diumenge, 21 de desembre del 2008

La Foradada (698 m.)

29 de novembre de 2008

Hora de sortida: set del matí.

Ubicació: Montsià.

Temps aproximat: 4 h. 30 m. (11,8 km.)

Itinerari: Amb automòbil ens hem de dirigir en direcció sud (València) al poble d'Amposta per la Nacional 340. Un cop passada la variant que deixa el poble a la nostre dreta, comptarem 2 quilòmetres fins arribar a una benzinera a la nostra mà dreta. Deixem l'esmentada benzinera i a uns 200 metres més endavant, trobarem un taller de reparació IVECO (Tallers Garcid), que també deixarem per fer uns 150 metres més de carretera, fins un trencant, també a mà dreta d'on surt una petita carretera asfaltada i amb pegots de quitrà, per on seguirem la nostre ruta. En aquest trencant hi ha un rètol que diu "Ligallo Forcheron" i també "Mas d'en Miralles" i es troba just on la Nacional 340, fa un lleuger gir a l'esquerra.

Seguim aquesta estreta carretera uns 500 metres. Aquí trobarem un trencant. Nosaltres seguirem per la carretera de la nostre esquerra per arribar tot seguit a una cruïlla. En aquesta hi ha indicadors, nosaltres seguim de front cap a el "Mas d'en Miralles", on hi arribarem en 1000 metres més d'aquesta carretera. Deixem el Mas a la nostra dreta així com una fabrica d'alimentació pràcticament enganxada al Mas.

A tocar de la fàbrica un altre trencant ens farà prendre la carretera de l'esquerra, també asfaltada, molt estreta (just hi passa un auto), per fer 800 metres més i deixar el vehicle en un petit aparcament a l'esquerra, just on l'asfalt es substituït per greda. En aquest indret, a la dreta i sota un xiprer, també es por deixar l’automòbil.

S'inicia la caminada. Cal anar camí amunt fins a trobar el GR-92, que se seguirà fins al final de l'itinerari (la Foradada).

El sender transcorre pel fil de la serra i, després de 30 minuts de caminar, ja es domina visualment el delta.

El sender continua i passa a la banda obaga. A 1 h 15 m. de camí hi ha l’àrea d'informació i Font d'en Burgar. (395 m) en un alzinar (km 3,25), on s'ha instal·lat un plafó interpretatiu de l'entorn i dels antics aprofitaments del bosc i es poden veure interessants restes de forns de calç. Trobem taules informatives de vegetació i bestiar de la zona. Girant a la dreta des de la font, el sender segueix serpentejant barranc amunt. Hi ha restes d'antics forns de calç. Tal com arribem a la font tenim dos camins, el de la dreta que segueix el GR. per el fons de la vall i el de l'esquerra que segueix les marques del PR., és més carenat i amb vistes al mar. Prenem aquest darrer camí, doncs està més ventilat i té millor vista. Anem per entre bosc, en suau

1 h. 35 minuts.- Sortim del bosc. Bones vistes del Delta de l'Ebre i de les viles de la comarca. El camí flanqueja i travessa un petit rierol eixut, per tal entrar en antics camps de conreu. Més amunt i en pujada, per carena, seguim el camí per entre garrics, molt curts d'alçada, barrejats, a primavera, per algun lliri de porrassa.

1 hora 45 minuts.- Coll (625m) Pal indicador, errat en els horaris d'ascensió al cim. Pugem fort per entre pedres i garrics fins al cim. El forat no es veu pas fins que hi estàs a sobre.

Després de 2 h i 10 min. s'és als plans del mas de Mata-redona (km 4,33), que s'han de travessar cap a l'esquerra per seguir després la sendera que, després de planejar una estona, arriba a una bifurcació amb un indicador: per l'esquerra, el camí previst i senyalitzat, és més curt però lleugerament més costerut; si se segueix per la dreta, caldrà virar a l'esquerra quan s'arribi a una petita carena i collet.

En 2 h i 20 min. s'és a la Foradada (km 5,6 - 698m) a cavall dels termes d'Alcanar, Freginals i Sant Carles de la Ràpita, mirador i amb un gran forat de 3 metres d'alt per 25 d'ample i una cova a la part dreta que travessa la serra del Montsià i permet gaudir del paisatge del delta de l'Ebre des de més de 700 m d'altitud. Cresta de pedra calcària d'uns 20 metres d'alçada Pel forat podem guaitar a 700 metres sota nostre tot el Delta de l'Ebre i els seus pobles. Diuen que en dies molt clars es pot veure l'illa de Mallorca. El cim no té pas cap estri ni marca, sí, que ho tenen les pedres que envolten el forat, que estan brutes amb diferents missatges fets amb pintures diverses.

El camí de retorn és el mateix, però com que és de baixada, es realitza més ràpidament que el d'anada.

Observacions: Ruta a un excel·lent mirador de la serra del Montsià situat a 700 m d'altitud, des d'on es pot gaudir de la bellesa del delta de l'Ebre.

La Foradada és un cim molt característic que es troba a la Serra del Montsià, a la comarca del mateix nom. Aquesta serra és una alineació muntanyosa al sud del Delta de l'Ebre, orientada de NE. a SO., paral·lela a la costa, formada por una base calcària, margues i dolomies i una cresta també calcària, origen del forat que dona nom al cim.

El cim més alt de la serra és La Torreta del Montsià amb 764 metres, però la Foradada té una situació més privilegiada degut a que es troba al seu extrem nord, té una considerable alçada i els seus vessants cauen bruscament quasi damunt del mar.

Recorregut: A més del que ja s'ha explicat al respecte el forat del cim, podem destacar en l'únic bosc que trobem en el camí, al voltant de la Font d'en Burga, el fet de que hi ha arbres com el teix, gaire bé extingit al nostre país, l'arç blanc o el perelloner. Aquest darrer arbre, el podrem veure al voltant del nostre camí i el reconeixerem per la seva llampant i grisenca escorça, la seva curta alçada i a primavera per les seves flors blanques.

Una mirada ràpida a ponent ens permetrà contemplar la pròpia serra del Montsià amb el cim de la Torreta com a punt més destacat de la serra.

A llevant, tenim el Delta de l'Ebre, sota mateix, als nostres peus. Distingim el riu, l'Illa de Buda, els pobles del Baix Ebre i gaire bé tots els del Montsià. Fantàstica vista del mar i en dies clars diuen que de l'Illa de Mallorca.

Si dirigim la mirada al Sud podrem apreciar, al fons, el mar mig tapat per totes les serres prelitorals com poden ser les de Molló o cingles de l'Arbolí. Davant distingim el poble i embassament de Siurana.

Cap a el Nord, podem distingir en primer pla tota la plana de Ulldecona i la serra de Godall, més enrere tots els ports de Tortosa Besseit.

El terreny no és gaire agradable, doncs està format per matollar mediterrani, molt pobre i a més, hi ha una gran absència de bosc degut als incendis que els anys 70 assolaren tota la costa i no s'han pogut recuperar per l'erosió a que està sotmesa la muntanya i al fort vent que bufa per les parts altes.

De totes maneres val la pena fer aquesta excursió per la seva senzillesa, comoditat i la impressionant vista que tindrem des del cim i el seu forat.

Dinarem al Restaurant Varadero. Avgda, Constitució, 1 de Sant Carles de la Ràpita. Tel.977-74-10-01. Tornarem a casa a quarts de set del vespre.