dilluns, 24 de juliol del 2023

Vall de Conangles: Estanys de Rius i Redon (2.449 m) - Tuc d'Arenho i Tuc dera Pincela (2.536 m)

20-21-22-23 de juliol de 2023

Sortida final de temporada 2022 / 23

Hora de sortida: Sis del matí del dijous 20 de juliol.

Ubicació: Comarca dera Val d’Aran.

Temps aproximats: 8 h (13 km) – 5 h 15 min (8,9 km)

Desnivells: 870 m (acumulat) – 544 m (acumulat)

Dificultats (1): .Difícil – Mitjana.

Programa: Dijous 20 de juliol: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la A-2 fins a la sortida 460 que anirem en direcció a Alfarràs / Aeroport / Vielha. Passarem per Alfarràs.

Ens pararem a esmorzar al Mesón Saganta Km 48, N-230, Saganta - Estopiñan del Castillo, tel. 974 33 91 96.

Després seguirem en direcció a Vielha. Un cop a Vielha, anirem a comprar dinar per demà.

Ens hostatjarem tots els dies a l’Hotel de Tredòs, web: https://www.melia.com/es/hoteles/espana/baqueira-beret/hotel-de-tredos-baqueira-affiliated-by-melia?esl-k=sem-google%7Cng%7Cc643888876558%7Cm%7Ck%7Cp%7Ct%7Cdc%7Ca143629981574%7Cg15177840430&gclid=CjwKCAjwzJmlBhBBEiwAEJyLu3BtvvVUtITjdsNmZIPOiyjBGG_GuQEmf1rX7-s22q5RNdB1zE2LlhoCyqQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Tel.: 973 64 40 14.

Penseu de dur el banyador, doncs l’hotel compta amb una magnífica piscina.

Soparem a la pizzeria La Estrellita, c/. Major, 16 – Salardú, tel.: 667 72 21 29.

Divendres 21 de juliol: Valls de Conangles i Rius: Estanys de Rius (2.430 m) i Redon: 8 h - 13 km - 870 m  de desnivell positiu acumulat.

Sortirem de l’hotel i anirem fins a la boca sud del Túnel de Vielha, on aparcarem a la zona d’aparcament de l’Espitau de Vielha.

Començarem la caminada en aquest punt i ens endinsarem a la vall de Conangles tot seguint el GR-11.

Passarem per la Pletiu dera Escaleta, la Pleta de Conangles i pujarem els Marrècs dera Escaleta.

Arribarem a un desviament (indicat GR-11) que agafarem per la dreta i arribarem al Port de Rius (2.348 m)

Seguirem el recorregut i arribarem a l’Estanyet del Coll (2.335 m) i després al Lac de Rius (2.325 m)

Un cop fetes les fotos de rigor, deixarem el GR-11 i anirem a l’esquerra.

Passarem pel Collet de l’Estany de Rius (2.444 m), el punt més alt de la caminada i arribarem al Lac Redon (2.234 m) en for descens per terreny herbat.

Seguirem baixant i enllaçarem amb el camí de pujada fins als cotxes.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/vall-de-conangles-estanhs-de-rius-i-de-redon-val-daran-141419277

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/64ba8dbd01ebbf06e4578780

Observacions: Espectacular, entretinguda i intensa ruta que ens portarà a conèixer una zona no tant freqüentada però preciosa, del nostre Pirineu.

Apta per nens, gossos, i gent preparada per caminar vuit hores amb unes nocions d'orientació mínimes, cal parar compte a l'estiu a la tornada a la zona de la vall pot fer molta calor.

La ruta no ofereix moltes complicacions, sols per remarcar quelcom, és la pujada i baixada del collet del Rodo a l'estany Rodó, no està el sender fressat i cal seguir les poques fites que anirem trobant , tot i això no te pèrdua, ja que tant el coll com el llac són molt evidents.

Un punt clau és el desviament cap al GR-11. La baixada del coll és forta i sense sender marcat, Es podria fer en sentit contrari però trobaríem la pujada. No té cap complicació però té prop de 900 m de desnivell que cal tenir en comte.

Aquest recorregut està dins de la vall de Conangles i són els llacs que ens porten al Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, i la continuïtat del GR-11, la transpirinenca. Una vall, la de Conangles plena d'aigua, sent una capçalera molt important de la Noguera Ribagorçana. Un recorregut molt espectacular des del pàrquing que té la cirereta al Lac de Rius i creuant el collet del Rodo i arribant al llac Rodon.

La vall de Conangles, és un dels boscos de faigs i avets més importants de la Península ibèrica, amb una combinació de verds que dóna una llum única a l’estiu, i està situada a la boca sud del túnel de Vielha, prop de l’Hospital de Vielha, i amb el refugi de Conangles a peu del riu Noguera Ribagorçana.

Ens endurem el dinar.

Anirem a comprar el dinar de dissabte.

Sopar: Farem el tradicional sopar de final de temporada al restaurant de Bossòst Hostal Tina – La Trastienda, tel 973 64 74 31 https://www.latrastiendabossost.es/

Dissabte 22 de juliol: Tucs d’Arenho i dera Pincela (2.536 m) 5 h 15 min – 8,9 km - 544 m de desnivell positiu acumulat.

Anirem amb els cotxes fins al poble de Bagergue (1.419 m). Sortirem del poble per la pista forestal que es dirigeix al port de Varradós i llacs de Liat, en direcció nord per terreny quasi pla. Deixarem l’ermita de Santa Margalida a la dreta, creuarem el riu Unhola i girarem a l’esquerra (1.500 m).

Començarem a guanyar alçada progressivament en direcció NO cal el Plan de Moredo, tenint el riu Moredo en tot moment a la dreta. Just a l’arribar al pla de Moredo, girarem a l’esquerra i en direcció oest guanyarem alçada fins al coll de Varradós on aparcarem i començarem a caminar.

Seguirem la traça i després d’uns 2 km arribarem a una zona de llacs on passarem pel llac dera Pincela (que ens quedarà a l’esquerra i un xic amagat a la nostra vista, al baixar el veurem) i el llac de les Truites.

Seguirem la traça i pujarem al coll que es visualitza i d’aquí al Tuc d’Arenho (2.523 m) foto de cim.

Des de fer aquest cim, baixarem fins al coll que ja havíem estat per pujar al proper Tuc dera Pincela (2.536 m) a la llista dels 100 cims de la FEEC. Foto de grup, i gaudirem de les vistes.

Baixarem d’aquest cim i enllaçarem amb el camí de pujada, per tornar als cotxes.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/tuc-darenho-i-tuc-dera-pincela-val-daran-141419736

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/64bbdcb16b988238e2456a72

Observacions: Cimera discreta, però que té una excel·lent situació central a la vall d'Aran, cosa que li proporciona unes interessants panoràmiques sobre la poc coneguda zona fronterera, amb un bonic i franc descens. Aquest cim està a la llista dels 100 cims de la FEEC.

Ens endurem el dinar.

Si seguim la pista forestal de pujada, anirem a sortir a la zona d'aparcament del Salt del Pish, amb un salt d'aigua espectacular.