diumenge, 22 d’octubre del 2017

Casetes Velles – Pi Gros (1.341 m)

Dissabte 21 d’octubre de 2017

Ubicació: Comarca del Montsià.

Temps aproximat: 4 h 45 m (13,5 km)

Desnivell: 545 m

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem per l’autopista C-32 per enllaçar amb la AP-7. Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Médol, on ens agruparem tots els cotxes.

Després seguirem per l’esmentada autopista fins a la sortida 40 en direcció a Tortosa.

A Mas de Barberans, s’hi arriba des de Tortosa, per la carretera que parteix de la Raval de Crist. Un cop a Mas de Barberans, cal prendre la TV-3421 en direcció al sud. A dos quilòmetres de la sortida del poble — anant cap a la Sénia — agafarem una bifurcació a la dreta cap al barranc de la Vall. Durant 16 km, una pista forestal s’enfila per la vall del Mas fins a la zona de Casetes Velles. Uns metres abans del Mas de Frare trobarem el Mas de l’Andresito i el coll d’Assucar, d’on parteix el recorregut.

La pista forestal es troba en bon estat i és apta per circular-hi amb un turisme, tot i que es recomanable anar-hi amb un vehicle tot terreny.

Itinerari: Casetes Velles – PR 82 – mas de Pataques – barranc del Retaule – faig Pare – font del Retaule – pi Gros – Casetes Velles.

Començarem a caminar resseguint el GR-7 i de seguida trobarem els plans de Casetes Velles. És una zona àrida, especialment a la solana. Hi ha alguns masos habitats amb cavalls i bous pasturant pels camps dels voltants.

Km 0,9: Després de creuar el portell de la Calça, el sender es bifurca. Agafarem el camí de la dreta en direcció al mas de Pataques.

Km 3,4: Abans d’arribar al faig Pare, a l’anomenada cruïlla de Pataques, deixarem una pista forestal a l’esquerra i seguirem els revolts que baixen cap a la vall.

Km 4: El faig Pare és un dels principals atractius de la fageda del retaule. No podem deixar de fer-nos una fotografia a tocar de l’impressionant entramat d’arrels. Més informació: https://plantipodes-am.cat/fitxes/faigpare.html

Km 4,8: Els experts asseguren que el pi Gros és el pi negral més gran de Catalunya. Si volem abraçar el seu tronc haurem de fer una rotllana d’almenys quatre persones. Més informació: https://plantipodes-am.cat/fitxes/pigrosretaule.html

Tornarem enrrere i continuarem per la pista. Als poc minuts girarem a l’esquerra en direcció a Fredes remuntarem i girarem a la dreta per agafar el camí de la Carrasca gran.

Saltarem la cadena qué està al principi i seguirem amunt. Passarem per davant de la Carrasca i la font on hi surt aigua, el camí puja una mica però el farem sense problemes. Més informació: https://plantipodes-am.cat/fitxes/carrascagrossa.html

Després anirem planejant i passarem per davant del mas del Socarrat i farem una baixada i una pujada i un cop dalt ens trobarem el refugi del mas del Frare i d'aquí passarem per Casetes Velles i enllaçarem en la pista on havíem deixat els cotxes.

Observacions: Un bosc de fades als Ports. La ruta que uneix Casetes Velles i la fageda del Retaule, entre els municipis de Mas de Barberans i la Sénia, transcorre per un dels boscos més singulars del parc natural dels Ports.

El paisatge que envolta el Mas de Barberans, a la falda del massís del Port, canvia segons cap on mirem. A l’est, el poble és un balcó natural sobre la plana del Montsià, amb vista sobre els camps d’oliveres i el mar al fons. A l’interior, en canvi, s’alcen els cingles del barranc de la Galera i de la Vall, que a poca distància pugen fins a més de mil metres. I per arribar al punt de partida del nostre recorregut, precisament, cal resseguir amb cotxe la pista que s’endinsa per les parets imponents del barranc de la Vall fins a l’indret conegut com a 'Casetes Velles', en el que seria la prolongació de la carena del Caro — el punt més alt del massís — cap al sud-oest.

Pocs mestres abans d’arribar als prats àrids de la solana de Casetes Velles, just al costat del Mas d’Andresito, trobarem les marques grogues i blanques del PR 82, el petit recorregut que porta fins a la fageda més meridional d’Europa — i un dels boscos més ben conservats del país — per un sender ombrívol i força planer.

Vorejarem una petita bassa natural, en direcció a la portella de Calça, i les clarianes desapareixen per donar pas a un bosc dens que s’esmuny per la base de roques amb formes montserratines. Aviat haurem de deixar el PR a la dreta i, per seguir endavant pel Mas de Pataques, el barranc del Retaule, on comença a canviar la textura del bosc: les arbredes de pi roig i carrasques deixen protagonisme al faig, un arbre cada cop més predominant.

A l’hivern l’indret pot ser fantasmagòric per la densitat de les boires, a la primavera hi esclata el verd i a la tardor el bosc es tenyeix amb tots els matisos del groc i el roig de les fulles a punt de caure. El camí desemboca a la pista forestal que baixa fins al faig Pare, un arbre de més de vint-i-cinc metres d’alçària i vint-i-vuit de capçada que destaca per l’entramat de les seves arrels.

Cap a la dreta surt una pista que en direcció al collet del Gravis s’encreua amb el PR82 i per la font de Pataques retorna de nou a Casetes Velles. Però si des del faig Pare estant volem allargar el recorregut, podem continuar baixant cap al fons del barranc fins a la font del Retaule.

De ben a prop, surt el sender que mena al pi Gros. Els experts asseguren que és el pi negre més gran de Catalunya, amb 33 metres d’alçària i gairebé 5 metres de perímetre. Sembla que va sobreviure de la tala perquè servia de fita en la partició de dues finques. Una foto al seu costat ens farà sentir petits, petits.

Des de Casetes Velles parteixen diverses rutes per la zona sud del massís del Port. L’itinerari que proposem és molt ombrívol. El tram de ruta que transcorre per la fageda del Retaule s’omple de verd a la primavera i l’estiu. El moment de màxima esplendor del paisatge, però, arriba al final del mes d’octubre, quan els faig canvien el color de les fulles. És recomanable portar cartografia de la zona i track de GPS, ja que el camí transcorre per un espai inhòspit i deshabitat, on és fàcil de prendre opcions equivocades.

Dinarem al restaurant Mario, conegut, sobretot, per l'elaboració de l'anyell. A més, ofereix tota mena de carns a la brasa (conill, entrecots i costelles de xai). Bona varietat de vins, en especial atenció a les DO Terra Alta, Montsant i Priorat. Hi ha aparcament. Obre al migdia de dimarts a diumenge. Disposa d'un gran balcó exterior amb vista al pla de la Galera. Av. de Catalunya, 3, Mas de Barberans. 977 73 92 34.

Tornarem a casa als voltants de les nou del vespre.