dijous, 6 de maig del 2021

Castellsapera i Turó de Tres Creus (940 m)

Dimecres 5 de maig de 2021

Matinal

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Bages.

Temps aproximat: 4 h (7,8 km)

Dificultat (1): Mitjana (Precaució a la grimpada del Castellsapera, sobretot si està moll)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la AP-7 fins a la sortida 24 on agafarem la C-16. Passarem per Rubí i Terrassa.

Des de Terrassa, agafarem la BV-1221 en direcció cap a Matadepera. També podem vorejar Terrassa per l'exterior a través de la B-40 fins a l'enllaç amb la BV-1221. Creuarem Matadepera en direcció nord i seguirem aquesta carretera fins a arribar a un marcat revolt a la dreta on trobarem l'aparcament de l'Alzina del Sal·lari a la nostra esquerra. És possible que, segons el dia i l'hora que hi anem, trobem l'aparcament bastant ple.

Itinerari: Sortirem de l'aparcament de l'Alzina del Sal·lari i remuntarem l'aparcament fins al capdamunt. Seguirem la pista asfaltada de l'esquerra (on hi ha una tanca que impedeix el pas als vehicles). Aquesta pista, després de fer vàries llaçades arriba fins al coll de les Tres Creus. Als revolts de 180º evitarem les bifurcacions que surten de la pista central. Un tram més endavant, la pista deixa d'estar asfaltada. Ignorarem novament els trencalls que surten a mà esquerra i que vorejarien el Castellsapera bastant per baix.

Arribarem al Coll de Tres Creus, un nus de camins a la carena de la serra de l'Obac. En aquesta clariana del bosc, girarem cap a l'esquerra, seguint les marques del GR-5 que van en direcció al Paller de Tot l'Any. Al costat d'aquest corriol, en surt un altre (és per on tornarem del Castellsapera). Ara baixarem uns metres per entremig de l'alzinar i boix fins arribar a una nova clariana de roca on veurem el Paller de Tot l'Any alineat just davant de la muntanya de Montserrat. En aquest punt, deixarem el GR-5 i girarem a la nostra esquerra cap a un corriol que torna a endinsar-se a l'alzinar.

Poc després, tindrem l'alternativa de vorejar el Castellsapera si seguim rectes o bé d'encarar la Canal del Castellsapera fins poc abans del cim. Nosaltres optarem per aquesta opció: Per això, hem de trencar a mà esquerra en una clariana rocosa (hi ha una fita al terra) i començarem a remuntar per l'alzinar sense massa dificultat.

Més amunt, el camí es va fent més dret fins al punt que en algun pas ens haurem d'ajudar de les mans i els troncs. Es tracta d’una roca que cal superar anant amb compte, (no recomanable per a persones no acostumades a fer grimpades) Si ha plogut o el terreny està molt humit, es recomana no agafar aquesta via i pujar al cim per on baixarem.

Arribarem a una mena de collet i baixarem uns pocs metres per anar a trobar el camí que puja al Castellsapera per l'altre cantó. El seguirem cap a l'esquerra i, després d'un estret rocós, arribarem al pla del cim (940 m). Vistes de bona part del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac i la imponent visió de Montserrat.

Per baixar, seguirem pel vessant est de la muntanya, per tant, no tornarem a pujar el collet i la canal per on hem vingut. El primer tram d'aquesta baixada és especialment dret i en algun punt ens ajudarem de les arrels i de la roca (precaució si està moll)

Un tram més avall, trobarem una desviació entre el camí que baixa cap a la dreta i el que segueix endavant planejant sota els cingles del Castellsapera. Nosaltres seguirem aquest corriol.

Passarem pels peus dels cingles del Castellsapera i per sota d'una roca foradada en què el camí passa pel mig. Més avall, evitarem una desviació a la dreta (seguirem per l'esquerra, més fressada) i uns metres més enllà, agafarem de nou un camí a l'esquerra (fita, deixarem a la dreta un altre corriol) que ens farà remuntar un petit turó de roca.

Seguidament, baixarem d'aquest turó rocós per seguir el corriol que anirà baixant entre les alzines fins arribar al Coll de Tres Creus de nou.

Ara ens toca pujar al Turó de Tres Creus o de la Pola. L'opció ràpida seria fer-lo per la pista de la dreta, però nosaltres optarem per agafar el corriol que surt davant nostre a l'esquerra i que fa una volta per la falda de la muntanya fins a la Font de la Pola.

Seguirem un camí que va planejant sota els cingles del Turó de la Pola. Passarem la zona coneguda com la Porquerissa. Just després, el camí canvia de vessant i seguirem per un tram més boscós fins a la Font de la Pola. Abans d'arribar-hi, evitarem un corriol que surt cap a l'esquerra.

Des d'aquest punt, seguirem endavant i ara afrontarem una pujada per una canal, just al costat d'una cova que forma la roca.

Un cop superada la canal, girarem a la nostra dreta, sentit est i anirem remuntant un tram d'alzinar amb el camí poc fressat però amb algunes fites que ens ajudaran a orientar-nos i no desviar-nos. L'últim tram el fem per una zona rocosa i, novament, trobarem algunes fites. Poc després, trobarem el camí que va fins al Turó de la Pola o Tres Creus (930 m). El seguirem cap a la dreta i en pocs minuts hi arribem.

Per baixar, tornarem enrere per aquest camí que va fins a una pista forestal per on transcorre el GR-5.

Anirem fins al coll de Boix (875 m) on girarem 340 graus a la nostra dreta, on seguirem un camí, sempre en baixada, amb un tram que passa pel mig de la riera (compte amb els trams mullats) i que passa per la balma dels Graons de Mura fins a l'Alzina del Sal·lari.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/castellsapera-i-turo-de-tres-creus-72270855

Observacions: El cim de Castellsapera està inclòs a la llista dels 100 cims de la FEEC.

Menys coneguda que la serra veïna de Sant Llorenç del Munt, la serra de l'Obac és un bon indret on perdre's i descobrir algunes de les formacions rocoses que s'alcen sobre el bosc. A més, des d'aquests miradors tindrem unes grans vistes de Montserrat i de Sant Llorenç del Munt. Per això, us proposo una ruta per dos dels cims més alts de la Serra de l'Obac, com són el Turó de Tres Creus o La Pola i el Castellsapera.

Dinarem a casa.

Tornarem a casa als voltants de les dues de la tarda.