diumenge, 25 d’octubre del 2020

Sant Salvador del Corb (958 m) - Roc del Cogul (886 m)

Dissabte 24 d’octubre de 2020

Ubicació: Comarca de l’Alt Urgell.

Temps aproximat: 5 h (9,6 km)

Dificultat (1): Mitjana (Difícil si s’opta per pujar fins a la Roca del Corb).

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem per la A-2 fins a la sortida 545, on anirem en direcció a Calaf i Torà.

Des de la carretera C-14 (Oliana - Coll de Nargó), agafarem la carretera LV-5118 cap a Peramola. Aquest trencall cap a Peramola el trobarem just al costat d'un pont que fa la C-14 a sobre del riu Segre (3 km al N d'Oliana i 800m al S de la presa del pantà d'Oliana). Avançarem 4,2 km per la carretera LV-5118 i arribarem a un altre trencall, nosaltres ens desviarem a la dreta seguint sempre les indicacions de Peramola. Deixarem enrere a la nostra dreta el veïnat del Roser i entrarem al nucli de Peramola. Arribarem directament al safareig de Peramola, punt d'inici de la ruta, i que es troba just al final de la carretera. Podem estacionar els vehicles sense problemes en aquest carrer.

Itinerari: Peramola - Sant Salvador del Corb - Agulla del Corb - Roc de Cogul.

Sortirem per la carretera per on hem entrat al poble i pocs metres enllà agafarem un carrer a mà esquerra amb direcció a la Capella del Roser. Més endavant deixarem la Capella del Roser enrere i seguirem les indicacions de la Ruta del Corb. Anirem pujant per un camí fàcil fins arribar a les ruïnes de la Casa de Nerola, aquí continuarem seguint les indicacions cap a la Roca del Corb on el camí més endavant comença a pujar una mica més fort. A mitja pujada trobarem el trencall que baixa fins a Can Boix, que no seguirem.

Continuarem pel corriol fins a sortir a un trencall de pistes (Els Quatre Camins). Aquí seguirem la pista de més a la dreta.

Pista amunt passarem pel costat del Forat del Corb, un avenc d'uns 50 m de profunditat i que veurem a l’esquerra, amb un pal indicador. Cal anar amb compte, doncs una caiguda dins del forat podria tenir conseqüències greus. Continuarem per aquesta pista i passarem pel trencall que porta a la Casa del Corb (per aquí tornarem desprès). Més endavant veurem una balma a dalt a l'esquerra, un petit corriol que puja, és una balma feta de fang i amb les parets força gruixudes.

Continuarem pista amunt, de seguida veurem les impressionants vistes de la Roca de Sant Honorat (on hi vàrem pujar el 5 de maig de 2007, aquí podeu veure la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com/2007/05/moles-de-sant-honorat-1061-m.html), just davant nostre. Continuarem per aquesta pista fins que trobarem el trencall a mà esquerra que puja fins a l'ermita de Sant Salvador del Corb i l'Agulla del Corb (958 m), des d'on es tenen unes magnífiques vistes, només hem d'anar seguint les fites per arribar-hi. L’ermita queda a l’esquerra del camí de pujada, just abans d’arribar al cim. Un camí hi porta en pocs minuts, queda uns metre per sota del cim, situada en un sots-cim.

Sant Salvador del Corb és una església romànica. És un monument protegit com a bé cultural d'interès local, i és considerada l'església romànica més petita de Catalunya. Està encinglerada sobre un petit collet entre la segona i tercera agulla del conjunt d'Agulles del Corb. Aquest conjunt es troba a l'est del massís de conglomerats de la Roca del Corb. Per ambdós costats, queda abocada a uns espadats de prop de cinquanta metres sobre la base del cingle. Només per la banda de ponent es pot accedir a la part sud de la capella. L'edifici actualment es troba en ruïnes. L'església de Sant Salvador del Corb és un temple que pot correspondre a dos períodes constructius. En l'última fase, es posa de manifest en la unió de l'absis amb la nau, segueix les directrius del primer romànic interpretades d'una forma lliure i poc refinada. L'edifici està datat a finals del segle XI.

Desfarem el camí fins a la pista i la seguirem a l'esquerra. Més endavant quant la pista s'endinsa dins del bosc i just abans de fer un tomb a la dreta, hem de veure un corriol a l'esquerra, senyalitzat amb fites, que puja fort amunt. Aquest corriol és el que dona accés al tram equipat per pujar a la Roca del Corb, sinó volem pujar continuarem per la pista, (en cas contrari l’agafarem i pujarem fort amunt. Desprès de pujar uns 5 minuts per un corriol una mica tapat, sortirem a dalt d'un collet on a la dreta ja veurem un parell de cadenes que ens ajudaran a pujar fins dalt (tram no recomanat si està mullat). Un cop a sobre el llom de la roca continuarem tot recte per arribar al cim de la Roca del Corb (nosaltres no hi hem pujat).

Un cop vist tornarem enrere fins la pista i la seguirem a l'esquerra. Hem de seguir aquesta pista durant força estona, sempre envoltant la Roca del Corb. Passarem pel costat del Corral del Corb i desprès de passar per un petit tram equipat amb cadenes, arribarem a la Casa del Corb, situada dins una balma i on encara s'hi conserven les diferents estances, inclòs un antic forn. Retornarem al camí i seguirem rodejant la roca, amb pocs metres tornarem a sortir a la pista per on havíem vingut.

Seguirem la pista a la dreta fins el trencall de Quatre Camins, deixarem el trencall a la dreta per on hem pujat i continuarem per l’esquerra. Poc més endavant la pista principal baixa cap a la dreta, nosaltres seguirem recte per un camí secundari. Aquest camí ens portarà fins a una petita esplanada on hi ha un corriol que marxa planer a l'esquerra i una pista que puja molt fort just al davant, nosaltres agafarem la pista, que ja a dalt de tot es converteix en un petit corriol i acaba arribant al Roc del Cogul (886 m), d'es d'on es tenen unes impressionants vistes del poble de Peramola i de tota la vall d'Oliana i rodalies. Un cop vist tornarem enrere i agafarem el corriol que ara tindrem a mà dreta.

Anirem seguint aquest corriol que no té cap pèrdua i que va perdent alçada progressivament, pel mig del bosc. Més avall sortirem a un camp d'oliveres, anirem a la dreta per una pista i seguirem el terreny més fressat fins que acabarem sortint un altre cop als safareig, punt final d’aquesta ruta.

Traça: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/peramola-sant-salvador-del-corb-roca-del-corb-roc-de-cogul-59187432

Observacions: Ruta fàcil i la gran part del recorregut senyalitzada. L'únic tram delicat és si es vol pujar a dalt la Roca del Corb, on no hi ha cap senyalització i la pujada es fa per un tram equipat amb cadenes, gens recomanable si està mullat.

A la serra de Sant Honorat podem identificar-hi tres unitats ben diferenciades, d'est a oest: el Roc de Rombau (991 m), les Roques de Sant Honorat (1.068 m) - on hi vàrem pujar el 5 de maig de 2007, aquí podeu veure la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com/2007/05/moles-de-sant-honorat-1061-m.html - i la Roca del Corb (995 m). Aquesta ruta que us proposem aquí ens porta a descobrir la Roca del Corb, la més occidental de les tres. Durant l'itinerari ascendirem fins a l'ermita romànica de Sant Salvador del Corb -la més petita de Catalunya-, visitarem diverses balmes troglodítiques i caminarem pel capdamunt d'un espectacular altiplà rodejat de cingles vertiginosos. També descobrirem el Roc de Cogul, un excel·lent mirador que s'aixeca just per sobre del poble de Peramola.

L'ascensió a l'ermita de Sant Salvador del Corb no presenta dificultats tècniques malgrat que el pendent és acusat. L'ascensió a l'altiplà de la Roca del Corb sí que presenta dificultats tècniques: cal grimpar per un tram rocós que està equipat amb diverses cadenes metàl·liques que hi ha col·locades estratègicament. Classifiquem aquesta ruta amb el grau de dificultat "Mitjana" perquè la ruta es pot fer igualment sense realitzar aquesta ascensió (grimpada); si ho volem així, només cal que anem resseguint la base de la Roca sense desviar-nos per pujar-hi. La dificultat de la ruta considerant aquesta grimpada passa a ser "Alta".

L'itinerari està ben senyalitzat sobre el terreny amb el nom de "Ruta del Corb". En algun punt també hi ha panells indicatius amb explicacions de la geologia, història, fauna i flora de la zona.

Ens endurem el dinar.

Tornarem a casa als voltants de les cinc de la tarda.