dilluns, 3 de desembre del 2007

Matagalls (1.697 m)

Matagalls (1.697 m.) 6 de desembre de 1997 - Primera sortida de maifemcim

Aleshores encara no teniem nom.

Els fundadors al cim: Lluís Campano, Carles Lligadas, Jordi Isidro, Paquita Luna, Josep Parés i Maria Moya.

dijous 6 de desembre de 2007 - Sortida commemorativa dels 10 anys de maifemcim.
Hora de sortida: 8 h.

Ubicació: Comarques del Vallès Oriental, Osona i la Selva.

Temps aproximat: 3 h. 30 m. (7,6 km.)

Itinerari: Deixarem el cotxe a l’aparcament de Collformic (1.145 m.) - (Carretera BV-5301 de Seva a Sant Celoni). A mà esquerra de la carretera per la que hem vingut trobarem unes escales, per les que pujarem, seguint en ferma ascensió per un camí pedregós fins trobar la pista del mas de Sant Andreu de la Castanya, que deixarem, per seguir a l’esquerra i muntanya amunt, per una senda anomenada Carena dels Roures, fins assolir el Pla de la Barraca (1.370 mts.), planúria ample i herbada, ocupada al seu centre per un antic pou de gel, quedant un refugi enlairat en un turó a la nostra esquerra. En aquest punt el camí no és tan evident, encara que no té pèrdua, ja que hem de seguir muntanya amunt, remuntant cap a la dreta, un llom pedregós i costerut que ens ha de conduir al Turó Gros (1.542 mts.), des d’on comencen a gaudir de bones panoràmiques de la vall de la Tordera, que neix als nostres peus, de la plana de Vic i de les muntanyes prepirinenques.

Ara el sender es torna planer i caminem a llom de la serra, arribant a un collet herbat als peus del Turó de l'Estanyol i d’aquí al Collet del Llops (1.565 mts.), quedant-nos al davant (cap al NE) la darrera rampa i sobre d’ella el nostre objectiu, la Creu del Matagalls, ja molt evident. En aquest collet trobarem a la nostra esquerra la font Freda i de la Rosa.

Aquest tram torna a ser bastant pendent (d’un 22% d’inclinació) i descarnat, però la visió propera del cim fa que s’escometi amb ganes i que ens durà directament al cim en més o menys 1,5 hores. La Creu del Matagalls (documentada ja l’any 1.614) és un vèrtex geodèsic situat a 1.697 metres d’alçada, i tot i ser la tercera cota del Montseny, després del Turó de l’Home i Les Agudes, és un dels millors miradors del país, donat que, en un dia clar, la panoràmica s’estén des del mar fins al Pirineu, sense oblidar altres zones com la serra de Montserrat i el seus entorns.

Collformic. Hem deixat enrere el bar-restaurant
i travessem la carretera. Pujada marcada. 0:00 h

0,125 km Pista. La travessem i una mica a l’esquerra trobem
la continuació del corriol cap amunt. 0:05 h

0,400 km Pujada forta pel pedregar. Al collet veiem a la dreta
la masia de Sant Andreu de la Castanya. 0:10 h

0,650 km Pista. La travessem i continuem recte amunt. 0:20 h

1,500 km Collet. Canviem de vessant. 0:40 h

2,284 km Collet. Al fons a l’esquerra ja podem veure la Creu de Matagalls. 0:55 h

3,000 km Corriol a l’esquerra (porta a la font). Continuem recte amunt
pel de la dreta, cap al coll.1:15 h

3,800 km Cim i Creu del Matagalls. El GR5-2 continua per la dreta,
planejant i baixant lleugerament. 1:30 h.

El cim del Matagalls és arrodonit però es distingeix clarament per la immensa creu de ferro que hi ha instal·lada. Des d'allà tenim una esplèndida visió de les veïnes muntanyes del Montseny i de la vall de Viladrau, la Plana de Vic, les Guilleries i la vall de la Tordera. Els dies clars el panorama s’estén des del mar fins al Pirineu.

Observacions: El Matagalls, de 1.697 m, és un dels cims més característic del Montseny, un massís situat entre les comarques d'Osona, la Selva i el Vallès Oriental. La zona esta protegida com a Parc Natural i va ser declarada reserva de la Biosfera per la UNESCO.

El Matagalls és una de les muntanyes més emblemàtiques del massís del Montseny, no és la més alta, 1697 m, contra els 1707 del Turó de l'Home, però si que té l’honor de ser la més visitada pels excursionistes a peu.

De tothom és sabuda la tradició excursionista que té el Montseny, segurament per la seva proximitat a la ciutat de Barcelona i, òbviament, per la qualitat dels seu entorn natural, amb notables canvis de color, especialment espectaculars a la tardor, quan les castanyedes, rouredes i fagedes adquireixen cromatismes encisadors.

A on dinarem: Restaurant de l’hotel Husa Sant Bernat, Crta. Santa Mª Palautordera a Seva Km. 20.8 - Finca El Clot., 08460 Montseny