diumenge, 28 d’abril del 2019

Tossal de Gallinova (1.687 m) Serra de Carreu

Dissabte 27 d’abril de 2019

Ubicació: Comarca del Pallars Jussà.

Temps aproximat: 3 h 15 m (5,4 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem per la A-2 fins a la sortida 517 a Cervera. Passarem per Agramunt i Artesa de Segre (on ens pararem a fer el tallat al Forn de la Rosa Serra), seguirem i anirem fins a Isona, on agafarem la L-511 cap a Abella de la Conca i d’aquí fins a la casa Toà per una pista forestal (recomanable anar amb 4x4)

Itinerari: Des de Casa Toà (1.205 m), punt d'inici de la caminada, es té una bona vista de la vessant sud de la Serra del Carreu i Abella de la Conca, situat al pas natural entre aquesta serra (dreta) i la Serra de Carrànima (esquerra).

El primer tram segueix la pista, sense dificultats. Amb les imponents roques de la Serra de Carreu fent de muralla natural.

Poc a poc ens encararem a la Collada del Trumfo, coll ampli entre el Gallinova (dreta) i la Roca de Monteguida (esquerra).

Collada del Trumfo, (1.462 m). S'obre un nou camp de visió, cap a la Conca de Tremp, el Pantà de Sant Antoni, Sant Corneli i el Montsec (al fons).

A l'altre costat del coll, s'alça la Roca de Monteguida. Deixarem el coll i farem un flanqueig buscant la millor via d'ascens. Aquí és important no precipitar-se i voler pujar directe perquè el terreny és abrupte i tancat per la vegetació. Hi ha traces de camí i algunes fites que cal seguir.

Així trobarem el millor punt per pujar, una tartera estreta i un xic incòmoda però accessible. Més amunt, la tartera es converteix en una pujada mixta de roques grosses i pedra petita i trencada on s'ha d'extremar la precaució.

Després la tartera es torna més ampla i fàcil de progressar. Amb constància i sense presses anirem guanyant metres per aquest terreny, però cada pas que fem és un pas menys que ens falta fins al cim.

A l’arribar a la carena trobarem una tanca, però si hem anat seguint el camí, trobarem un forat que ens permet passar a l’altra banda. A partir d’aquí el camí és fàcil i cal seguir la carena, amb cura de no acostar-nos massa a la nostra dreta, doncs tenim el precipici, fins arribar al cim del Gallinova de 1.687 m, amb un vèrtex geodèsic.

Baixant, ens po0dem aturar al petit poble d’Abella de la Conca, encaixat sota els cingles i amb una bonica església romànica de Sant Esteve dels segles XI-XII.

Observacions: Al sud de Boumort, la serra de Carreu exhibeix el seu amfiteatre escarpat sobre la conca d’Isona. Un recorregut excel·lent sense requeriments tècnics, però amb trams sense sender definit (arribar fins a la Collada del Trumfo és molt fàcil, però a partir d'aquí, la dificultat està en trobar l'accés a la part superior de la carena, on s'arriba per una tartera i un tram de pujada per terreny descompost). Les vistes al Pirineu i al Montsec hi estan garantides en un dia clar; l’observació de cérvols també si no fem massa xivarri, que és el que demana l’indret.

Les serres prepirinenques també tenen el seu encant. Lluny de les altes cotes, ofereixen una àmplia perspectiva de les muntanyes principals. Precisament això és el que es pot trobar a la Serra del Carreu. Bones vistes cap al Pirineu, muntanyes escarpades i la tranquil·litat que es respira en una zona poc poblada i fora dels circuits de masses. L'ascens al Gallinova ofereix tots aquests ingredients.

El Gallinova, inclòs a la llista dels 100 cims de la FEEC, és un cim solitari i feréstec. Podríem dir que només té un pas per accedir al seu punt culminant.

En aquest cas, escurçarem al màxim la ruta i farem l'anada i la tornada pel mateix camí.

Com a fet remarcable, demanem molta precaució en el seu ascens i no voler pujar de forma directa per qualsevol lloc perquè: primer, el terreny és escarpat i brut de vegetació en molts punts i us podeu trobar en algun punt mort i segon, a la carena hi ha una tanca que només es pot creuar per un punt.

Dinarem al Restaurant Xic’s Cal Borrech, al c/. Pou, s/nº de Figuerola d’Orcau, tel.: 600 35 04 47 i 628 452 658.

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.