dissabte, 27 de maig del 2006

Pic de Salòria (2.789 m.)

Cim més alt de la comarca de l’Alt Urgell

Data: dissabte 27 de maig de 2006.

Hora de sortida: sis del matí.

Ubicació: Comarca de l’Alt Urgell.

Temps aproximat: 4 h. (4 km.)

Programa: A l’hora indicada sortirem de Sant Boi amb cotxe, direcció la Seu d’Urgell i d’aquí, direcció Andorra. Passat Sant Julià de Lòria, agafarem un desviament a l’esquerra, direcció Os de Civis. D’aquí, seguirem per una pista asfaltada fins al coll de Conflent.

ITINERARI: Per accedir al coll de Conflent cal situar-se a Os de Civís, on s'arriba per una carretera de 8 km des de l’encreuament d'Aixovall, més amunt de Sant Julià de Lòria (Andorra), trencant a l'esquerra i passant per Bixessarri (a Sant Julià de Lòria s'accedeix des de la Seu d'Urgell per la N-145 en direcció nord cap a Andorra). Un cop a Os, se segueix pista amunt i, després de tres revolts, es passa la borda de la Plana, (1.640 m.) avui reconvertida en un gran hotel, on s'acaba l’asfalt i s'enfila la pista (en no gaire bon estat) que, a través d'uns altres vuit revolts, condueix al coll de Conflent.

Arribem al coll d'Aubaga (1.930 m), 3 km abans del de Conflent, surt una pista forestal cap a la dreta, ascendent, que hem d’agafar.

Coll de Conflent. Àmplia collada situada a 2.170 m. És l'única comunicació directa d'Os amb el territori català, a través de la vall de la Magdalena, totalment inviable a l'hivern i no apta per a turismes a l'estiu.

Un cop s'ha deixat el vehicle cal enfilar el fort pendent que, cap al nord, s'aixeca sobre el coll. No hi ha cap camí precís i cal anar guanyant alçada fent ziga-zagues per una pala dreta, on de vegades cal grimpar una mica, però hi ha uns pocs pinets que cal passar just per sobre. Cap als 2.400 m arribem a l'aresta oest després d’uns 25 minuts se sobrepassen uns esperons rocosos. Més amunt se surt a la cresta de l'aresta (cota 2.530 m). Seguim per la cresta, en pujada una mica més suau. Al començament es força estreta, però després es va eixamplant. Cal seguir-la ben bé pel damunt, uns pocs metres cap al vessant d'Os, on hi ha un camí fet. El pendent es dulcifica. Els darrers 100 m de desnivell, des de la cota 2.670 m, el camí passa per l'esquerra de la carena, pel vessant de Conflent.

2 h. S’és al pic de Salòria (2.789 m), marcat per un pedró. Àmplia panoràmica sobre les muntanyes d'Andorra i del Pallars. La vista paga l'esforç. Al sud tenim les terres de Lleida, on destaquen el Montsec i la vall del Segre; a l'oest veiem tota una sèrie de cims del Pallars, fins a l'Aneto, ja més enllà; al nord hi ha la Pica d'Estats i una mica a la seva dreta tots els cims fronterers d'Andorra; a l'est, la Tossa Plana de Lles, el Cadí i altres cims de la Cerdanya i del Berguedà.

El retorn es fa pel mateix camí que a l’anada. Baixem pel mateix camí de pujada. Cal comptar-hi unes dues hores. Si s’està molt en forma es pot completar l'itinerari carenejant cap al NW pels pics de Bassiets, la Torre de Cabús i el pic de Bassero, des d'on tornem directament al punt de sortida. És una volta que ens permet veure la vall de Setúria (s’ha d’afegir 1 h. 30 min. al temps indicat). Just una altra possibilitat de fer el Salòria és per aquesta carena que surt del port de Cabús (2.340 m), sobre les pistes d'esquí de Pal.

Un cop al coll, si abans s'ha confirmat el bon estat de la pista, i es disposa d'un vehicle tot terreny, es pot tornar a la Seu d'Urgell per la vall de Conflent passant per Santa Magdalena i Ars o per les bordes de Civís i Civís. Les dues variants conflueixen a Sant Joan Fumat on, ja per carretera, es fa cap a la Farga de Moles.

Observacions: El pic de Salòria s’alça sobre les valls de Conflent, de la Magdalena i de Salòria, dins del Parc Natural de l'Alt Pirineu. Aquesta última vall, a la capçalera de la qual hi ha el petit poble d'Os de Civís, té com a particularitat el fet que, tot i pertànyer a la comarca de l'Alt Urgell, té l’accés natural a través del riu Valira i per territori andorrà. El cim es troba en un punt estratègic, una mica endarrerit respecte de la línia axial pirinenca. D'aquesta forma les perspectives sobre els principals pics del sector són espectaculars. En especial destaca la visió de la pica d'Estats i del Sotllo.

El bony de Salòria, impròpiament anomenat pic de Salòria, a més de ser el cim comarcal de l'Alt Urgell i vèrtex geodèsic, es una ascensió atractiva en qualsevol època de l’any. Els prats verds, els boscos de pins, l’ample visió des del cim, tot són temptacions per a la vista.

Dinarem en algun restaurant de la zona. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.