divendres, 12 d’agost del 2016

Sant Patllarí (647 m.)

Dissabte 13 d’agost de 2016

Ubicació: Comarca del Pla de l’Estany.

Temps aproximat: 2 h. 30 m.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i agafarem l’autopista AP-7 en direcció a Girona. Ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei de La Selva. Després seguirem fins a la sortida 6 i seguirem en direcció a Banyoles.

Situats a Banyoles, cal anar a cercar la carretera Gi-524 que va per la vora del llac i dirigir-nos cap a la banda sud, on prendrem un altre carretera la Gi-5247 que du a la Perpinyana, Puigsurís i Pujarnol. Deixarem els dos trencants dels dos primes nuclis, esquerra i dreta respectivament i seguirem uns 6 quilòmetres fins arribar a Pujarnol.

Pujarnol és un nucli de quatre cases amb una església que es troba a l’esquerra de la carretera i 100 metres abans d’arribar-hi, a ma dreta, hi ha una pista forestal amb un rètol que anuncia Sant Patllari. Per aquesta pista començarem l’excursió, si bé aparcarem a una explanada que hi ha l'entrada de Pujarnol.

Itinerari: Seguirem l’esmentada pista en direcció llevant. Més amunt la deixarem per un camí que en direcció ponent i nord ens durà fins una carena, des d’on, en direcció ponent, ens atansarem al cim.

• 0 minuts: Aparcament Pujarnol (370 m.) Sortirem en baixada (-5 m.) per la carretera fins la pista forestal que ara resta a l’esquerra i que té el rètol de Sant Patllari. La pista va per entre camps de conreu i freixes. Pista de terra que marxa en lleugera pujada.

• 15 minuts: Finca (400 m.) A ma dreta, una tanca hi barra el pas. Aquí la pista fa dos revolts consecutius per tal de guanyar una mica d’alçada. Del segon revolt surt un camí a ma esquerra, que deixarem per seguir la pista principal, tal com assenyala una fletxa groga muntada damunt d’un pal. Anirem planers o en lleugera pujada per entre un bosc d’alzina.

• 20 minuts: Pal indicador. (450 m.) Deixarem una pista a ma dreta que baixa a una casa en mig del bosc. 100 metres més endavant arribarem a un trencant on hi ha un pal indicador que anuncia la ruta a Sant Patllari. En aquest trencant, a la dreta hi ha una pista que baixa i a l’esquerra Can Camós. Seguirem la pista de front en lleugera pujada.

• 30 minuts: Trencant. (460 m.) En un suau revolt cap a l’esquerra que fa la pista, la deixarem per tal de prendre un ample camí que surt també de l’esquerra, d’acord amb les indicacions de la fletxa groga que hi ha al damunt d’un pal. Més endavant el camí s’estreny i enllaça amb un filat que ens acompanyarà un bon tros per la nostra esquerra. Anirem per un camí farcit de rocs, en lleugera pujada i per un bosc d’alzina i pi blanc.

• 40 minuts: Cruïlla. (500 m.) A l’esquerra una porta del filat, a la dreta un camí planer. Seguirem de front les indicacions d’un petit pal indicador. Més endavant s’acaba el filat.

• 45 minuts: Desviació. (560 m.) De la nostra dreta surt un camí que du al Mirador situat a 15 metres. Hi ha un rètol que així ho anuncia. Seguirem de front en lleugera pujada per dins del bosc.

• 50 minuts: Carena. (610 m.) Arribarem a la carena, on trobarem una pista que la travessa. L’agafarem a l’esquerra. En aquest indret hi ha un munt de pintures indicadores. Farem 50 metres més i deixarem una pista planera que marxa cap a l’esquerra i on hi ha un indicador que no ens interessa. Anirem planers o en lleugera pujada per dins del bosc. Tot seguit ja veurem l’ermita damunt del cim.

• 1 h. : Sant Patllari. (647 m.) Vèrtex geodèsic amb una ermita romànica datada del 1.327, petita, d’una sola nau, d’absis semicircular amb campanar d’espadanya, hi ha una petita edificació adossada. Cim planer envoltat d’alzines i arboç que no impedeixen gaire la bona vista que hi ha.

Al marge de l’ermita, al nord veurem totes les Alberes i el Canigó, mentre que a llevant tindrem una bona vista del llac i de la vila de Banyoles. A més veurem tota la plana del Pla de l’Estany, les serralades litorals i la mediterrània.

Al sud distingirem tota la plana del Gironès, amb les serralades litorals com la de les Gavarres, mentre que a ponent, a banda de la propera serra de Rocacorba, gaudirem de les muntanyes del Collsacabra i part de las de la serralada transversal.

La tornada la farem pel mateix camí.

Observacions: Aquesta és una ascensió que ens permet gaudir de la gran varietat paisatgística que envolta el mític estany de Banyoles.

L’estany, els estanyols i les surgències configuren el punt més baix de l’ampli i sorprenent sistema hidrogeològic de Banyoles. Les aigües discorren subterràniament venint de l’alta Garrotxa i, a causa d’una falla, ascendeixen dissolent les capes de guixos i calcàries. Aquesta dissolució acaba provocant enfonsaments del terreny (dolines) i donant lloc a llacunes i surgències. Actualment hi ha sis cubetes permanents, entre les quals hi ha l’estanyol del Vilar.

La ruta volta la vall de la riera del Vilar i al seu punt més alt agafem el camí que ens portarà al cim de Sant Patllari, a 647 metres d’altitud, un mirador privilegiat. Dels masos agrícoles de la plana passarem a l’espessa verdor d’alzines, roures martinencs, arboç i pins.

El travertí és la pedra típica de Banyoles, i ja antigament s’utilitzava per a la construcció. És una roca molt especial, ja que creix gradualment dins de l’estany i per això se l’anomena roca viva. En són visibles algunes en ple procés de formació, per la precipitació de sals carbonatades dissoltes a l’aigua en un procés químic i per l’activitat dels microorganismes.

Aquest cim és el punt culminant de la serralada del mateix nom, que es troba situada al contrafort nord de la serra de Rocacorba, amb unes aigües que per sud van a la riera de Matamoros, afluent del Terri, a llevant a la riera de Vilar cap al llac de Banyoles i per nord i ponent, per diverses rieres, l’aigua marxa cap el Riutort i d’aquí al Fluvià.

Bonica excursió, molt senzilla, còmoda i fàcil per una serra que forma part dels plegaments de la serralada Transversal i està composta per material calcari i sediments en base margues i gresos de l’època eocènica. Bones vistes sobre el Pla de l’Estany, el Gironès i el llac i vila de Banyoles i preciosa ermita romànica de Sant Patllari al cim.

Tracks:

Dinarem al restaurant Vora Estany. Ofereix cuina de mercat tradicional, amb un toc especial en cadascun dels seus plats. Bona relació qualitat-preu. El local disposa de tres zones ben diferenciades: el menjador interior, la terrassa i el bar. El restaurant té una vista privilegiada de l’estany. Pg. d’Antoni Gaudí, 3, Banyoles. 972 57 63 53 (http://www.voraestany.com/) Tornarem a casa als voltants de les quatre de la tarda.