divendres, 24 d’agost del 2018

Pels voltants de la Seu d’Urgell (910 m)

Dimecres 22 d’agost de 2018

Ubicació: Comarca de l’Alt Urgell.

Temps aproximat: 4 h 30 m (14,4 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem per la A-2 en direcció a Igualada i Cervera. Deixarem l’autovia per la sortida 520 i anirem en direcció a Guissona i Pons, on ens pararem a fer el tallat.

Després seguirem i passarem per Oliana, Coll de Nargó, Organyà i La Seu d’Urgell. Un cop a la Seu, anirem fins al pont de la Palanca, que travessa el riu Segre, al carrer Camí de la Palanca.

Itinerari: La Seu – Alàs – ermita de Sant Antoni – la Collada – La Seu.

Partirem del pont de la Palanca de la Seu d’Urgell. Des d’aquí, tot seguint el GR-150 cap a l’est, hi ha un passeig agradable per la riba esquerra del Segre.

Travessarem el riu de Cerc. Després d’una hora el camí s’enfila cap a Alàs, passarem pel cent re del poble i pel costat de la Fonda Dolcet (on després vindrem a dinar), agafarem un carrer estret a la dreta, que passa per la part del darrere de la fonda, des del qual surt una pista que puja suaument fins a una torre amb jardí. Aquí el camí comença a baixar i creua el torrent de Bell-lloc i s’enfila fins a les cases del mateix nom. Una mica per sota agafarem un altre camí a l’esquerra que ens portarà entre els camps de la plana de la Seu i els boscos que pugen pels primers estreps de la serra del Cadí (actualment hi ha un litigi entre el poble d’Alàs i el veïnat de Bell-lloc, doncs els segons no deixen passar pel camí)

Abans d’arribar a la carretera de Cerc, començarem a pujar, a mà esquerra, per un corriol ben marcat que travessa una roureda. El sender acaba en una pista que, en sentit ascendent, porta a l’ermita de Sant Antoni, un edifici d’estil modernista fet construir per Antoni Sacases dalt del tossal de Miralles.

Sacases, veí d’Alàs, en un dels seus viatges de tornada d’Amèrica es va encomanar a Sant Antoni de Pàdua davant la forta tempesta que travessava, tot prometent que construiria l’ermita si arribava a casa sa i estalvi. Com que es va salvar, Sacases, abans de morir, va deixar l’encàrrec d’edificar-la. L’arquitecte va ser Joan Bergós i Massó, veí de Lleida i amic de Gaudí, qui va influir en la seva obra. L’ermita de Sant Antoni del Tossal es va inaugurar finalment el 1931.

Després de gaudir de l’excel·lent vista que ofereix aquest mirador, baixarem fins a un coll, on ens desviarem a la dreta. La pista es transforma en sender i ens deixa de seguida a la carretera. Seguint-la a la dreta, en pocs metres, agafarem una pista a l’esquerra per creuar el riu de Cerc i enfilar muntanya amunt per un bosc de pinassa esquitxat de cirerers. Ben aviat arribarem a la Collada, una cruïlla de camins a 893 m. Endavant, cap a l’oest, arribaríem a la bastida d’Hortons.

El camí de tornada, però, és a la dreta i ens portarà directament el punt de partida.

Observacions: Us convidem a fer un recorregut circular per descobrir l’encant natural de la plana de la Seu d’Urgell. La ruta que proposem ens duu cap a Alàs i l’ermita de Sant Antoni, construïda per una promesa i feta per un deixeble d’Antoni Gaudí.

La catedral de Santa Maria d’Urgell, a la Seu, és l’única catedral romànica del país. La Seu d’Urgell conserva un patrimoni únic. Si bé la catedral és l’element principal, al seu voltant s’aixequen altres edificis que ens parlen de dos mil anys d’història. L’església de Sant Miquel i el claustre són romànics com la catedral, i hi estan adossats. Molt a la vora, l’Ajuntament descansa sobre restes romanes i romàniques, com alguns murs de l’església de Santa Eulàlia. La ciutat medieval tenia com a eix central el carrer dels Canonges, que, tot porxat, encara conserva l’estil de l’època.

Dinarem al restaurant Dolcet, c/. Josep Zuloeta, 1 d’Alàs, tel.: 973 35 20 16. Cuina tradicional i de mercat (del sofregit i la picadeta, com diuen ells) amb setanta cinc anys d’història. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.