dimarts, 17 de maig del 2016

Aiguafreda - Pla de la Calma – Tagamanent (1.258 m.)

Dimecres 18 de maig de 2016

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Vallés Oriental.

Temps aproximat: 6 h. (18,7 km.)

Desnivell: 960 m.

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i, primer per la AP-2 i després seguirem per la AP-7 i la C-17 en direcció a Vic, fins a Aiguafreda.

Un cop a Aiguafreda agafarem el carrer Molí d’Avençó fins arribar al restaurant / càmping Les Alzines d’Avençó.

Itinerari: Començarem a caminar des de l’aparcament del restaurant Les Alzines d’Avençó. Agafarem una pista ampla que seguirem molta estona. Passarem per una pedrera a l’esquerra de la pista. Nosaltres seguirem la pista, que progressivament i a base de moltes giragonses, va agafant alçada.

Passarem per una masia que ens queda a l’esquerra (el Bellit) i una mica més enlairada que el nostre camí. Més endavant veurem un senyal verd que ens indica que si seguim, anirem al Tagamanent, que ja fa una estona que anem veient al lluny a la nostra dreta. Trobarem una cruïlla i seguirem a la dreta fins arribar al Pla de la Calma on veurem un cartell que ens indica a l’esquerra a Coll Fornic i a la dreta Tagamanent, que nosaltres seguirem.

És un camí ample que segueix l’antic camí que unia la vall del Congost i el sector oriental del massís. Aquest camí passava als peus del Tagamanent i va servir de camí ramader per on es portava el bestiar que anava a l’important fira de la Calma, que es feia des de el segle XVI.

El camí va planejant pel pla de la Calma (vàrem passar per aquest pla en la sortida del passat 28 de novembre del 2015: http://maifemcim.blogspot.com.es/2015/11/collformic-i-el-burgues-1265-m.html )

Passarem per la masia de l’Agustí, un dels element més destacats del patrimoni arquitectònic del Montseny. Després de molts anys d’abandonament, la Diputació de Barcelona la va restaurar a finals dels 90 del segle passat i la va convertir en una casa museu en el que es pot gaudir d’un retorn al passat i experimentar com era la vida al segle XVIII en aquestes masies. Actualment sembla que no es faci servir i l’herba creix davant de la porta.

Al costat de la masia de l’Agustí, trobarem la de Bellver, un altre masia. Les dues masies són equipaments del Parc Etnològic del Tagamanent. La masia Bellver, del segle XIV, punt d’informació on podem trobar tota mena d’informació sobre excursions per la zona. Hi ha servei de bar i restaurant els caps de setmana. Joan Maragall tenia una gran relació amb aquesta zona, a la que hi va dedicar alguns versos.

Al cap d’unes tres hores arribarem a l’inici del camí cap al cim del Tagamanent. Joan Maragall acostumava a fer aquest camí dalt d’un burro.

3 h. 30 .: Arribarem al cim del Tagamanent (1.059 m.). Ja vàrem fer aquest cim el 3 d’abril del 2010 (http://maifemcim.blogspot.com.es/2010/03/tagamanent-1059-m.html) A dalt del cim hi ha restes de la primitiva església romànica de Santa Maria de Tagamanent, que ja està documentada al 993. Un terratrèmol a l’any 1448 va malmetre l’edifici, que posteriorment va ser reconstruït, donant lloc a l’edifici actual.

L’edifici configura un toc especial al paisatge amb molt bones vistes dels pobles de Tagamanent i el Figaró, així com de les muntanyes que envolten el cim.

Després de les fotos de rigor, baixarem del turó i al arribar al principi del camí (on hi ha la carretera asfaltada) agafarem, el GR-5 a l’esquerra que ens durà fins a Aiguafreda i el lloc on hem deixat els cotxes.

Observacions: Itinerari de tornada, senyalitzat amb els senyals del GR-5.

A finals del segle XIX i principis del segle XX, un grup d’intel·lectuals catalans solien visitar el Montseny i s’estaven a la masia la Figuera, prop del pla de la Calma i el turó de Tagamanent. Un d’ells va ser Joan Maragall, qui en aquest racó apartat, va escriure algun dels seus assajos i poemes més famosos.

Aquell encantament de cap al tard
(allà en els plans més alts,
al peu dels cims augustes
del color esmorteït de l’hora baixa)
me reprèn i em rodona
la tristesa fecunda.
Ai! Altes soledats, que en sou, de dolces
amb els herbatges verds
on canta l’esquellot de la ramada,
i el bosc silenciós
i la masia lassa!...

Joan Maragall Del Montseny 1906

Joan Maragall i Gorina (1860 – 1911) Poeta, assagista i traductor. D’esperit romàntic i partícip del moviment modernista, defensava el fet poètic com a manifestació natural. Algunes de les seves obres són La vaca cega, La sardana, Oda infinita, Oda nova a Barcelona o Del Montseny.

A Aiguafreda s’hi pot visitar la capella romànica de Sant Salvador.

Dinarem al Bar el Racó, Carrer del Pont, 46 – Aiguafreda. Telèfon: 93.844.23.05. Dia de tancament: Dimarts. Ofereixen un menú molt variat per 10.- Euros. Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.