dimarts, 7 de març del 2017

Collbató – Sant Joan – monestir de Montserrat - Collbató (1.050 m)

Dissabte 4 de març de 2017

Ubicació: Comarca del Baix Llobregat.

Temps aproximat: 5 h 45 m

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i per la A-2 anirem fins a Collbató, on aparcarem a la Plaça de l’Església.

Farem al tallat al bar Meteocoll davant mateix de l’església.

Itinerari: Sortirem de la Plaça de l’Església de Collbató (388 m) i continuarem pel carrer Pau Bertran fins a un senyal on agafarem el camí Vell de Collbató al Monestir. Seguirem en tot moment, fins a Sant Joan, les fletxes grogues.

Als 15 minuts, girarem a la dreta i seguirem els senyals en direcció a Sant Miquel. Al cap de 45 minuts el camí fa un gir a l’esquerra; girarem i continuarem pujant.

Trobarem una gran senyera pintada sobre una roca que és visible des de Collbató. Continuarem pujant.

Arribarem a una cruïlla (1 h 30 m) i girarem a l’esquerra en direcció a Sant Joan. Seguirem un camí que ressegueix el llit d’un torrent amb forta pujada. Al cap d’uns 45 minuts (2 h 15 m des de la sortida) arribarem a l’ermita de Sant Joan (1.050 m)

Als 15 min (2 h 30 m) arribarem a l’estació superior del funicular de Sant Joan. Agafarem una pista, en alguns trams cimentada, que condueix a l’ermita de Sant Miquel (30 min – 3 h en total)

Uns metres més avall trobarem a mà dreta el camí que porta a la miranda de Sant Miquel. Tornarem a la pista i seguirem en direcció al monestir. Arribarem a l’estació inferior del funicular de Sant Joan i al Monestir en 30 min (3 h 30 m)

Anirem cap a l’estació del cremallera i baixarem per unes escales cap al túnel del cremallera. Girarem a la dreta pel camí que porta a la Santa Cova i seguirem per un camí que neix a l’esquerra (rètol: “Collbató – Coves del Salnitre”)

Passarem el llit d’un torrent i després travessarem un coll (45 min – 4 h 15 m en total) des d’on baixarem (senyals de GR) direcció a les coves del Salnitre.

Arribarem a una cruïlla (30 min – 4 h 45 m) i ens dirigirem a la dreta pel camí de les Feixades. Al cap de 30 min (4 h 45 m) arribarem a les coves del Salnitre, passarem sota la seva entrada i seguirem per unes escales fins a un aparcament.

Seguirem per carretera asfaltada fins a l’àrea recreativa de l’ermita de la Salut.

Deixarem la carretera (30 min – 5 h 15 m), girarem a la dreta i passarem entre l’ermita i l’àrea recreativa. Baixarem per una drecera i sortirem a la carretera asfaltada, girarem a la dreta i al cap de 15 min (5 h 30 m), just creuat un torrent, tornarem a deixar-la. Agafarem un camí que puja per la dreta i que en 30 min ens conduirà a Collbató (5 h 45 m)

Observacions: Excursió que transcorre per l’extrem SE de la muntanya de Montserrat, entre Collbató i el monestir de Montserrat, passant per l’ermita de Sant Joan.

La muntanya de Montserrat amaga un seguit de tresors: el monestir amb el seu transfons cultural i religiós, i un patrimoni natural únic per la seva varietat i bellesa. Bona part de la sortida recorre un tram del “camí vell de Collbató a Montserrat”. Fins al segle XVIII aquest camí era una de les principals vies d’accés al santuari de Montserrat. Hom diu que per aquí pujaren a la muntanya la majoria dels grans visitants il·lustres que hi peregrinaren.

Transcorre gairebé sempre per indrets de solana fins arribar a l’antic restaurant de Sant Joan. És un itinerari fàcil, en el qual el fort desnivell queda compensat per amplis giravolts. Per aquesta via encara es conserva part de l’empedrat per on circulaven les cavalleries.

Dinarem al restaurant El Cup, c/. Cup, 2 de Collbató. Tel.: 93 777 06 85, www.elcuprestaurant.cat . Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.