diumenge, 12 de juny del 2022

Puig de la Clapa - Carenant entre la vall de Camprodon i l'Alt Vallespir (1.654 m)

Dissabte 11 de juny de 2022

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: 4 h (10,3 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic, aturant-nos abans a les 4 carreteres de Tona a fer el tallat.

Després seguirem en direcció a Vic i Ripoll, on girarem a la dreta per anar en direcció a Sant Joan de les Abadesses, Camprodon, Molló i Espinavell.

Itinerari: L'itinerari s'inicia a Espinavell, a l'església de la Mare de Déu de les Neus, senyal R88. Ens dirigirem a Coll Pregon per una forta pujada que ens portarà fins al dipòsit d'aigua. Passat el dipòsit agafarem el camí en direcció nord que rodeja el serrat de Sant Joan, petit turonet que domina el poble d'Espinavell.

Deixarem a mà dreta un corriol que ens portaria a les runes del Casal d'en Quelet i ja veurem davant nostre Coll Pregon, primer objectiu del recorregut. Després de tres quarts d'hora de pujada arribarem a Coll Pregon, senyal R90. Sota els nostres peus i al fons de la vall veurem el balneari de la Presta, ja dins del Vallespir, amb les Esquerdes de Rojà i el Massís del Canigó com a teló de fons.

Coll Pregon. Fita 515. (1.535 m – 1,5 km) Gaudirem de l’espectacle. Per aquest pas hi baixa el PR-15 francès que va al balneari de La Preste.

Continuarem cap a la dreta seguint el camí carener que ens portarà amb pocs minuts al Coll de la Clapa.

Coll de la Clapa (1.560 m – 3 km) seguirem per la carena fronterera, i una mica més endavant, després d'una curta però forta pujada, fins al mateix cim del Puig de la Clapa (1.654 m). Val la pena arribar-se a aquest cim arrodonit per gaudir d'unes vistes espectaculars de 360º: D'est a oest i cap al nord, el Costabona, el Massís del Canigó, el Montfalgars i el Comanegra ja a l'Alta Garrotxa. I cap al sud, si el dia ens acompanya fins i tot podrem albirar el Montseny i les muntanyes del Collsacabra.

Deixarem el Puig de la Clapa per dirigir-nos, cap a les basses de Puigsec, senyal R91, des d'on, si tenim temps, podem arribar-nos, seguint les senyals del GR-151, fins a la Torre del Mir. Cal preveure uns 40 minuts entre anar i tornar. Aquesta torre d'origen medieval del segle XIII, tingué un paper important en la guerra entre el Regne de Mallorca, del que l'antic comtat del Vallespir en formava part, i el Regne d'Aragó. La Torre del Mir formava part d'un conjunt de torres de control i comunicació que s'informaven a través de senyals de fum durant el dia o focs durant la nit, de possibles atacs.

Davallarem cap a Fabert arribem a la collada de Prats, encreuament R218, i anirem a la dreta  fins al torrent de les Dous que anirem seguint fins a arribar a aquest petit poble de muntanya. Un cop a Fabert, senyal R89, cal retornar a Espinavell pel camí antic que unia aquests dos nuclis de Molló. El camí, de poc desnivell, supera el llom que baixa del Serrat de la Perdiu i en pocs minuts ja tenim davant nostre Espinavell.

Abans però caldrà davallar fins al Torrent de Coll Pregon i entrar al poble pel Carrer Enllà, un conjunt de cases situades a l'antic camí de Fabert. En pocs minuts arribarem a l'església d'Espinavell, origen i final de l'itinerari.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/puig-de-la-clapa-carenant-entre-la-vall-de-camprodon-i-lalt-vallespir-105273024

Observacions: Aquest itinerari es pot seguir amb les marques grogues d'Itinerànnia (ruta nº. 3) i els indicadors de la xarxa bàsica i també està senyalitzat com l'itinerari 17 del Parc Natural de les Capçaleres del Ter i el Freser.

Dinarem al restaurant de l’Hotel Calitxó de Molló. Tel.: 972 740 386, https://hotelcalitxo.com/ca/restaurant-calitxo-a-mollo-vall-de-camprodon/

Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.