dijous, 31 d’agost del 2006

Puig de la Mola (534 m.)

Data: 31 d’agost de 2006

Hora de sortida: 9 del matí.

Ubicació: Comarca del Alt Penedès (Parc del Garraf)

Distància: 9.8 km

Paisatge, arquitectura i natura al marc peculiar del massís calcari del Garraf, declarat parc natural a causa del seu valuós i peculiar conjunt de paisatges, orografia, fauna i flora.

L'antic hospital medieval d'Olesa, conegut com a hospital de Cervelló o de Santa Maria de Bonesvalls, és una obra notable amb elements del segle XIII i una bonica torre de planta quadrada. A l’entrada del recinte hi ha l’església de Santa Maria, que conserva pintures gòtiques. És un exemple ben conservat de ’arquitectura hospitalària medieval. Una xarxa d’hospitals cobria les vies de comunicació més importants del país. El d’Olesa de Bonesvalls va ser fundat l’any 1262, just on passava l’antic camí que duia de València a Barcelona. Aquest establiment va donar acolliment als malalts durant segles fins que la construcció de la nova carretera del port de l’Ordal, ales acaballes del segle XVIII, li va restar importància. El conjunt és fortificat i conserva una torre mestra de planta quadrada, i la capella de Santa Marta de l’Hospital. Es tracta d’una obra del segle XIII, de transició del romànic al gòtic, molt reformada al llarg dels segles XVI i XVII. Des del mateix hospital es veuen els indicadors del GR-5 que va de Sitges a Canet de Mar, passant pel Garraf, l’Ordal, Montserrat, sant Llorenç del Munt i l’Obac, el Montseny i el Montnegre i el Corredor.
L'excursió comença al barri de l'Hospital d'Olesa de Bonesvalls. S'hi arriba des de les Cabòries, al peu de la N-340, seguint la carretera BV-2411 en direcció a Begues i, en direcció contrària, des del Baix Llobregat, per Gavà i Begues. Des de la carretera es baixa al barri de l'Hospital passant per davant de la parada d’autobusos, situada a 100 m del trencall d'accés a Olesa en direcció a Begues. El vehicle es pot estacionar a l'aiguabarreig de la riera d'Oleseta i de la riera de Begues.

L'itinerari comença a la plaça de l'Hospital, on es veuen els indicadors del GR-5, que se seguirà fins al final de l'excursió. Es travessa la riera de Begues pel mateix aiguabarreig esmentat i se segueix aigües avall per la pista forestal de la riba esquerra. S’entra al Parc Natural del Garraf.

Més endavant, el camí perd amplitud i, en una bifurcació (253 m, 0,7 km), cal desviar-se a l'esquerra i enfilar-se muntanya amunt, sempre seguint el GR-5, molt pedregós. De primer cal pujar fins a la cresta i després, pel camí de Sapalla, resseguir la riera del Pi d'en Lluc, un altre Serrat (331 m, 2,5 km) i el fondo de l'Astor per descendir a la pista que s'havia deixat, al fondo de les Fenaloses – Boixosa - Ferrals (314 m, 3,1 km), al peu de les runes del maset de l'Esquerrà.

Uns 350 m més amunt (3,45 km) es troba una bifurcació a la dreta que mena a l’avenc de l'Esquerrà, enmig d'unes alzines. L’avenc té 206 m de profunditat.

100 m després (340 m, 3,55 km) es deixa la pista girant a l'esquerra per un camí en forta pujada que fa drecera (marcat amb una fita), deixa a la dreta el pou de l'Esquerrà (361 m, 3,8 km) i es retorna a la pista en un revolt on hi ha les runes del corral de l'Esquerrà (368 m, 3,9 km, després d'1 h).

De la seva esquerra surt un sender que condueix, cap al sud sud-est, al puig de la Mola. (GR-92.3 Mediterrani), tallat al pas de vehicles amb una cadena.

S'agafa i es deixen les marques del GR-5 que per la pista forestal porta a Sitges. A mesura que el camí s’acosta al cim, el pendent s’aguditza i gira cap a l'est.

En una hora i mitja s'haurà arribat al puig de la Mola, a 534 m d'altitud i a 4,9 km de la sortida, un bon mirador i observatori del Garraf i de l'entorn oriental del Penedès, on encara s’observen vestigis de l'ús agrícola dels sòls, avui ja abandonats.

El camí de retorn és el mateix que el de pujada i es pot fer en una hora i quart.