diumenge, 18 d’octubre del 2020

Muralla de Finestres – Roques de la Vila (603 m)

Dissabte 17 d’octubre de 2020

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarca de la Ribagorça (Osca).

Temps aproximat: 5 h 45 min (15,1 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem per la A-2. Després seguirem fins a la sortida 460 on agafarem la N-230 i passarem per Alfarràs i seguirem en direcció a Benavarri.

Seguirem per l’esmentada carretera N-230 en direcció Pont de Suert i abans d'arribar a Benavarri, al km. 54, passat l'aeròdrom de Benavarri, girarem a mà dreta cap a Estopanyà (Estopiñán). Poc abans d'entrar al poble hem de desviar-nos a mà esquerra per una pista que porta a Finestres (hi ha un pal indicador de fusta). Seguirem per la pista i aparcarem el cotxe just passat el pont de Penavera. La pista des d'Estopanyà fins el pont té alguns trams compromesos per a turismes normals, cal anar amb compte.

Itinerari: Començarem a caminar des de el pont de Penavera, seguint la pista forestal al llarg de 6,4 Km seguint marques blanques i grogues del PR-HU45 fins arribar al poble abandonat de Finestres.

Als 2 km de pista trobarem un pal indicador "Finestres 4.5km" Continuarem per la dreta (per la pista de l'esquerra aniríem a Montfalcó).

L’entrada de la vila està coberta d’herba que engoleix les restes de les antigues edificacions. Al fons veurem el pantà. Ens introduirem entre les ruïnes i, prenent l'únic carrer que articula el poble, el creuarem pel costat de l'església i trobarem fletxes que indiquen el camí cap a les dues ermites: Sant Marc i Sant Vicenç. Un cop a l'ermita de Sant Marc, baixarem al peu de les Roques i continuarem fins a l'ermita de Sant Vicenç.

Agafarem primer el sender que ascendeix fins a l'ermita de Sant Marc, i en menys de deu minuts, arribarem a l'ermita on podrem gaudir d'unes magnífiques vistes de l'espectacular muralla de les Roques de Finestres, que travessa el canal de Canelles.

A dins l'ermita de Sant Marc hi ha un mural. A la part del darrera, hi ha un Mirador, amb bancs de fusta per seure i admirar el pantà de Canelles, (el mes gran de Catalunya i el tercer d’Espanya) (panell informatiu). Les millors vistes de la "Muralla de Finestres" són des d'aquí: les formes rocalloses de la cresta semblen espases paral·leles i sembla que s'hi pugui caminar pel mig, malgrat no és possible, doncs entre els estrats verticals hi ha un bon estimball. El conjunt conforma un paisatge realment extraordinari.

El pantà de Canelles està situat entre la vessant aragonesa de Montsec (anomenat Montsec d'Estall), i la de Montsec d'Ares, aquesta en territori català.

Tornarem al poble i seguirem per un altre camí, amb un cartell indicatiu que assenyala l'ermita de Sant Vicenç.

El camí fitat, amb una mica més de dificultat, comença amb un fort descens fins al barranc de Sabinós, passant per un bosc de pins. Trobarem una cruïlla de camins, a l'esquerra es veu la caseta dels Moros i a la dreta el camí que ens portarà al peu de la muralla i paral·lelament a aquesta, seguirem pel sender que va ascendint fins a arribar a les restes del castell de Finestres, on hi ha les ruïnes de l'ermita de Sant Vicenç de Finestres, ermita romànica dels segles XI y XII. enfilades a l'espectacular formació rocosa.

Per baixar a l'ermita han equipat dos metres amb 5 grapes de ferro tipus via ferrada i un cable d'acer per ajudar, sense complicació.

Tornarem pel mateix camí.

Traça des de el pont de Penavera: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/muralla-de-finestres-roques-de-la-vila-58790610

Traça, des de el principi de la pista forestal i el final de l’asfalt, sortint del poble d’Estopanyà: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/pont-de-penavera-finestres-ermita-de-sant-marc-roques-de-finestres-ermita-de-sant-vicenc-pont-de-pe-9383801

Observacions: Un lloc privilegiat amb magnífiques panoràmiques sobre el pantà de Canelles. La muralla de Finestres és una meravella geològica modelada al llarg dels anys, formada per estrats verticals semblants a espases, fruit d’un plegament. Entre les dues línies d’estrats hi ha l’ermita romànica de Sant Vicenç i les restes d’un castell medieval, fins on s'hi pot accedir a peu.

Encara que Roques de la Vila és el nom com sempre es va conèixer a aquesta formació geològica, actualment és més coneguda com la "muralla xinesa" de Finestres.

Pel que fa al nom d'aquestes parets de roca vertical, estaria bé fer servir habitualment el nom més nostrat i més genuí, és a dir, les Roques de la Vila.

El poble de Finestres, ara gairebé abandonat, va rebre un cop mortal, com tots els de la zona del Montsec d’Estall, amb la construcció al 1960 del pantà de Canelles a la Noguera Ribagorçana. Van perdre les millors terres de conreu, i també la comunicació amb els pobles veïns catalans. El poble era famós pel seu oli d’oliva, encara se’n poden veure uns quants estris per a la seva elaboració entre les cases abandonades. Avui només resta una casa on hi viuen a temporades, Casa Coix.

Es tracta d'una excursió sense gaire dificultat que es pot fer seguint una senzilla ruta de senderisme.

Malgrat l’interès per imposar els topònims espanyolitzats a les publicacions, mapes, i indicadors de la zona, la llengua dels pobles dels voltants és un sucós català.

Ens endurem el dinar.

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.

NOTA: El 7 de desembre de 2022, a la web de RAC1.cat publiquen un article de la Muralla de Finestres en el que citen la nostra ressenya. Això ha incrementat les visites a la nostra pàgina, moltes gràcies amics de RAC1 i al periodista Martí Paola que escriu l'article. Aquí el podeu veure: Aquesta és la "muralla xinesa" natural que tenim ben a prop de casa i que segur que no coneixies (rac1.cat)