diumenge, 5 de setembre del 2021

GR-5: De Montseny a Fontmartina pel Sot de l’Infern (900 m)

Dissabte 4 de setembre de 2021

Ubicació: Comarca del Vallès Oriental.

Temps aproximat: 4 h 30 min (13 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem per la AP-7 (ja gratuïta!), ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Montseny i després seguirem fins a la sortida 11 Sant Celoni / Montseny i anirem en direcció a Santa Maria de Palautordera i després, Sant Esteve de Palautordera i d’aquí fins al poble del Montseny, on aparcarem a la zona d’aparcament que hi ha molt a prop de l’església.

Itinerari: Montseny (poble) fins a Fontmartina i tornada, anada i tornada al mateix punt.

Sortirem de la zona d’aparcament del poble de Montseny. Tota l’excursió es segueix el GR-5. Sortirem del davant de l’església de Sant Julià que és la parròquia del poble. Agafarem el carrer Font Pujol que segueix pel Passeig de la Font i l’Hostal Montserrat.

A partir d’aquí, sortirem del poble i seguirem el GR indicat amb un plafó del sender complert i pal indicador que trobarem a la dreta de la carretera. En aquest punt, agafarem un sender en baixada.

Tot el camí està molt ben indicat amb els senyals del GR i pals indicadors, sols cal prestar atenció als senyals per no agafar un dels molts camins i pistes que hi han.

Bastant més endavant, passarem per la Font de l’Arboç.

Arribarem a la entrada del Càmping de Font Martina, amb una barrera. Si seguim el GR-5.2 (variant) a l’esquerra, a l’altre banda de la carretera i una mica més endavant, arribarem a una zona de lleure de Fontmartina amb la font de la Plana del Coll.

Si seguim el GR a la dreta, per una pista, anirem a la zona coneguda com Sot de l’Infern.

La tornada la farem pel mateix camí.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/gr-5-de-montseny-a-fontmartina-pel-sot-de-linfern-83017271

Observacions: Arribem al poble de Montseny, l’únic que manté el nom de tot el massís. Aquest municipi era conegut, antigament, com Sant Julià de Montseny i forma part del vèrtex de separació entre el Vallès Oriental, La Selva i Osona. Etimològicament el seu nom prové del llatí “monte signi”, és a dir “muntanya del senyal”, de la mateix amanera que tota la serralada, perfectament visible des de mar. La documentació més antiga del poble, del 1079, permet saber que ja els segles X o XI s’hi havia format un nucli de població, probablement molt més antic, amb dues capelles al voltant de les quals hi vivien les diverses masies de pagesos de l’entorn.

En general, tot el terme formava part, segles enrere, del domini del castell de Les Agudes. Aquell castell, del qual no en queda cap resta, va ser el que va originar el llinatge de Sesagudes. Els senyors van dominar un ampli territori fins a Fogars de Monclús i Miravalls.

Aquell castell, del qual no en queda cap resta, va ser el que va originar el llinatge de Sesagudes. Els senyors van dominar un ampli territori fins a Fogars de Monclús i Miravalls. Les fortaleses de Miravalls i de les Agudes van quedar abandonades a partir del moment que els senyors es van situar permanentment a Montclús. Al marge de la informació existent que parla del poblament del municipi del Montseny, el document més antic és de l’any 862 on s’hi esmenta el coll de Sant Marçal (“inter duos signos”).

Aquesta excursió segueix el GR.5 en direcció est i amb l’objectiu d’anar fins a Fontmartina. Estem a principis de setembre i aquests dies fa molta calor, per això hem buscat una excursió que camini per dins del bosc i ens ofereixi una mica d’ombra.

Boix de l'Església de Montseny

Boix (Buxus sempervirens) situat al pati de l’Església de Montseny, té part de la capçada sobre el carrer. Hem mesurat: alçària = 8 m; volt del canó (per sota de l’engruiximent a causa de la bifurcació del tronc) = 1,03 m; capçada mitjana 7 m. Fou declarat arbre monumental l’any 1990. Més informació: https://plantipodes-am.cat/fitxes/boixesglesiamontseny.html

Vàrem fer una excursió del maifemcim al Sot de l’Infern, el 27 de desembre de 2008, un dia plujós i just un mes després d’arribar del primer viatge a la Patagònia. Aquí podeu veure la ressenya: http://maifemcim.blogspot.com/2008/12/el-sot-de-linfern-parc-natural-del.html

Dinarem al Restaurant Can Manel, Disseminat Can Manel, s/n, Montseny, tel: 93 847 30 35.

Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.