dilluns, 2 de gener del 2012

Collsacabra (830 m.)

7 de gener de 2012

Primera sortida de l’any

Hora de sortida: set del matí.

Ubicació: Comarca d’Osona.

Desnivell: 600 m. (acumulat)

Programa: Sortirem a les set del matí, pararem a fer el tallat als 4 Camins de Tona i seguirem direcció Vic, Roda de Ter i Santa Maria del Corcó on deixarem els cotxes.

Itinerari: Començarem l'excursió a Santa Maria de Corcó (690 metres d'altitud) o l'Esquirol. El nom del poble es empleat mundialment per designar als trenca - vagues, d’ençà d'uns fets del segle passat. Com que la població està edificada a sobre de roca, es deia que a l'Esquirol no s'hi entrava ni per terra ni per mar.

En sortirem pel carrer de Sant Bartomeu, on hi ha l'església parroquial a l’esquerra i l'Ajuntament a la dreta, en direcció Sud, pel passeig dels Gorgues, fins arribar als afores del poble veurem uns indicadors i hem de girar a la dreta (Passeig del Pedró), per uns carrers asfaltats d’una urbanització., fins trobar un altre pal indicador que ens fa girar uns 350º. per un camí de terra.

El camí baixa en direcció a la Riera de les Gorgues (580 m) encaixonada entre cingles on arribarem en 40 minuts.

5 minuts - Molí de la Bertrana (585 m) enrunat per l'aiguat de l'any 1940. Revoltem el torrent de Riupregon i al costat de les runes encara més esmicolades d’un pont i del Molí de l'Eixerit, 5 minuts.

Deixem el torrent que s'endinsa entre més cingleres i comencem a pujar fins a la Font del Vilar, 20 minuts, al límit del terme de Tavertet.

Poc abans de sortir del barranc trobem El Vilar (Desvilar de les Gorgues) a 680 metres, 5 minuts. Ja a l'altiplà del Cabrerès (plataforma de gresos, margues i calcàries eocèniques). La casa és citada l'any 1050 i fou reformada en el segle XVII, està voltada de murs que segons una llegenda construí el diable, naturalment a canvi de l'ànima de l'amo, però la mestressa enganyà al diable, dient-li que acabaria la feina si feia aprendre l'abecedari al seu fill (que només tenia un any) i si omplia el pou amb aigua de la riera (i per eina, li donà un cove); el diable fugí sense poder cobrar, burlat, com diu el poble, cuallevat.

Per entre mig de camps i clapes de roures i alzines, per una pista asfaltada, pujarem a Tresserres (830 m), 35 minuts, gran masia, amb la capella de Santa Cecília substituta de la Santa Cília, que veurem aviat.

La pista va seguint la carena, amb bones vistes sobre el sot de Balà.

35 minuts - Sobiranes (780 m) altre gran i bella masia. La voltarem i pel Sud i per sota el castell de Sobiranes o Sorerols arribarem a la Creu de Sobiranes, 10 minuts, ample collada sota de Sant Miquel de Sorerols (760 m) 10 minuts. Amb la casa propera forma un conjunt molt vistós, dominant un gran panorama. La capella ja existia l'any 1025, fou consagrada l'any 1091 i reformada el 1138; la meitat oriental està ornada amb arquets entre lesenes i té tres finestres.

Sant Miquel de Sorerols

Retrocedim, fins a la Creu, seguirem altre cop per la carena, per sobre el Morro de l'Abella, i tenint a la dreta el barranc amb la cova de la Bora Fosca.

35 minuts - Santa Cília (680 m). Entre la capella i l'embassament, comencen els cingles de Tavertet que segueixen fins el Far. La capella del segle XI, fou convertida en pagesia l'any 1685, no té l'absis, i en el seu lloc hi ha el forn de pa. A sota la casa, amb tot l'embassament al davant, agafarem la pista que segueix per sobre la cinglera i per damunt nostre tindrem el Roc de Migdia i les runes de la Grevolosa.

Passat el collet sota el Morro d'Abella, entrarem als camps de la masia Can Noguer (650 m) 45 minuts, amb el feréstec sot de Balà a la dreta i un pal amb una senyera.

Passada la casa, la pista puja lleugerament fins a la carretera (700 m) 25 minuts, a la carretera asfaltada que va de Santa Maria de Corcó (ara a 6 km.) a Tavertet (a 7 km.). L'any 1965 a Tavertet encara no hi arribava la carretera enquitranada. El millor, per no haver de fer una caminada per carretera de més de 1 h. 30 m. és fer-nos recollir en aquest punt pel taxi.

Observacions: Ens recollirà un taxi (Manel Silva. Telèfon: 629 708 077) de sis places que per 20.- Euros (a repartir entre els que hi vagin) ens durà fins a Santa maria de Corcó on tenim els cotxes. Agafarem els cotxes i ens anirem cap a Vilanova de Sau (35 minuts)

Dinarem al Restaurant El Canari – La Cuina de la Cèlia, de Vilanova de Sau, c/. Santa Maria, 4 Tel. 93 884 70 95
http://elcanari.cat/ un restaurant obert el 1999 per la Cèlia (cuina) i el Jaume (sala) no té cap més treballador, sols el matrimoni. Les verdures provenen del petit hort d’una pagesa de Blanes que les cultiva per a ells, els bolets dels boscos que rodegen el pantà de Sau, els peixos els van a cercar directament a la llotja de Palamós, l’oli el compren directament a Siurana, els cigrons de la veïna població d’Oristà, excel·lents, els pollastres, criats expressament, de Sant Bartomeu del Grau, la vedella, escollida a Galícia, les botifarres elaborades pel Jaume. En resum, un paradís gastronòmic que si no es veu no es creu. Des de el pa fins als postres, tot està seleccionat amb la màxima cura. faves si pèsols tendríssim, duts del Maresme, fricandó de cloïsses amb unes carxofes que es desfan a la boca, estofat de conill amb bolets, etc. i pels postres entre d’altres alegries, trobarem mató de cabra i quallada d’ovella, amb xocolata i un gelat. Un tros de gastronomia pura, en un paratge encantador. Cuina de la bona de la que es pot entendre i explicar. Preu mig: uns 45.- Euros per persona.

Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.