dissabte, 15 de juny del 2024

Itinerari dels meandres del Ter (542 m)

Dissabte 15 de juny de 2024

Matinal

Ubicació: Comarca d’Osona.

Temps aproximat: 3 h 30 min (8,9 km)

Dificultat (1): Fàcil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la C-17 en direcció a Vic. Ens aturarem a fer el tallat a les 4 carreters de Tona. Després seguirem fins a Sant Hipòlit de Voltregà i aparcarem al punt d’inici de la traça adjunta.

Itinerari: Començarem a caminar seguint les senyals del GR-210 i passarem pel costat de les Industries Riva, una antiga fàbrica, ara abandonada i en estat ruïnós, que vorejarem a la dreta.

Caminarem pel costat del canal de la dreta del riu Ter i veurem el meandre de Despujol. En aquest lloc hi ha un observatori d’aus i en aquestes dates se’n poden veure moltes amb els seus nius. En Miquel a convidat a dos amics seus: en Jordi i en Josep que ens esperen amb els seus aparells que ens permeten fer una magnífica i acurada observació i visualització dels ocells de la zona. Amb les seves explicacions ens han ajudat a identificar les diferents espècies. Entre d’altres hem pogut veure i identificar: Esplugabous, Martinets blancs, Agró blanc, Bernats pescaires i Martinets de nit.

Després seguirem caminant i passarem pel costat de les Filatures Voltregà també abandonades.

Anirem seguint el GR i passarem pel Barri de Gallifa i Cal Pedrigep.

Caminarem sempre per la vora del riu Ter i arribarem al Meandre de Gallifa i la illa del Sorral. Passarem pel costat de Cal Guarda i veurem el dic fet per desviar l’aigua del Ter cap el canal i l’aguait de l’Illa de les Gambires.

Agafarem i seguirem el camí de Gallifa per arribar a la Torre de Fàtima. Pujarem un turó per veure l’ermita de la Mare de Déu de Fàtima.

Travessarem la C-17 i la C-17z per arribar als bonics Jardins romàntics del Despujol i la Caseta del Despujol.

I d’aquí fins al final del recorregut davant de l’Escola Bressol Municipal de Can Riva.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/meandre-de-despujol-174231914

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/666d695267ffa1191a08aa18

Observacions: El meandre del Despujol és una de les àrees més emblemàtiques del riu Ter al seu pas per la plana de Vic, inclòs al projecte de custòdia “Riberes del Ter”. Aquest espai rehabilitat del meandre del Despujol, permet fer un recorregut naturalístic on l’activitat humana (conreus i resclosa hidroelèctrica) conviu amb els arbres de ribera i un poblament excepcional d’ocells aquàtics, peixos, etc.

Dinarem a casa.

Tornarem a casa als voltants de la una de la tarda.