dilluns, 3 de juny del 2024

Prat d’Aguiló – Pas dels Gosolans - Gósol (2.429 m) / Pedraforca 360º (1.848 m)

31 de maig i 1 i 2 de juny de 2024

Hora de sortida: ¾ de vuit del matí.

Ubicació: Comarques de la Cerdanya i el Berguedà.

Temps aproximat: 6 h (13,5 km) / 6 h 30 min (18 km)

Desnivell: + 505 m / - 1.034 m (acumulats) - 728 m (acumulat)

Dificultats (1): Mitjanes.

Programa: Sortirem de casa el divendres, per la tarda i anirem fins a Gósol, a l’hotel Cal Franciscó, situat a l’entrada del poble, on soparem i dormirem, telèfon: 973 37 00 75.

Dissabte al matí, farem un tallat al bar de l’hotel i a ¾ de vuit, un taxi ens durà fins al refugi de Prats d’Aguiló, passant pel túnel del Cadí.

A 2/4 de 10 del matí estarem al refugi i començarem a caminar.

Itinerari dissabte 4 de maig: Prat d’Aguiló - Gósol: 13,5 km / Desnivell: + 505 m / - 1.034 m / Horari: 6 h.

Inici de la ruta a Prat d’Aguiló / Refugi César August Torras, (1.995 m) per seguir el “Camí dels Segadors” que s’enfila pel vessant nord de la serra del Cadí i ens condueix cap al pas dels Gosolans (2.429 m)

Aquest camí ha estat utilitzat per traginers, bandolers, músics i contrabandistes, podrem gaudir de vistes de Cerdanya, Berguedà i l’Alt Urgell. A partir d'aquí, transitarem pel GR 150 fins al Collell, i d'aquí fins a Gósol (1.415 m) pel PR-C 127.

El camí surt del refugi, on ens haurà dut el taxi des de Gósol. El camí comença en una forta pujada fins al pas del Gosolans.

A partir d’aquí, baixa fent llaçades fins al coll de les Bassotes i el prat Socarrats, passa pel Collell, per arribar a la Font Terrers (zona de pícnic) i entrar a Gósol pel carrer Cerdanya, des d’on anirem fins a l’Hostal Cal Franciscó, situat a la rotonda d’entrada al poble i on tenim els cotxes. Podem dinar a la zona de pic-nic de Font Terrers o al Bar- restaurant Cal Paraire a la Plaça de Gósol.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/refugi-prat-daguilo-pas-dels-gosolans-gosol-172970345

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/665b242bfa50736e290eb53f

Observacions: Soparem, dormirem i esmorzarem a l’Hotel/restaurant de Cal Franciscó de Gósol. https://www.cal-francisco.com/ tel.: 973 37 00 75.

Taxi Trail https://taxitrail.com/prat-daguilo-gosol/ (Jordi 686 34 98 57) Trajecte Gósol - Prat d'Aguiló: 150 € (8 places)

Itinerari diumenge 5 de maig: Ruta circular “Pedraforca 360º”: Gósol – Gósol: 18 km / Desnivell: + 728 m / - 728 m / Horari: 6 h 30 min.

En aquesta jornada farem la volta circular a tot el massís del Pedraforca i descobrirem tots els vessants d'aquesta muntanya caminant per un camí sense dificultats que transcorre per la part baixa del massís sempre pel PR-C 127.

0,00 km (1.428 m). Sortirem de l’hotel i anirem a la plaça Major de Gósol (1.428 m). aquesta bonica població se situa a l’extrem nord-occidental del Berguedà i és famosa entre altres aspectes per haver acollit durant unes setmanes de l’any 1906 el cèlebre artista Pablo Picasso. Pel carrer Cerdanya, sortirem de la població en direcció a Bagà (NO; pal indicador). Continuarem per una pista de terra (NO) i, de seguida, girarem a la dreta (NO; km 0,40; 1.461 m) per un sender que s'endinsa pel serrat de la Muga en paral·lel a la carretera C-563 que duu a Josa de Cadí. El recorregut fins al torrent de la Coma dels Caners segueix les marques blanques i grogues del PR C-127 i PR C-123, i les blanques i vermelles del GR 150 i GR 107 o Camí dels Bons Homes.

1,6 km (1.625 m) Sortirem a una pista que agafarem per la dreta (NO) fins a l'àrea de lleure de Font Terrers (km 1,68; 1.631 m), on agafarem un camí a la dreta (NE) que passa pel costat d'una tanca, de la font i entra al bosc.

2,1 km (1.632 m) Creuarem el torrent de la Coma dels Caners deixant a mà dreta (NE) el PR C-123, que es dirigeix al coll del Verdet, i pujarem amb força (NO) per un frondós bosc de pi roig cap al Collell (pal indicador).

2,6 km (1.746 m) Després del Cap de la Portella continuarem (NE) pel vessant septentrional de la Roca Roja amb bones vistes, a ponent, de la vall de Cerneres, amb el Cadinell en primer terme, la serra del Cadí, el Vulturó o puig de la Canal Baridana, el seu sostre, i el pic de la Costa Cabirolera.

3,5 km (1.755 m) Passarem la font de la Roca, i seguirem en direcció nord-est pel PR C-127 que, fins al Collell, ressegueix l'antiga ruta dels Segadors cap a Bellver de Cerdanya pel pas dels Gosolans. Es tracta d’un sector de gran bellesa on predominen les pastures i gaudirem d’espectaculars vistes de la cara sud de la serra del Cadí i de la vall de Cerners (a la nostra esquena)

4,2 km (1.818 m) Canvi de direcció: pujarem cap al SE fins al Collell (km 4,33; 1.848 m), des d'on podrem contemplar - per primer cop des de Gósol - el massís del Pedraforca, amb una esplèndida panoràmica de la seva cara nord (Pollegó Superior). Agafarem una ampla pista per la dreta en direcció a Saldes, en sentit descendent (S/SO) - compartint ara els senyals del PR C-124- cap al refugi Lluís Estasen (pal indicador) deixant definitivament el Camí dels Bons Homes (GR 107) i el GR 150 (NE). El Collell és el punt divisori, per una banda, del Cadí i el Pedraforca i, per una altra, de les conques dels rius Segre i Llobregat. És, també, la màxima altitud assolida en aquesta jornada. A mesura que s'avança (SE), s'albiren, al nord, la serra Pedregosa, les Costes del Roset i els cingles de la Bola, i cap a llevant la frondosa vall del torrent de les Mulleres que, com la baga de Gresolet, situada més cap a migdia, posseeix un microclima propi de caire atlàntic que possibilita que als seus boscos hi hagi una gran presència de faigs, roures, moixeres i avets. Caminarem sota la desafiadora cara nord del Pedraforca.

8,0 km (1.641 m) Deixarem a la dreta (SE) un sender que puja en 200 m al refugi Lluís Estasen seguint els senyals taronges de la ruta dels Cavalls del Vent.

8,1 km (1.632 m) Deixarem la pista, que segueix els senyals del PR C-124 cap a Saldes (E/NE), i agafarem un corriol de la dreta, en forta pujada i graons (SE; pal indicador) que remunta bosc endins pel PR C-127 fins a la jaça dels Prats, una bucòlica raconada on es troba el refugi Lluís Estasen (km 8,26; 1.673 m), gestionat per la FEEC i obert tot l’any amb guarda, molt concorregut per ésser el punt de partida tradicional d'ascensió al Pedraforca (segons l’hora, aquí podem dinar – fan un magnífic arròs de muntanya, o fer una cervesa) Després del descans, seguirem cap a la tartera (SE; pal indicador) seguint ara també les marques del PR C-123.

8,5 km (1.689 m) Agafarem un trencall de l'esquerra (SE) - deixant a la dreta el PR C-123 que puja fins al peu de la tartera del Pedraforca – el de l’esquerra baixa en direcció a Gósol (pal indicador) per l'interior del bosc amb vistes aèries de la vall de Saldes, a llevant, i el Pedraforca, a ponent.

8,7 km (1.675 m) Primer creuarem el Tarter, després la tartera de Saldes (8,9 km) i continuarem davallant amb força.

10 km (1.516 m) Deixarem un corriol a l'esquerra i continuarem en el mateix sentit de la marxa (ara cap al SO).

10,1 km (1.509 m) Sortirem a un camí de desemboscar que mena més tard a una pista (km 10,5; 1.521 m). Continuarem (SO) al peu del Roget i els Rocs de la Quera. A l'alçada del torrent de Cal Ninot gaudirem d'una dilatada panoràmica de la Tosa, el Puigllançada, les valls de Saldes, Gósol, el coll de la Trapa i la serra d'Ensija.

10,6 km (1.531 m) Sortirem al revolt d'una pista que seguirem a l'esquerra (SO).

11,1 km (1.522 m) Sortirem a una nova pista, provinent de Saldes, que s'agafa per la dreta (SO) en direcció a l'Espà i Gósol (pal indicador). A la dreta (N) s'observen les terrasses de l'antiga extracció minera (lignit) a cel obert que s'hi dugué a terme fins a l'any 1982, quan es va declarar el Pedraforca Paratge Natural d'Interès Nacional. Més al nord tindrem una imponent panoràmica del Roget i la cara sud del Pedraforca (Pollegó Inferior).

11,5 km (1.556 m) Poc abans del coll de Jou (1.540 m) deixarem la pista i agafarem un sender que davalla cap a una bassa (SO), que es deixa a l'esquerra (S): estarem al que queda de l'antic camí ral de Saldes a Gósol, també conegut com el camí dels Minaires. Pujarem per un pedregar que entra al bosc i continuarem en direcció a Gósol (pal indicador) cap a ponent. En aquest tram del sender les protagonistes són la paret sud del Pedraforca i les esplèndides vistes de la serra d’Ensija. Es tracta de la zona més àrida de la caminada.

12,3 km (1.538 m) Baixarem suaument (SO) per la solana de Capdevila. Al sud es distingeix, entre l'arbreda, el petit nucli de l'Espà i l'església de Sant Andreu. Més endavant, també a migdia, veurem el llogarret de Sorribes.

13,7 km (1.449 m) Sortirem a una pista que seguirem per la dreta (NO).

13,8 km (1.460 m) Bifurcació: girarem a la dreta cap al SE per, de seguida, continuar cap a Gósol (NO). Excel·lents vistes, també cap al sud, de la Gallina Pelada, sostre de la serra d'Ensija.

14,4 km (1.500 m) Sortirem a una pista de grava que agafarem de baixada per l'esquerra (NO). Bones vistes al nord de la Roca Roja, ambdós pollegons del Pedraforca, el prat de Reu i la tartera de Gósol.

15 km (1.448 m) Deixarem la pista a l'esquerra i pujarem per un corriol poc visible de la dreta (NO) que baixa tot seguit en paral·lel a la mateixa pista i la carretera B-400 (al sud).

15,3 km (1.438 m) Accedirem a la B-400, la travessarem i agafarem a la seva esquerra un sender que duu al coll del Cap de la Creu (km 15,41; 1.439 m), des d'on agafarem una pista cap a Gósol (pal indicador) que discorre paral·lelament a la carretera (NO) compartint els senyals del GR 107. Es té una bona panoràmica del poble de Gósol, l'antic castell medieval i les serres del Verd i el Cadí (O/NO).

16,9 km (1.418 m), 6 h 30 min. Arribarem a l’hotel, punt de partida i final de l'itinerari.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/volta-360o-al-pedraforca-172970620

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/665c71f82e6bcd4803121fe9

Observacions: Gósol és un petit poble envoltat de muntanyes majestuoses (el Cadí, el Pedraforca, el Verd...), a una altura de 1.452 metres. Val la pena visitar-lo per diverses raons. Una, per l’aire net que s’hi respira, i l’altra, per admirar les seves cases, que segueixen l’estil d’arquitectura típica dels pobles de muntanya.

Totes les cares d’una muntanya: PR-C 127: Sender del Pedraforca 360º. El PR-C 127 és un fantàstic sender circular que rodeja la que possiblement és la muntanya més fotografiada del país. Amb sortida a la població de Gósol, aquesta volta permet als excursionistes conèixer amb profunditat cadascun dels racons de la imponent massa rocosa del Pedraforca. L’itinerari transcorre per l’espai protegit del Parc Natural del Cadí – Moixeró i es troba perfectament senyalitzat amb marques de pintura i senyalització horitzontal a trams. A mig camí podrem aturar-nos a descansar o menjar alguna cosa al refugi Lluís Estasen de la FEEC, obert tot l’any.

Dinarem a Cal Paraire (Gósol) https://www.hostalcalfrancisco.com/ Tornarem a casa als voltants de les set del capvespre.

Aquestes dues excursions formen part de la travessa que maifemcim vàrem fer els dies 15-16-17-18 de juny de 2021 amb el nom de “Fesomies del Cadí”. Aquí podeu veure la ressenya i les fotos: https://maifemcim.blogspot.com/2021/06/gr-150-pr-c-127-fesomies-del-cadi-2483-m.html

Ara repetim un parell d’aquelles etapes, per aquells/es que no les varen poder fer i per les que si les van fer i vulguin repetir, ja sabeu que els paisatges no són mai els mateixos.

La excursió de Prat d’Aguiló a Gósol també la vàrem fer el 16 d’agost de 2003, aquí podeu veure la ressenya i les fotos: https://maifemcim.blogspot.com/2003/08/refugi-prat-daguilo-pas-dels-gosolans.html?m=1