dissabte, 21 de febrer del 1998

Cinglera del Costafreda (1.730 m.)

21 de febrer de 1998

Hora de sortida: 7 del matí.

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Programa: A l’hora indicada ens trobarem davant de GARRO, S.A. a la Ctra. Comarcal de Viladecans a Sant Boi. Anirem direcció Berga i Saldes.

Des de Saldes, anirem per la carretera asfaltada, uns quatre quilòmetres, en direcció a Berga, fins a una pista amb un cartell amb la indicació de l’Hostal Pedraforca (35 min. – que ens podem estalviar si tenim un cotxe per deixar a Saldes i anar amb un altre fins a l’hostal).
Ascendirem per la pista i després d’uns revolts, deixarem l’hostal enrere. Passarem pel costat d’un mas i ens endinsarem en la pineda de pi negre, que ens acompanyarà durant tota la sortida (45 min.)

El camí regira algun cop més, seguint amb una uniforme i continuada pujada per sota d’uns pals d’electricitat (55 min.) que voregen la cinglera.

Deixarem a l’esquerra el camí que porta a Can Felip (1 h. 15 min.) i ascendirem una mica més fins que la pista gira canviant d’orientació. El camp de visió s’amplia cal al Moixeró, el Taga i les muntanyes del Ripollès, i un rierol ens convida a descansar (1 h. 25 min.).

La pujada continua en direcció al coll, sota el vessant del Serrat Negre de la serra d’Ensija fins arribar al coll de Paradell (1.730 m. – 1 h. 45 min.)

La pista continua planejant, amb una lleugera ascensió per sota dels contraforts de la serra d’Ensija, amb la perfecta postal del Pedraforca al davant. Deixarem una cruïlla amb una pista que puja a l’esquerra fins arribar, poc després, a unes antigues mines on podrem observar la capacitat de l’home per ferir la natura sense respecte i amb oca voluntat d’ajudar a reparar el mal provocat (2 h. 10 min.)

Passarem a l’altre costat del rierol i ascendirem lleugerament, fins a iniciar la baixada que poc més enllà ens portarà a la Font Freda (2 h. 20 min.)

El descens continua sense problemes fins a passar per la pleta de la Vila, amb un refugi i una àrea de picnic (2 h. 35 min.)

Les parets del vessant sud del Pedraforca, amb les seves llises plaques grises, són al davant. La pista passa pel costat d’una cinglera i, més avall, pel costat d’una font i finalment arriba al coll de la Trapa (3 h. 25 min.)

Ara falta fer els últims quilòmetres, d’asfalt, cap a la dreta, fins a Saldes (4 h.)

Observacions: Ja som a l’any 98. l’any de pujar a la Pica d’estats, el cim més alt de Catalunya. S’acosta el moment de la veritat...

Aquest cop us proposo una aproximació a una sortida que farem quan falti ben poc per pujar a la Pica. Un tomb per la cinglera del Costafreda, molt a prop del Pedraforca. Caminarem al voltant d’unes 4 hores, aquest cop per la serra d’Ensija a la comarca del Berguedà.

La cinglera de Costafreda és un petit apèndix que sobresurt de la serra d’Ensija en direcció a nord. El coll de Paradell, constitueix la fita més enlairada de la caminada i,al mateix temps, és una balconada amb esplèndides visions de la singular muntanya del Pedraforca.

Par facilitar el recorregut i no haver de fer un llarg tros de carretera asfaltada, es recomana, si es pot, anar amb dos cotxes i deixar-ne un a Saldes i l’altre a l’Hostal Pedraforca.

És una hivernal senzilla i sense complicacions.

Dinarem al restaurant Cal General de Saldes.

Tornarem a casa al voltant de les set de la tarda..