diumenge, 19 d’agost del 2007

Puig de la Mola-2 (534 m.)

Data: dijous 30 d’agost de 2007. (matinal)

Hora de sortida: A les vuit del matí.

Ubicació: Comarca de l’Alt Penedès.

Temps aproximat: 2 h. 30 m.

Itinerari: La ruta que us proposo, s’endinsa pel Parc natural del Garraf. El Puig de la Mola és el cim més alt de la serralada del Garraf.

Olesa de Bonesvalls (Alt Penedès) és el punt inicial de l’excursió. A Olesa s’hi arriba des de Gavà, per la carretera BV-2411, passant per Begues. Al costat de l’encreuament d’Olesa hi ha el barri de l’Hospital. És aquí on es pot deixar el cotxe per poder fer aquesta ruta a peu. Està totalment senyalitzada.

Un cop al barri de l’Hospital ja es veuen els indicadors del GR-5 que se seguirà fins al final de l’excursió. S’entra al parc natural del Garraf. El primer tram desfila pel costat de la riera. Més endavant, el camí perd amplitud i, en una bifurcació, cal desviar-se a l’esquerra i enfilar muntanya amunt, sempre seguint el GR-5. primer cal pujar fins a la cresta i després resseguir la riera del Pi d’en Lluc i el fondo de l’Astor.

Després de 35 minuts s’arriba a un revolt en què el camí inicia l’ascens.

Al cap de 50 minuts es torba un altre camí. Es continua l’ascensió fins a trobar una bifurcació a la dreta que mena a l’avenc de l’Esquerrà, enmig d’unes alzines. L’avenc té més de 200 metres de profunditat.

Al cap d’una hora es troba una fita. De l’esquerra de la fita surt un sender que condueix al puig de la Mola, a 534 m. d’altitud, un bon mirador i observatori del Garraf i de la zona oriental de l’Alt Penedès, on encara es poden trobar vestigis de l’ús agrícola dels sòls, avui en dia abandonats.

El camí de retorn és el mateix que el de la pujada i es pot fer en una hora i quart.

Observacions: Cal dur aigua.

Remarcar que el Parc natural del Garraf és un massís càrstic, de cims arrodonits, que està solcat per valls profundes, i que s’alça a la vora del mar. Té cavitats d’interès espeleològic i una interessant vegetació, que ofereix en general un paisatge típic de la Mediterrània meridional, amb predomini d’un dens matollar d’entre 1 i 3 metres d’alçada, amb domini del garric o coscoll. També hi ha abundància del margalló, que gaudeix d’una normativa protectora i que és l’única espècie de palmera autòctona d’Europa.

L’esmentat parc té una superfície protegida de 12.376 hectàrees i engloba les poblacions d’Olesa de Bonesvalls, Begues, Gavà, Sitges, Castelldefels, Sant Pere de Ribes, Vilanova i la Geltrú, Olivella i Avinyonet del Penedès, a les comarques de l’Alt Penedès, Garraf i el Baix Llobregat.