diumenge, 2 de juliol del 2017

GR-151: Santa Maria de Besora – La Farga de Bebié (957 m) - Camins del Bisbe i Abat Oliba

Dissabte 1 de juliol de 2017

Camins del Bisbe i Abat Oliba – 8ena. Etapa (matinal)

Ubicació: Comarca d’Osona.

Temps aproximat: 3 h 15 m (8,3 km)

Desnivell: 330 m

Programa: Sortirem a l’hora esmentada en direcció a Vic per la C-17. Ens aturarem a fer el tallat a les 4 carreteres de Tona i després seguirem fins a La Farga de Bebié, on deixarem un cotxe per la tornada) i després anirem fins a Santa Maria de Besora, punt on començarem a caminar.

Itinerari: 00:00 - Sortirem del poble de Santa Maria de Besora tot seguint un tros de la carretera que porta a Sant Quirze, cap a l’Oest, fins a l’alçada de Can Ramonet, ja sortint del poble.

00:05 - Deixarem la carretera de Sant Quirze, i agafarem el camí al castell de Besora.

00:10 - Passats uns revolts sinuosos trobarem a l’esquerra una desviació fins a la masia del Pla, encara avui dedicada al món agrícola.

00:30 - Ja amb el castell de Besora a les envistes, allà enfilat, desviarem el rumb de la pista principal i ens dirigirem cap a la baga. La pujada al castell, tot i que no és dins de l’itinerari GR, és del tot recomanable, en sols uns minuts extres...

00:45 - El camí comença a planejar entrats al pla del Revell, on no trigarem a recuperar un camí carreter que ens durà fins a la masia.

01:00 - Prop de la masia hi trobarem la font del Revell.

01:20 - Som al serrat del Castell, on deixarem la pista, i continuarem ben recte en direcció a la Casa Nova del Castell de Montesquiu. Atenció, en aquest punt entrarem dins l’espai protegit del Parc del Castell de Montesquiu.

01:35 - La Casa Nova del castell, és un espai habilitat com a suport del centre de recursos del Parc, amb serveis de restaurant i habitacions. Molt ben restaurada i equipada.

01:45 - El Castell de Montesquiu, és un equipament de la Xarxa de Parcs de la Diputació de Barcelona. El seu origen possiblement bé de l'enclavament d'una torrassa de guàrdia que va fer edificar el comte Guifré I (el Pilós), al segle IX. Els festius es pot visitar l’interior.

01:50 - Davant la caseta del guarda, ens desviarem de la pista asfaltada, i agafarem un camí cap a la dreta en direcció a la Farga de Bebié.

02:00 - Prendrem rumb NE cap als plans de la Solana.

02:20 - Les vistes aèries cap a la fondalada del Ter que ens ofereix aquest sender més aviat obac, son esplèndides. Estarem enfilats damunt el serrat de Montesquiu.

02:40 - Després de creuar el rec, que sol baixar sec, enfilarem ja l’últim tram de pujada notable, el serrat de la Ginesta, abans d’arribar al fi de l’etapa.

02:50 - Ens afegirem al curs del camí de les Planeses.

03:05 - Veïnat del Solell, adjunt al poblet industrial. Ja sols el camí ben arreglat ens separa del poble.

03:15 - Tal i com el seu nom indica, es tracta d’una colònia tèxtil centenària en ple declivi, que aprofitant l’energia hidràulica del riu Ter, el suís Edmund Bebié va construir a finals del s. XIX entorn del molí de Rocafiguera. A la colònia hi trobarem pocs serveis, però bones comunicacions amb Osona i el Ripollès.

Track: https://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=10900184 (el track comença a Sant Pere de Torelló i nosaltres l’hem seguit des de Santa Maria de Besora)

Observacions: El tram que uneix Santa Maria de Besora amb la Farga de Bebié, és un tram curt de no massa dificultat i amb el descens com a protagonista, doncs anirem a trobar el Ter. La bellesa d’aquesta etapa la localitzem en la troballa dels castells, primer el castell de Besora, data del s. IX i malauradament en ruïnes, acompanyat de l’església romànica de Santa Maria.

Tornarem a casa als voltants de les tres de la tarda.