diumenge, 25 de novembre del 2018

GR-11: De Port de la Selva a Cala Taballera o Tavellera (196 m)

Dissabte 24 de novembre de 2018

Ubicació: Comarca de l’Alt Empordà.

Temps aproximat: 4 h 30 m (11,8 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i agafarem l’autopista en direcció a Girona. Ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei de La Selva, i seguirem en direcció a Roses – Cadaqués, agafant la sortida nº 4 en direcció a Roses. Seguirem en direcció a Llançà i Port de la Selva, on deixarem el cotxe a la cruïlla del carrer Empordà amb el carrer Puig Gros, on començarem la caminada.

Itinerari: 00:00 h: Començarem a caminar al Carrer del Puig Gros, on surt una pista amb una barrera (tancada a l’estiu i oberta a l’hivern per la circulació de vehicles)

Seguirem per la pista des d'on hi ha boniques vistes.

00:10 h: Ens trobarem amb diversos desviaments i escollirem el que marca Sant Baldiri de Taballera, Cap de Creus 16 km, que són les marques vermelles i blanques del GR-11. Anirem cap a l'esquerra. Als nostres peus veurem la Cala Tamariua i a l'altra banda del Port de la Selva.

Seguirem pujant amb un petit rierol a la nostra esquerra.

00:30 h: Deixarem a l'esquerra el desviament a Mas Puignau. Trobarem un desviament a la dreta cap a Mas Paltré i Cala Taballera, sempre seguint les marques vermelles i blanques. Tot seguit trobarem un altre desviament a l'esquerra cap a Sant Baldiri i Mas d'en Birba, i a la dreta a Cala Taballera. Ara cal caminar amb atenció doncs a pocs metres hi ha un altre petit desviament a l'esquerra on hi ha una petita edificació i en un cantó les marques vermelles i blanques.

00:45 h: Seguirem baixant pel camí i arribarem a les ruïnes de l'ermita de Sant Baldiri. Tornarem a trobar l'indicador a la Cala una mica més enllà. Ara el camí és més estret i baixa cap al barranc.

Sant Baldiri de Taballera (125m) és un interessant edifici romànic.

Deixarem enrere Sant Baldiri i continuem en la bifurcació pel camí de la dreta. A l'estona es creua la pista que porta a la Cala Taballera (per on abans passava el GR)

Arribarem a la riera que creuarem i seguirem les marques que ens indiquen cap a l'esquerra.

Sortirem a un altre camí i a la nostra esquena veurem Mas Paltré. Seguirem cap a l'esquerra. El camí torna a ser més ample.

Trobarem a l'esquerra el desviament a Cala Taballera. El camí és de baixada i després d'un giravolt veurem a baix la cala als nostres peus.

02:30 h: Després d'una forta baixada arribarem a la Cala Taballera. És un lloc tranquil. On es pot descansar si fa calor l'aigua ens convida a un bany. No serà el nostre cas...

En total són 2 hores i 30 minuts de trajecte per un camí no massa complicat. La recompensa final és una cala verge, d’aigües poc profundes i inserta a una badia cap al nord que ofereix una agradable sensació de perspectiva.

D’uns 135 metres de longitud aproximada i 15 metres d’amplada, Cala Tavallera no té cap mena de serveis i la seva superfície està formada principalment per còdols i quelcom de sorra. És la típica cala del Cap de Creus caracteritzada per aquests colors negres i grisos de tota la roca que l’envolta. Donada la seva dificultat d’accés la cala és nudista i molt poc freqüentada durant tot l’any. Un lloc meravellós, just premi per al caminant que vol descobrir paratges verges poc trepitjats.

Cala Taballera, o Cala Tavallera, és una exclusiva cala del Cap de Creus que té l’honor de ser uns dels extrems del sender de gran recorregut GR11, o Senda Pirenaica, la ruta que creua tots els Pirineus d’oest a est.

El GR11 és una mítica ruta de gran recorregut que surt del Cap Higuer, al Cantàbric, i finalitza al Cap de Creus. Uneix per tant l’Oceà Atlàntic amb el Mar Mediterrani, i ho fa al llarg d’uns 788 Kms de recorregut. El camí que us proposo per conèixer aquesta platja no és tan llarg, no os preocupeu....

Anada i tornada pel mateix camí. És fàcil, tot i que a la tornada la pujada primera costa una mica, hi ha moltes pedres soltes.

Observacions: Caminarem per un espai d’aspecte salvatge i feréstec que corprèn a tothom qui el visita. Lloc modelat per la geologia, la duresa del vent, la salabror, la manca d’aigua i l’atrevida petjada humana quan ha gosat endinsar-s’hi.

Són molt diverses les opcions per fer ruta pel Parc natural del Cap de Creus. N’he escollit una mirant de tenir en compte tots aquests aspectes naturals i patrimonials que fan del Cap de Creus un lloc únic. Muntanya i mar, natura salvatge i petjada humana en continua variació; com el puja i baixa dels lloms del terreny, els racons verds i l’aspror d’altres, els espais ressecs, la tossuderia de la vegetació o els petits miracles de l’aigua i, finalment, la costa que entra i surt en espigons i cales segons el caprici de la seva lluita amb la mar.

Terreny ventat i solejat però amb oasis d’ombra (i, fins i tot, d’aigua!) que han permès a l’home fer-hi estada. Així ho testifiquen els pous d’aigua, les pletes de cabres o vaques i les petites construccions de pedra seca o algunes de més grans com cases i masos.

Tot això és el que visitarem i experimentarem en aquesta sortida. Fins a Sant Baldiri seguirem el traçat del sender de gran recorregut GR-11, ben senyalitzat. En aquest bonic indret, agafarem un sender que surt de l’esquerra de l’esplanada que hi ha davant del conjunt i que ens permet arribar a la plana del Puig del Moro més ràpidament.

Les vistes són espectaculars en arribar a aquest paratge, des d’on baixarem sobtadament cap a la cala Tavellera. Tornarem pel mateix recorregut fins a la plana del Puig del Moro però des d’aquest punt seguirem còmodament la pista que volta Mas Paltré i, ja a Sant Baldiri, repetirem el camí d’anada tot repassant les imatges que se’ns han quedat gravades a la retina i també a la càmera fotogràfica...

Vàrem fer una part d’aquesta excursió l’1 de febrer de 2014. Aquí podeu veure l’enllaç a la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com/2014/01/de-cap-de-creus-port-de-la-selva-151-m.html Com veureu a la foto de grup, a alguns, aquests quatre anys els han marcat... en canvi, elles segueixen igual o millor, fantàstiques. Altres els hem perdut de vista, però en aquests darrers quatre anys s’han incorporat noves companyes i companys. Seguim!

Dinarem a Llançà al restaurant El Vaixell. Situat al carrer de Castellar 62, del Port de Llançà. 972 380 295. Els Calsina han estat família dedicada a la restauració des de 1947, primer amb el Narra i ara també amb el Vaixell. Peix i marisc del nostre litoral. http://www.elvaixell.com/ca/  Els seus horaris són: de dimarts a diumenge al migdia, de 13:00 h a 15:00 h

Tornarem a casa als voltants de les vuit del vespre.