divendres, 18 de juny del 2021

GR-150 / PR-C 127: Fesomies del Cadí (2.483 m)

15-16-17-18 de juny de 2021

Hora de sortida: Sis del matí del dimarts 15 de juny.

Ubicació: Comarques de la Cerdanya, el Berguedà i l’Alt Urgell.

Temps aproximat: 25 h (66 km)

Desnivell: 2.350 m (acumulat)

Programa: Sortirem de casa el dimarts 15 de juny a les sis del matí i anirem fins a Gósol, on aparcarem els cotxes a l’hotel Cal Franciscó, situat a l’entrada del poble. Farem un tallat al bar de l’hotel i un taxi ens durà fins al refugi de Prats d’Aguiló, passant pel túnel del Cadí.

A 2/4 de 10 del matí estarem al refugi i començarem a caminar la primera etapa d’aquesta travessa.

Itinerari:

Dia 1. Dimarts 15 de juny: Prat d’Aguiló - Gósol: 13,1 km / Desnivell: +530 m/-1.070 m / Horari: 5 h 30 min.

Inici de la ruta a Prat d’Aguiló / Refugi César August Torras, (1.995 m) per seguir el “Camí dels Segadors” que s’enfila pel vessant nord de la serra del Cadí i ens condueix cap al pas dels Gosolans (2.426 m)

Aquest camí ha estat utilitzat per traginers, bandolers, músics i contrabandistes, podrem gaudir de vistes de Cerdanya, Berguedà i l’Alt Urgell. A partir d'aquí, transitarem pel GR 150 fins al Collell, i d'aquí fins a Gósol (1.415 m) pel PR-C 127.

El camí surt del refugi, on ens haurà dut el taxi des de Gósol. El camí comença en una forta pujada fins al pas del Gosolans.

A partir d’aquí, baixa fent llaçades fins al coll de les Bassotes i el prat Socarrats, passa pel Collell, per arribar a la Font Terrers (zona de pícnic) i entrar a Gósol per carrer Cerdanya, des d’on anirem fins a l’Hostal Cal Franciscó, situat a la rotonda d’entrada al poble i on passarem les dues següents nits.

Un cop passat el pas dels Gosolans: “congesta efímera”, efectes de la calamarsada

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/prataguilo-gosol2021wloc-76613818

Sopar, dormir i esmorzar a l'Hostal Cal Franciscó de Gósol.

La ruta dels segadors: Travessa per la majestuosa serra del Cadí.

El rovell d’ou (Trollius europaeus) florida que vam trobar espectacular

Genciana entre restes d’una calamarsada

El que durant molts anys va ser el camí  que els segadors havien de recórrer diàriament per dur a terme la seva feina és ara una de les rutes més atractives que travessen el Cadí, i inclou una visita a l’encantador poble de Gósol i els seus voltants.

El camí de Cerdanya, que travessa el Cadí pel pas dels Gosolans, és molt antic. L’han seguit des de temps ancestrals traginers, sometents, músics i contrabandistes. I fins i tot el mateix Pablo Picasso. Després de la seva fructífera estada a Gósol durant l’estiu de 1906, el pinto va marxar directament cap a París seguint aquesta ruta. Amb mules, va travessar el pas dels Gosolans i va baixar per la vall de Ridolaina fins a Bellver de Cerdanya. D’aquí, amb cotxe, es va traslladar a Puigcerdà i a Ax-les-Thermes, on ja arribava el tren. Es tracta del camí que els segadors de Gósol feien a principis de juny per llogar-se en masos de la Cerdanya, comarca on segaven fins al coll de la Perxa i mel Capcir. Iniciaven la feina a punta de dia i l’acabaven quan el sol es ponia, amb aturades per menjar, beure i fer la migdiada. Anaven en colles, que rivalitzaven entre elles, amb un cap que les comandava. Els homes no es canviaven mai la camisa, i qui al final de l’estiu la duia més esparracada i suada rebia un premi pel seu esforç.

Però els temps han canviat, i ara cobrir el camí que seguien els segadors s’ha convertit en una ruta senyalitzada, que es pot fer en un dia (en unes 6 o 7 hores) i permet gaudir dels dos costats del Cadí. La denominada ruta dels segadors és la manera més fàcil de travessar la muntanya, ja que en tot moment se segueix un camí marcat. De fet es pot fer en un so, dia, seguint les franges de pintura blanca i vermella del GR.

Durant l’itinerari es descobreix l’inigualable paisatge i la fauna pirinenca del Parc Natural del Cadí – Moixeró.

Gósol és un petit poble envoltat de muntanyes majestuoses (el Cadí, el Pedraforca, el Verd...), a una altura de 1.452 metres. Val la pena visitar-lo per diverses raons. Una, per l’aire net que s’hi respira, i l’altra, per admirar les seves cases, que segueixen l’estil d’arquitectura típica dels pobles de muntanya.

Dia 2. Dimecres 16 de juny: Ruta circular “Pedraforca 360º”: Gósol – Gósol: 18,9 km / Desnivell: +860 m/-860 m / Horari: 7 h 15 min

En aquesta jornada farem la volta circular a tot el massís del Pedraforca i descobrirem tots els vessants d'aquesta muntanya caminant per un camí sense dificultats que transcorre per la part baixa del massís sempre pel PR-C 127.

0,00 km (1.428 m). Sortirem de l’hotel i anirem a la plaça Major i, pel carrer Cerdanya, se sortirem de la població en direcció a Bagà (NO; pal indicador). Continuarem per una pista de terra (NO) i, de seguida, girarem a la dreta (NO; km 0,40; 1461 m) per un sender que s'endinsa pel serrat de la Muga en paral·lel a la carretera C-563 que duu a Josa de Cadí. El recorregut fins al torrent de la Coma dels Caners segueix les marques blanques i grogues del PR C-127 i PR C-123, i les blanques i vermelles del GR 150 i GR 107 o Camí dels Bons Homes.

1,6 km (1.625 m), 0 h 35 min. Sortirem a una pista que agafarem per la dreta (NO) fins a l'àrea de lleure de Font Terrers (km 1,68; 1.631 m), on agafarem un camí a la dreta (NE) que passa pel costat d'una tanca, de la font i entra al bosc.

2,1 km (1.632 m), 0 h 45 min. Creuarem el torrent de la Coma dels Caners deixant a mà dreta (NE) el PR C-123, que es dirigeix al coll del Verdet, i pujarem amb força (NO) per un frondós bosc de pi roig cap al Collell (pal indicador).

2,6 km (1.746 m), 1 h 00 min. Després del Cap de la Portella continuarem (NE) pel vessant septentrional de la Roca Roja amb bones vistes, a ponent, de la vall de Cerneres, amb el Cadinell en primer terme, la serra del Cadí, el Vulturó o puig de la Canal Baridana, el seu sostre, i el pic de la Costa Cabirolera.

3,5 km (1.755 m), 1 h 15 min. Passarem la font de la Roca, i seguirem en direcció nord-est pel PR C-127 que, fins al Collell, ressegueix l'antiga ruta dels Segadors cap a Bellver de Cerdanya pel pas dels Gosolans.

4,2 km (1.818 m), 1 h 30 min. Canvi de direcció: pujarem cap al SE fins al Collell (km 4,33; 1.843 m), des d'on podrem contemplar - per primer cop des de Gósol - el massís del Pedraforca, amb una esplèndida panoràmica de la seva cara nord (Pollegó Superior). Agafarem una pista per la dreta (S/SO) - compartint ara els senyals del PR C-124- cap al refugi Lluís Estasen (pal indicador) deixant definitivament el Camí dels Bons Homes (GR 107) i el GR 150 (NE). El Collell és el punt divisori, per una banda, del Cadí i el Pedraforca i, per una altra, de les conques dels rius Segre i Llobregat. És, també, la màxima altitud assolida en aquesta jornada. A mesura que s'avança (SE), s'albiren, al nord, la serra Pedregosa, les Costes del Roset i els cingles de la Bola, i cap a llevant la frondosa vall del torrent de les Mulleres que, com la baga de Gresolet, situada més cap a migdia, posseeix un microclima propi de caire atlàntic que possibilita que als seus boscos hi hagi una gran presència de faigs, roures, moixeres i avets.

8,0 km (1.641 m), 2 h 15 min. Deixarem a la dreta (SE) un sender esglaonat que puja en 200 m al refugi Lluís Estasen seguint els senyals taronges de la ruta dels Cavalls del Vent.

8,1 km (1.632 m), 2 h 20 min. Deixarem la pista, que segueix els senyals del PR C-124 cap a Saldes (E/NE), i agafarem un corriol de la dreta (SE; pal indicador) que remunta bosc endins pel PR C-127 fins a la jaça dels Prats, on es troba el refugi Lluís Estasen (km 8,26; 1.673 m), molt concorregut per ésser el punt de partida tradicional d'ascensió al Pedraforca (segons l’hora, aquí podem dinar o fer una cervesa) Després del descans, seguirem cap a la tartera (SE; pal indicador) seguint ara també les marques del PR C-123.

8,5 km (1.689 m), 2 h 30 min. Agafarem un trencall de l'esquerra (SE) - deixant a la dreta el PR C-123 - que baixa en direcció a Gósol (pal indicador) per l'interior del bosc amb aèries vistes de la vall de Saldes, a llevant, i el Pedraforca, a ponent.

8,7 km (1.675 m), 2 h 35 min. Primer creuarem el Tarter, després la tartera de Saldes i es continuarem davallant amb força.

10 km (1.516 m), 2 h 50 min. Deixarem un corriol a l'esquerra i continuarem en el mateix sentit de la marxa (ara cap al SO).

10,1 km (1.509 m), 3 h Sortirem a un camí de desemboscar que mena més tard a una pista (km 10,5; 1.521 m). Continuarem (SO) al peu del Roget i els Rocs de la Quera. A l'alçada del torrent de Cal Ninot gaudirem d'una dilatada panoràmica de la Tosa, el Puigllançada, les valls de Saldes, Gósol, el coll de la Trapa i la serra d'Ensija.

10,6 km (1.531 m), 4 h Sortirem al revolt d'una pista que seguirem a l'esquerra (SO).

11,1 km (1.522 m), 4 h 10 min. Sortirem a una nova pista, provinent de Saldes, que s'agafa per la dreta (SO) en direcció a l'Espà i Gósol (pal indicador). A la dreta (N) s'observen les terrasses de l'antiga extracció minera (lignit) a cel obert que s'hi dugué a terme fins a l'any 1982, quan es va declarar el Pedraforca Paratge Natural d'Interès Nacional. Més al nord es tindrem una imponent panoràmica del Roget i la cara sud del Pedraforca (Pollegó Inferior).

11,5 km (1.556 m), 4 h 15 min. Poc abans del coll de Jou deixarem la pista i agafarem un sender que davalla cap a una bassa (SO), que es deixa a l'esquerra (S): estarem al que queda de l'antic camí ral de Saldes a Gósol, també conegut com el camí dels Minaires. Pujarem per un pedregar que entra al bosc i continuarem en direcció a Gósol (pal indicador) cap a ponent.

12,3 km (1.538 m), 4 h 30 min. Baixarem suaument (SO) per la solana de Capdevila. Al sud es distingeix, entre l'arbreda, el petit nucli de l'Espà i l'església de Sant Andreu. Més endavant, també a migdia, veurem el llogarret de Sorribes.

13,7 km (1.449 m), 4 h 45 min. Sortirem a una pista que seguirem per la dreta (NO).

13,8 km (1.460 m), 4 h 50 min. Bifurcació: girarem a la dreta cap al SE per, de seguida, continuar cap a Gósol (NO). Excel·lents vistes, també cap al sud, de la Gallina Pelada, sostre de la serra d'Ensija.

14,4 km (1.500 m), 5 h Sortirem a una pista de grava que agafarem de baixada per l'esquerra (NO). Bones vistes al nord de la Roca Roja, ambdós pollegons del Pedraforca, el prat de Reu i la tartera de Gósol.

15 km (1.448 m), 5 h 10 min. Deixarem la pista a l'esquerra i pujarem per un corriol poc visible de la dreta (NO) que baixa tot seguit en paral·lel a la mateixa pista i la carretera B-400 (al sud).

15,3 km (1.438 m), 5 h 30 min. Accedirem a la B-400, continuarem a mà dreta (NO) per l'asfaltat 60 m i trencarem a l'esquerra (SO) per un sender que duu al coll del Cap de la Creu (km 15,41; 1.439 m), des d'on agafarem una pista cap a Gósol (pal indicador) que discorre paral·lelament a la carretera (NO) compartint els senyals del GR 107. Es té una bona panoràmica del poble de Gósol, l'antic castell medieval i les serres del Verd i el Cadí (O/NO).

16,4 km (1.415 m), 6 h Travessarem la B-400 (NO) abans d'una rotonda i seguirem per la pista del davant.

16,5 km (1.418 m), 6 h 15 min. Girarem a l'esquerra (SO) per una pista asfaltada i agafarem la carretera cap a la dreta (NO) fins a l’hotel, punt de partida i final de l'itinerari.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/pedraforca360graus2021wloc-76613973

Nosaltres hem fet el recorregut a l’inrevés, per tal de tenir el sol a l’esquena. Excepte en època d’altes temperatures, es recomana fer-lo com està detallat a la ressenya, fent la pujada forta al principi.

Banc de Gósol no gaire utilitzat (ple d’ortigues)

Avetosa a la cara nord del Pedraforca

Pinyes incipients de pi negre

Sopar, dormir i esmorzar a l'Hostal Cal Franciscó de Gósol.

Dia 3. Dijous 17 de juny: Gósol – Molí de Fórnols: 18,4 Km / Desnivell: +505 m/-920 m / Horari: 5 h 30 min.

Deixarem les bosses a la recepció de l’hotel i un taxi les vindrà a recollir per portar-les fins al Molí de Fórnols on farem nit avui.

En aquesta etapa ens atansarem a la Vall de Mola, on les dones de Tuixent i la Vall de la Vansa van trobar en els coneixements sobre els usos medicinals de les plantes - transmesos de forma oral des de temps immemorials - una forma de subsistència en aquestes terres aspres. Durant dies, setmanes i fins a alguns mesos, recorrien territoris caminant carregades d’herbes i olis per guarir, i que elles mateixes havien recol·lectat i elaborat.

Ho farem sortint de Gósol, passant pel Coll de Mola (1.818 m) i baixant a Tuixent, per arribar finalment al Molí de Fórnols (1.002 m) sempre pel GR-150.

Aquesta ruta és una bonica excursió pel sud de Tuixent. Comença al poble de Gósol seguint el GR en direcció al coll de la Mola. El camí comença seguint la carretera uns 500 metres i segueix pel GR (bastant pedregós), i puja suaument al coll. Les vistes són espectaculars. Un cop al coll, s’agafa un camí que es va fent més ample a mesura que es va avançant, fins a una cruïlla, en la que anirem en direcció al Molí de Fórnols.

El camí segueix sempre el GR-150, per la frontera sud del Parc Natural del Cadí - Moixeró, per racons d’un alt valor natural i paisatgístic. Els boscos acompanyen fins a la vall de Lavansa, on es troba el Molí de Fórnols.

Gósol, és el punt de partida d’aquesta etapa. Cal sortir-ne en direcció oest, des del darrera del turó del castell, per arribar de seguida a l’ermita de Santa Margarida, ja dins del Parc Natural del Cadí-Moixeró.

La ruta puja amb força fins assolir el coll de Mola, travessar el límit entre el Berguedà i l’Alt Urgell i iniciar a continuació un descens suau i llarg cap a Tuixén i la vall de Lavansa. El paisatge d’aquest vessant sud de la serra del Cadí és molt boscós i feréstec.

Al poble de Tuixén, el camí connecta amb el traçat del GR 7 per recórrer els boscos de la riba esquerra del riu de Lavansa fins al Molí de Fórnols".

0,0 Km - 0:00 h: Sortida de Gósol. Connexió amb el GR-107, la variant GR-150.1 i el PRC 123.

1,9 Km - 0:45 h: Ermita de Santa Margarida.

3,7 Km - 1:30 h: Coll de Mola.

7,5 Km - 2:30 h: Àrea de lleure dels Planells de Sastro.

10,9 Km - 3:15 h: Tuixent (aquí podem parar a fer una cervesa i dinar)

12,2 Km - 3:45 h: Connexió amb el GR-7.

17,3 Km – 5:30 h: Molí de Fórnols.

Sopar, dormir i esmorzar a Masia Rural Molí de Fórnols.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/gosol-molifornols2021wloc-76614034

Ruta de plantes medicinals a Tuixén

Aclareix què és la xicoia (comestible en amanida quan és tendra. Diferent de la xicoira)

Vàrem fer aquesta etapa en sentit invers, des de Fórnols, el 18 d'abril de 2015, aquí podeu veure la ressenya i les fotos: maifemcim.cat: Tuixent – Coll de la Mola – Gósol (1.821 m.)

Dia 4. Divendres 18 de juny: Molí de Fórnols – La Seu d'Urgell: 21,5 Km / Desnivell: +805 m/-1.140 m / Horari: 7 h.

Sortirem a les set del matí. Deixarem les bosses a la recepció de l’hotel i començarem a caminar aquesta darrera etapa.

En aquesta darrera jornada caminarem per un camí ple de contrastos que ens allunya de la Vall de la Vansa i ens porta fins a la plana de l'Urgellet i a la seva capital, la Seu d’Urgell. Continuarem anant sempre pel GR 150: Coll de Bancs (1.384 m), Camí ral antic a la Seu, Coll de Creus (1.437 m), Camí de la Bastida, per arribar finalment a la riba i Parc del Segre de la Seu d’Urgell.

Per anar bé, hauríem d’estar a la Seu d’Urgell a les 14 h, on ens recollirà el taxi per anar al Molí de Fórnols a recollir les bosses i seguir fins a Gósol, on tenim els cotxes, per tornar finalment fins a casa.

Traça:  https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/molifornols-seuurgell2021wloc-76614083

La vall de Lavansa, situada a la comarca de l’Alt Urgell, entre el sud del Cadí i el nord de les serres del Verd i de Port del Comte, és un d’aquells pocs racons de Catalunya que encara no s’ha convertit en un parc temàtic. Un dels seus atractius és l’excursionisme. I una de les seves millors propostes es la realització del GR-150 que coincideix també amb un tram del GR-7 o Camí dels Bons Homes. Recorre alguns dels millors paratges de l’extrem sud-occidental del Parc Natural del Cadí – Moixeró.

Trajecte fàcil majoritàriament en descens amb inici al Molí de Fórnols i final a la Seu d'Urgell al Pont de la Palanca. Ben senyalitzat. Cal tenir precaució en el pas del Riu de Bona en el qual el pont està en mal estat i quan baixem de Coll de Creus (km 8 del recorregut) hi ha una zona erosionada molt relliscosa d'uns 15 metres.

A Fórnols vam passar a certa distància de l'arbre monumental Blada de la Coma, anàvem justos de temps i vam passar de llarg. És una blada (Acer opalus) situada al municipi de la Vansa i Fórnols (l'Alt Urgell) a Fórnols, a la banda SW, a baix, al peu del contrafort on s’alça el poble. Fou declarada monumental l’any 2016 amb les mides següents: alçària = 13,5 m; volt del canó = 3,13 m; capçada mitjana 16,1 m. La visió tardoral és espectacular amb les fulles de color groc. Més informació a: https://plantipodes-am.cat/fitxes/bladacoma.html

Observacions: La sortida consta de quatre etapes (tres nits) Els temps estimats a l’encapçalament de cada dia, inclouen les parades, seria el temps total, en el detall de la ruta, els temps són els estimats sense parades.

Més que un sender, el GR-150 és el nexe d'unió entre tots els senders que travessen en diferents direccions el Parc Natural Cadí - Moixeró i la Zona protegida del Pedraforca. Així aquest sender aprofita els recorreguts dels GRs 4, 4.2, 7 i 107 i tot unint-los, realitza un recorregut circular de 158 Kms al voltant del massís del Cadí, una serra emblemàtica de l'excursionisme català, que forma part del Prepirineu.

Així, el GR-150 inicia el seu recorregut a Bagà i comença per recorre la vessant sud de la serralada. Juntament amb el GR-107 va fins Gósol. Després continua fins Tuixén on enllaça amb el GR77 i travessa la serralada pel coll de Bancs fins la Seu d'Urgell. Ja a la cara nord avança fins a Alp sense coincidir amb el recorregut de cap altre sender passant per Ansovell, Estana i Bellver de Cerdanya. A Alp enllaça amb el recorregut del GR-4 i s'eleva al Coll de Pal per travessar el Cadí novament. Per la variant 4.2 arriba de nou a Bagà tancant el circuit.

Especialment per la cara sud, però també a la nord, el sender transcorre per l'interior del Parc Natural del Cadí - Moixeró.

La llarga variant GR 150.1 (50 Km) recorre tota la carena de la serra del Moixeró i del Cadí d'est a oest des del Coll del Pal fins a Gósol tot fent de columna vertebral del conjunt.

Allotjaments:

Hostal Cal Franciscó (Gósol) https://www.hostalcalfrancisco.com/ . tel.: 973 37 00 75.

Casa Rural Molí de Fórnols (Tuixent) https://www.molidefornols.com/ . tel.: 973 37 00 21.

Taxis:

Taxi Trail https://taxitrail.com/prat-daguilo-gosol/ (Jordi 686 34 98 57) Dia 15: Trajecte Gósol - Prat d'Aguiló (8 places)

Laura Campi (669 92 77 95) . Dia 17: Trasllat bosses: Gósol-Molí de Fórnols. Dia 18: Seu d’Urgell - Gósol, amb parada al Molí de Fórnols per la recollida de les bosses (8 places)

Tornarem a casa als voltants de les set del capvespre del divendres dia 18 de juny.