diumenge, 21 de gener del 2007

Cap Norfeu (160 m.)

Data: dissabte 27 de gener de 2007.

Ubicació: Comarca del Alt Empordà.

Temps aproximat: 3 h. 30 m.

Itinerari: Agafarem l’autopista AP-7 direcció Girona, seguirem direcció a Figueres i d’aquí fins a Roses.

En arribar a Roses es travessa tot el Passeig Marítim. A l’alçada del port hi ha una rotonda, amb una escultura d’un vaixell de paper al mig. Cal fer la volta en direcció oposada a la que s'ha fet fins ara. Després de mig quilòmetre, a la dreta, hi ha el trencant de Cala Montjoi i Cala Jóncols.

Hi ha uns quants quilòmetres de carretera asfaltada fins a Cala Montjoi. A partir d’aquí es transforma en una pista de terra que porta a Cala Jóncols.

La ruta no té pèrdua. Només cal seguir els senyals vermells i blancs del sender de Gran Recorregut GR-92. També és coneix com a Camí de Ronda. Durant aquest tram es van trobant força cartells que ho indiquen.
Des de Cala Montjoi es pren el camí, que sempre va vorejant la costa. Passa per la Punta de la Ferrera, travessa les cales Calitjàs i Pelosa i s’enfila cap a la península de Cap Norfeu. Hi ha diversos senders que donen tota la volta al Cap Norfeu. Tots comencen i acaben en aquest mateix punt, a peu de la pista de terra. Val la pena pujar pel de la dreta, fins a la Torre de Norfeu, i seguir-lo fins al final on hi ha el Mirador de la Punta de Norfeu. El retorn es pot fer pel mateix lloc o per l’altre sender que arriba al mirador.

Una vegada a la pista forestal, cal seguir-la uns metres fins a trobar novament el GR-92.

Gastronomia: Dinarem al restaurant Cal Sagristà de Peralada. c/. Rodona, 2. Un antic convent d’agustines en ple centre de Peralada, és un lloc de visita molt recomanable. I no tan sols perquè te un entorn i una terrassa envejables, sinó també perquè la seva cuina és probablement una d eles millors de la zona. A cal Sagristà podrem escollir entre plats autènticament empordanesos i altres de més convencionals de cuina de mercat. Els tradicionals plats de bacallà o els celebradíssims platillos no tenen res a envejar als plats de pasta, al carpaccio de tonyina o al pastís de porros gratinat. I tot plegat per acabar amb la temptadora pastisseria de la casa, un altre dels seus grans atractius.

Cultura: Visita a la Canònica de Santa Maria de Vilabertran. Magnífic conjunt romànic, a 1 Km de Figueres, que constitueix un dels exemples millor conservats a Catalunya de l’arquitectura de les canòniques regulars medievals.

L’església de 3 naus, de finals del s. XI, amb un elegant campanar llombard (S. XII) i el claustre (s. XII i XIII), que conserva perfectament la disposició de les diferents dependències monacals, són els principals elements del monument, creant un conjunt harmònic d’una sòbria bellesa.

Es destacable l'extraordinària creu d’argent del s. XIV, que es conserva a l’església.

Horari De dimarts a diumenge, inclosos els festius.

De l'1 d'octubre al 31 de maig: de 10'00 a 13'30 h. i de 15'00 a 17'30 h.

De l'1 de juny al 30 de setembre: de 10'00 a 13'30 h. i de 15'00 a 18'30 h.

Observacions: El sender de Gran Recorregut GR-92, el sender del Mediterrani, volta tot el Cap de Creus. Té però, dues variants, una per l'interior i l’altre per la costa. El que passa per la costa és el que es coneix com a Camí de Ronda. Els dos senders i el Camí de Ronda estan assenyalats amb cartells.

La Tramuntana bufa molt sovint a tot el cap de Creus. A vegades pot resultar empipadora, però quan bufa fort és quan l’ambient està més net de núvols i els paisatges són més espectaculars.

Al voltant del Cap Norfeu hi ha diverses coves, algunes d’elles submarines. Podem arribar a peu, però, a una de les més espectaculars. A l'inici de la península de Cap Norfeu, a tocar del cartell d’informació, hi ha una pista de terra que ressegueix part de la vessant est de la península. Quan s’acaba es transforma en un corriol. Seguint-lo durant uns metres hi ha aquesta cova, que està protegida per una paret de totxos, ja que s’hi ha viscut en diferents èpoques.

Tornarem a casa a quarts de vuit del vespre.