Llobregat, seguirem direcció a Berga. Passat Berga, ens pararem a fer el tallat a l’estació de Servei de Sant Jordi a Cercs. Després seguirem i ens desviarem per anar a Saldes i d’aquí fins a Gósol.

La ruta comença al poble de Gósol on aparcarem a la plaça Major.

Itinerari:  Sortirem a peu de la Plaça Major de Gósol (1.423 m.) pel carrer del costat esquerre de l’Ajuntament - tot seguint les marques del sender de gran recorregut (blanques i vermelles) dels GR-150 i GR-107, també conegut com a Camí dels Bons Homes, que ens portaran fins a Font Terrers en 30 minuts -. Una mica més endavant es gira a l’esquerra pel primer carrer que es troba, fins a la Plaça d’Agustí Pere i Pons, on hi ha una font amb un cap de vaca, o de bou, i un safareig públic. Es deixa la plaça pel carrer que va pel costat mateix de la font-safareig.

5 minuts – 350 m.: El carrer cimentat s’acaba i cal continuar per un camí de terra que hi ha a l’esquerra, se surt de la població.

6 minuts – 412 m.: Bifurcació. Es deixa el camí que continua de dret, més planer, i es continua a la dreta, tot pujant per un camí rocallós que ofereix molt bones vistes sobre el poble i sobre el Cadí.

8 minuts – 623 m.: Bifurcació. Es va pel camí de la dreta, que continua pujant.

10 minuts – 718 m.: Bifurcació. Es deixa un petit camí a l’esquerra que baixa a una pista forestal que també porta a Font Terrers; el GR continua pel camí, muntanya amunt, que entra en un bosc de pi roig.

20 minuts – 1,280 Km.: Bifurcació. Cal anar amunt, per la dreta, pel camí que puja pel vessant de la muntanya; a l’esquerra es deixa un camí que va planer,

22 minuts – 1,461 Km.: Torrent dels Escaganats. El GR fa un fort revolt i entra al fons d’una canal on creua un curs d’aigua que s’obre pas entre roques i continua per l’altra banda.

25 minuts – 1,559 Km.: Bifurcació. El GR desemboca a la pista que ja fa estona que es veu a un nivell més baix. Es continua per la pista cap a la dreta i amunt. Seguint la pista cap al Coll de Josa, es trobarà la variant cap a l’antic castell càtar de Josa del Cadí. S’arriba a l’àrea de pícnic de Font Terrers. Per l’esquerra tenim la ruta del Pela-roques.

La ruta del Pela Roques o Trepa Cingles, pròpiament dita, s'inicia a la Font Terrers (1.640 m.) des de la qual seguirem una pista que entra al bosc de pi. La font és en una bassa d’aigua, al fons del prat, té quatre brolladors grans i alimenta la bassa.

Uns 500 metres més endavant, arribarem a un altre prat que travessarem fins arribar a l'indicador de la ruta.

A partir d'aquí el camí puja per la muntanya enmig d'un espès bosc de pi amb algun exemplar de pi negre i abundants mates de boix. En aquest tram el camí és força dret.

És un bon lloc per, amb atenció poder observar alguns animals que viuen en aquest bosc: senglar, esquirol, guineu, llebre o perdiu roja, entre d'altres.

Uns 900 metres més endavant el camí perd la seva verticalitat i la vegetació s'aclareix fins a arribar a un magnífic prat alpí des del qual es pot observar la serra del Cadí i les parets on nia el Pela-roques.

L'àguila daurada i el voltor acompanyen aquest petit ocell motiu de la ruta.

Tot tornant cap a Font Terrers, a uns 300 m. del prat, hi ha uns graons de fusta que porten al Tossal del Castell de Termes de 1.769 metres d'altitud, que podem, ascendir.

Des de dalt de la muntanya podrem veure una magnífica panoràmica (360 º) de la vall de Gósol i muntanyes com el Puig de la canal Baridana (2.648 m.), el cim més alt de la serra del Cadí, així com la canal del Moscard i la del Cristall.

Baixarem per les escales fins al prat per poc després arribarem al punt de partida a la Font Terrers i tornar al poble per on hem pujat.

Observacions: La Ruta del Pela-Roques ens permetrà contemplar una de les millors panoràmiques de la vessant sud del Parc Natural del Cadí-Moixeró, en el que s’alça el massís del Pedraforca una muntanya màgica que no necessita adjectius i un sender espatarrant inèdit que permet una vista diferent. Seguirem un preciós camí, un dels millors de tot el país, que ens permetrà pujar al cim del Tossal del Castell de Termes i potser veure isards, voltors i àligues.

El plaer de caminar entre boscos de pins i prats alpins, en plena primavera. Amb una mica de sort podrem veure animals com: la guineu, la llebre, la perdiu i el pela-roques (treparriscos en castellà) un au que viu en els penya-segats

Dinarem al restaurant Cal Puxica (www.calpuxica.com) Pintor Picasso, 7 – Gósol. Tel. 973 37 02 61 - 610 41 43 60. Cuina tradicional, sopa de galets, taules d’embotits i formatges, vedella amb bolets, producció ecològica de patates i pèsol negre... Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.