dissabte, 14 de gener del 2006

Embassament d'Utxesa

Comarca del Segrià. Primera sortida de l’any 2006.

Data: dissabte 14 de gener de 2006.

Hora de sortida: 8 del matí.

Programa: El dissabte dia 15 de gener a les vuit del matí sortirem en direcció a Lleida per l’autovia A-2. Ens aturarem en l’àrea de servei del Bruc per fer un tallat.

Torres de Segre és a escassos quilòmetres al sud de la ciutat de Lleida. La carretera Nacional-II ens acostarà a la capital del Segrià. Des d'allà una carretera interior porta a Torres de Segre. L'ermita de Carrassumada i els embassaments de Secà i d'Utxesa són als afores. A dintre el poble ja trobarem cartells indicatius.

Temps aproximat: 3 h. (13 km.)

Dificultat: Fàcil.

ITINERARI: L’excursió comença a l’aparcament de l'ermita de Carrassumada, des d'on es veu una bona perspectiva de tota la zona, els camps de conreu i els embassaments.

En baixar del tossal cal prendre la carretera asfaltada en direcció al poble. En uns 15 minuts trobarem, a l'esquerra el cementiri i tot seguit el canal amb una pista de terra que ens portarà fins a les comportes d'entrada del canal.

A l'altra banda de les comportes hi ha una altra pista que voreja l'embassament de Secà. La pista acaba a una carretera asfaltada. Cal seguir-la, sense deixar de donar la volta al pantà. En pocs metres trobarem un petit turó. Val la pena pujar-hi per veure, enlairats, els embassaments de Secà i d'Utxesa.

Poca estona després hi ha un creuament de camins. Si prenem la carretera de la dreta en pocs minuts arribarem a les comportes de sortida de l'aigua de l'embassament d'Utxesa. Després ens caldrà tornar enrere per reprendre l'excursió.

Si prenem la carretera de l'esquerra travessarem un pont. Aquest és el lloc on es divideixen els pantans de Secà i d'Utxesa: Secà a l'esquerra i Utxesa a la dreta.

A partir d'aquest punt el recorregut es complica. No hi ha pistes marcades i és qüestió d'anar donant la volta als diferents braços o cues que fa l'embassament de secà. És útil portar un mapa detallat de la zona tot i que cal tenir en compte que hi ha camins que porten als conreus que no hi seran marcats.

Després de travessar el pont deixarem la carretera asfaltada en trobar la primera pista de terra, a l'esquerra. Ens caldrà arribar a l'últim braç o cua del pantà, el més llarg. Com a referència cal dir que just al davant, a l'altre banda de l'aigua, hi veurem una urbanització. En aquest punt hi ha un sender que voreja tota la riba de l'embassament, fins arribar a la cua, al punt on ja no hi arriba l'aigua. Coincidirem amb una nova pista de terra. Prenent-la cap a l'esquerra farem cap a l'ermita de Carrassumada.

Observacions: A l'entorn dels pantans que formen l'espai d'Utxesa hi ha un munt de camins que els envolten o porten fins als camps de conreu. No hi ha cap ruta assenyalada i en el cas de l'excursió cal anar seguint diversos camins. És important portar un mapa de la zona, tot i que hi ha força pistes que no hi figuren. Cal anar doncs en compte perquè és força perdedor.

L'entorn del pantà de Secà està catalogat com a Refugi de Fauna Salvatge. Els refugis són àrees limitades per a preservar la fauna i hi està prohibit caçar o realitzar activitats que perjudiquin als animals.

A principis de segle, Catalunya, sobretot l'àrea de Barcelona, va experimentar un gran "boom" industrial. Es necessitava energia elèctrica i a molts llocs, sobretot als rius lleidatans, es van construir embassaments i centrals. Tot plegat va afectar el territori i el paisatge.

És el cas de l'entorn de Torres de Segre, al Segrià. Diverses valls es van inundar amb aigua del canal de Seròs i s'hi van fer petits pantans que es coneixen, globalment, com l'embassament d'Utxesa.

Els tradicionals conreus de secà s'han anat abandonant, a canvi dels de regadiu. Alguns animals d’estepa han desaparegut del seu hàbitat, però, a canvi, l'aigua ha fet que la zona s'hagi convertit en un important refugi per a altres espècies, sobretot les aus aquàtiques. De fet, actualment, part de l'entorn d'Utxesa és una reserva de fauna salvatge.

Amb tot, tant la zona d'estepa com la zona humida formen part del Pla d'Espais d'Interès Natural (PEIN).

L'excursió comença a l'ermita de Carassumada i es fa pels camins i senders que envolten el canal de Seròs i l'anomenat pantà de Secà.

(Com a Utxesa, es coneix tot el complex d'aigua que formen set pantans. N'hi ha un de concret que es diu d'Utxesa, però també hi ha el de Secà, Valletes, etc... Nosaltres anirem al de Secà, que forma part del PEIN de la zona i és on hi ha la reserva de fauna).

Des del tossal de Carassumada, els tons groguencs i marronosos dominen el paisatge. És el Segrià sec, terrós, cobert de vegetació estepària i dels tradicionals conreus de cereals. No gaire lluny de l'ermita de Carassumada, però, una clapa d'aigua trenca la uniformitat del territori. És el color blau dels embassaments d'Utxesa.

Arribarem a casa a les sis de la tarda.