divendres, 12 de setembre del 2014

Puig Oriental del Coll Roig (2.804 m.)

Dissabte 13 de setembre de 2014

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarca del Capcir.

Temps aproximat: 9 h. 30 m.

Dificultat: Difícil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada en direcció a la Cerdanya, agafarem l’autopista Terrassa – Manresa, seguirem direcció a Berga per l’eix transversal, passarem el túnel de Cadí. Ens pararem a fer el talla t a l’àrea de servei del túnel, seguirem direcció Puigcerdà, la Guingueta, Mont Lluís i les Bulloses. Per arribar a les Bulloses, haurem d’aparcar en una zona d’aparcament on s’agafa un bus que porta fins a la pressa. El bus funciona cada quinze minuts, entre les set del matí i les set de la tarda i el bitllet val 5.- Euros.

Itinerari: Sortirem de l’estany de les Bulloses situat a 2.017 m. i anirem fins a l’estany de la Comassa, agafant el camí que porta al Carlit i que surt del darrere de l’hotel, fins a la primera bifurcació a l’esquerra que anirem en direcció a l’Estany Negre i l’estany de Llat.

0 h. 45 m.: Estany de Llat (2.150 m.), el vorejarem per l’esquerra i avançarem, descendint una mica, per rodejar un turó que hi ha.

1 h. 15 m.: Coll (2.181 m.) Veiem rastres de camí i algunes fites entre grans blocs de granit. Deixarem a la dreta el camí al pic de la Serra de les Xemeneies i passarem al vessant de les bases de Gombau tot vorejant dilatats relleus a la dreta, coberts de bosquerons, sempre mantenint l’alçada i en direcció SO, clau per travessar el desset del Carlit amb les millors garanties de rapidesa. Veurem davant nostre un segon collet dilatat. Hi pujarem per un pendent suau.

1 h. 45 m.: Collet (2.263 m.) tindrem a la dreta, ara més elevat, el tossal previ a l’aresta Est del pic de la Serra de les Xemeneies. Baixarem lleugerament a un planell amb aiguamolls i continuarem més enllà en la mateixa altitud i direcció. El terreny és cada cop més inhòspit. A la dreta veurem un sector de roques de granit amb molt de matoll entre les roques.

2 h. 15 m.: Rec dels Forats (2.260 m.) Grosses fites i indicador amb les lletres “Rve” (reserva de caça) altre cop veurem rastres d’un camí, més aviat traces fetes pel bestiar. Segon terreny d’aiguamolls. Creuarem un extens pla amb un bosc de pi negre i matolls de ginebró. A la dreta s’aixequen els contraforts del pic de la Serra de les Xemeneies. Continuarem rumb SO i guanyarem una mica d’alçada per una àmplia i dilatada coma. Entrem en una zona caòtica.

2 h. 45 m.: Pas del Mig (2.285 m.) Punt clau. Davant contemplem més aiguamolls i més enllà uns contraforts ondulats i desolats que pertanyen ja al pic Occidental del Coll Roig. En decantarem a l’Oest i anirem a buscar la base d’una àmplia gropa herbada amb força blocs granítics que s’enfila directament al pic Oriental del Coll Roig. A la dreta d’aquesta esquena d’ase hi ha uns cingles. Al principi el pendent és fort, però ben aviat es suavitza. De seguida veurem a l’esquerra el solitari estany de Coll Roig, lloc on és fàcil de veure isards.

3 h. 30 m.: 2.550 m. Desapareixen els prats per donar pas a una pujada moderada per on progressarem amb comoditat. Un ambient certament estrany, però que fa atractiva i especial l’ascensió. El contrafort que segueix s’acosta però no hem d’anar-hi, és més fàcil girar a l’esquerra per vorejar sense cap dificultat el cim oriental. Suau pujada fins a l’ampli i definit coll Roig.

3 h. 45 m.: Coll Roig (2.730 m.) Bona perspectiva de la vall de Font viva, força profunda. Pujarem per la carena evitant les tarteres esmicoladisses. La pujada té un pendent moderat.

4 h. 00 m.: Puig Oriental del Coll Roig (2.804 m.)

Ja baixant, un cop al Coll Roig, es pot pujar al Puig Occidental del Coll roig (2.803 m.) que està a uns 30 minuts de pujada des de el coll.

La baixada la farem pel mateix camí.

Observacions: Es tracta d’una de les excursions més boniques de la zona. El camí és mot perdedor i molt poc (o gens) marcat i la inexistència de tracks va fer que en aquesta sortida, després de l’estany de Llat, enfiléssim massa a la dreta i ens fiquéssim per un terreny ple de roques i matolls que ens va fer perdre molt de temps. A una alçada d’uns 2.400 m. vàrem decidir abandonar i no fer el cim per l’avançat de la hora, el cansament acumulat i l’aparició d’uns núvols negres que volien confirmar la previsió de pluges a la zona per la tarda.

Cas de que algú la vulgui fer, recomanem sortir a caminar més d’hora (sobre les set del matí) el que representa anar a dormir el dia abans a la Cerdanya.

Un altre opció és pujar des de Porta, amb un desnivell d’uns 1.500 metres.

Ens endurem quelcom per esmorzar i per dinar, doncs l’excursió és llarga. Tornarem a casa als voltants de les nou del vespre.